• Sun 25 Sep 2022 21:02
    4758 visningar
    5 svar
    5
    4758

    ledsen 6 åring. förskoleklass. inga vänner än


    dottern 5 år, 9 mån började förskola klass i augusti. hennes bästis är kvar i förskola. en pojke som hon känner från förskola har började i samma klass.

    från att va super taggat på o börja skola  dag 1-2, gick hon över till o säga saker som att skolan är väldig tråkigt, Vill inte gå, snälla hämta mig tidig, följande veckor.  från förra vecka vill dottern inte ens svara på när jag frågar om hur det va i skolan.  slutat dela med mig helt. hennes ökad känslig beteende allmänt  ger mig dålig magkänsla. 

    hon är glad social tjej annars kan va lite blyg bland nya barn grupper i början. 

     har börjat bli riktig orolig från förra vecka att nu har resten av barn skaffat sina grupper/kompis gäng och hon verkar inte tillhöra nån. inga barn som säger hej till henne än vad jag märkt förutom pojken från förskole klass.
    frågar jag skol/fritid personal så säger dem att hon hittar alltid nån att leka med, hon har det bra bla bla. ( tror dem bara ljuger)  eftersom när jag hämtat henne från skolgård så leker hon ofta själv. tex gungar, är dem inomhus så ritar hon. Hon är ju inte ledsen men ensam.  
    vid lämning på morgonen vill hon bli lämnad hela vägen in till klass rummet och söker trygg het direkt hos läarare/fritid personal. 
    är det för tidig att konstatera att hon är utfryst? börjar få riktig ångest över att hon inte va redo för förskoleklass och borde gått kvar en termin till i förskola. eller ska jag byta skolan? vill inte att utfrysning ska påverka hennes personlighet. jag ser negativa förändringar i hennes självförtroende redan på några veckor. 
  • Svar på tråden ledsen 6 åring. förskoleklass. inga vänner än
  • Sun 25 Sep 2022 21:11
    #1
    sadiakhaddar skrev 2022-09-25 21:02:24 följande:
    ledsen 6 åring. förskoleklass. inga vänner än

    dottern 5 år, 9 mån började förskola klass i augusti. hennes bästis är kvar i förskola. en pojke som hon känner från förskola har började i samma klass.

    från att va super taggat på o börja skola  dag 1-2, gick hon över till o säga saker som att skolan är väldig tråkigt, Vill inte gå, snälla hämta mig tidig, följande veckor.  från förra vecka vill dottern inte ens svara på när jag frågar om hur det va i skolan.  slutat dela med mig helt. hennes ökad känslig beteende allmänt  ger mig dålig magkänsla. 

    hon är glad social tjej annars kan va lite blyg bland nya barn grupper i början. 

     har börjat bli riktig orolig från förra vecka att nu har resten av barn skaffat sina grupper/kompis gäng och hon verkar inte tillhöra nån. inga barn som säger hej till henne än vad jag märkt förutom pojken från förskole klass.
    frågar jag skol/fritid personal så säger dem att hon hittar alltid nån att leka med, hon har det bra bla bla. ( tror dem bara ljuger)  eftersom när jag hämtat henne från skolgård så leker hon ofta själv. tex gungar, är dem inomhus så ritar hon. Hon är ju inte ledsen men ensam.  
    vid lämning på morgonen vill hon bli lämnad hela vägen in till klass rummet och söker trygg het direkt hos läarare/fritid personal. 
    är det för tidig att konstatera att hon är utfryst? börjar få riktig ångest över att hon inte va redo för förskoleklass och borde gått kvar en termin till i förskola. eller ska jag byta skolan? vill inte att utfrysning ska påverka hennes personlighet. jag ser negativa förändringar i hennes självförtroende redan på några veckor. 
    I förskoleklass var det jätteviktigt för min dotter att få leka med barn hemma, hon lyckades inte bonda med någon i skolan, men vi bjöd hem barn och då lekte de bra och hon fick vänner. Att leka i skolan kan inte jämföras med hemma. Jag tog då flex så att jag kunde hämta tidigt , det var uppskattat och min dotter blev sedan hembjuden. Det var flera flickor som hade svårt att hitta en kompis, så det var inget unikt problem för min dotter.
  • Sun 25 Sep 2022 21:33
    #2
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-09-25 21:11:46 följande:
    I förskoleklass var det jätteviktigt för min dotter att få leka med barn hemma, hon lyckades inte bonda med någon i skolan, men vi bjöd hem barn och då lekte de bra och hon fick vänner. Att leka i skolan kan inte jämföras med hemma. Jag tog då flex så att jag kunde hämta tidigt , det var uppskattat och min dotter blev sedan hembjuden. Det var flera flickor som hade svårt att hitta en kompis, så det var inget unikt problem för min dotter.
    jag har endast sett henne leka med en flicka från paralell klass . så bjöd hennes mamma och barnet på playdate hos oss. det verkade lyckat men sen har dem bara förvunnit. dottern har inte nämnt henne mer och det lät som flickan har sen dess glidid ifrån henne lite istället för o komma nära. 
    tycker själv det är lite svårt att initiera playdate med dem som dottern inte alls leker med ! men är det vad du föreslår?
  • Sun 25 Sep 2022 21:57
    #3

