• Anonym (TS)

Köpa presenter i "förväg"

Min son har aldrig blivit bjuden på kalas, men jag hoppas ju att han ska bli det en dag.Glad Så jag har köpt en hel hög med saker som ligger i ett skåp, tex lego mm, ifall någon skulle komma på i sista minuten att de behöver fler barn på kalaset.

Är det fler här som gör så att ni köper i förväg?

• Svar på tråden Köpa presenter i "förväg"
  • Anonym (Nej)

Det låter jättekonstigt, ge sonen sakerna och låt honom välja present om han blir bjuden på kalas.

• Anonym (Huh?)

Tanken har aldrig slagit mig.

• Anonym (---)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-26 14:28:31 följande:
    Köpa presenter i "förväg"

Min son har aldrig blivit bjuden på kalas, men jag hoppas ju att han ska bli det en dag.Glad Så jag har köpt en hel hög med saker som ligger i ett skåp, tex lego mm, ifall någon skulle komma på i sista minuten att de behöver fler barn på kalaset.

Är det fler här som gör så att ni köper i förväg?

Nej så har vi nog aldrig gjort. 

Men det kan du väl göra om du vill, precis som en del laddar julklappar hela året. Det funkar nog på små barn i alla fall .
  • BuoBä

Om ditt barn är yngre än 3 år, så kommer säkert kalasinbjudningarna så småningom. Annars låter det lite tragiskt att sitta på ett förråd med presenter och hoppas på inbjudningar som aldrig dyker upp....

Nåja, till ämnet.
    Ja, efter att vårt barn blev så gammalt att kalas blev aktuellt, så har vi ett litet förråd med grejer som går att använda som presenter, ifall vi inte hinner handla innan ett kalas. Det är ingen idé att köpa på sig för mycket, för det ändras rätt fort vad som är "inne" och räknas som en bra present. Men särskilt under corona blev det ibland inbjudningar med väldigt kort varsel beroende på veckans rekommendationer, och då var det bra att ha tex en ask pennor och ett ritblock att packa in.

• cosinus

Jag gjorde så när jag barnen var yngre. Var ju galet mycket kalas ibland och med 4 barn relativt tätt så kunde det ju bli flera kalas i månaden.

Så när toys'r'us då och då hade utförsäljningar  på typ 70 % rabatt så köpte jag hem lego, pyssel, någon byggsats o s v. Saker man visste att ungarna ändå brukade ge varandra. Dessutom kunde man då ibland hitta saker som kostat 300 men nu kostade 80 och därmed var helt ok att köpa och ge bort utan att spränga alla rimliga gränser.

Sen kunde barnen vid tidsbrist välja ur presentskåpet ist för att vi skulle behöva stressa iväg och handla. Var väldigt smidigt.

• Citronella

Tanken har inte ens slagit mig, det känns inte särskilt personligt. Det låter tragiskt att aldrig bli bjuden och ha en passa presenter som bara ligger, ge dem till din son istället.

• BuoBä
    cosinus skrev 2022-09-26 14:47:15 följande:

Så när toys'r'us då och då hade utförsäljningar  på typ 70 % rabatt så köpte jag hem lego, pyssel, någon byggsats o s v. Saker man visste att ungarna ändå brukade ge varandra. Dessutom kunde man då ibland hitta saker som kostat 300 men nu kostade 80 och därmed var helt ok att köpa och ge bort utan att