    Det du beskriver ovan är precis så det varit första tiden för min dotter som också börjat förskoleklass. Hon har till och med uttryckt att hon vill byta klass(dock till brorsans klass som är två år äldre). Dock vet jag att hon har kompisar, det var ett starkt gäng på 4 barn som alltid lekt tillsammans sedan de började förskolan vid 2års ålder. Och jag vet att de leker på dagarna men dne hon leker mest med går ej på fritids och det är på fritids jag ser att hon sitter själv. 

    Vi har haft en dialog med läraren som ska hålla extra koll på henne och jag uppmanar dig också att prata med läraren om din uppfattning och be henne/han hålla lite extra koll på dotter  och kansle försöka "para ihop" henne med någon tex på gemensamma övningar. Jag skulle säga att det har gått för kort tid från skolstart för att dra på stora växlar och byta skola. Är inte alls säkert att det blir bättre av att byta skola då det även förstärker bilden av att så fort den är något jobbigt så flyr man från det genom att byta till något annat. Det är en enormt tuff omställning för dom att börja i skolan och de kommer bli utsatt dör det flera gånger om vid klassbyte/börja jobba m.m det är bättre att förösla hjälpa och stötta henne i sina känslor och som ovan skrev bjud hem/säg att ni ska ses vid någon lekplats med någon klasskompis så de får lära känna varandra utanför skolan också. S

    Stötta henne och uppmuntra henne att prata med någon i skolan och fråga om de ska leka något. 

  • Mon 26 Sep 2022 08:47
    #4
    sadiakhaddar skrev 2022-09-25 21:33:17 följande:
    jag har endast sett henne leka med en flicka från paralell klass . så bjöd hennes mamma och barnet på playdate hos oss. det verkade lyckat men sen har dem bara förvunnit. dottern har inte nämnt henne mer och det lät som flickan har sen dess glidid ifrån henne lite istället för o komma nära. 
    tycker själv det är lite svårt att initiera playdate med dem som dottern inte alls leker med ! men är det vad du föreslår?

    Jag var med i skolan ett par dagar och såg vilka flickor som var lämpliga för min dotter. Ofta ser inte så små barn detta, det kan vara flera ensamma flickor eller pojkar som alla vill leka med ett populärt barn. 


    Jag såg också till att lära känna mammorna, ofta påverkar Mammorna jättemycket i den ålder, enligt min erfarenhet. Viktigt att lära känna mammorna. 


    Om man inte har möjlighet till att vara med i skolan får man be personalen om hjälp, men det är ju väldigt olika hur mycket de orkar engagera sig, enligt min erfarenhet. Min dotter var tyst och snäll och störde ingen , personalen engagerade sig mest i de flickor som var utåtagerande och bråkiga. 

  • Tue 27 Sep 2022 09:38
    #5

    tack för era tips.! 

Svar på tråden ledsen 6 åring. förskoleklass. inga vänner än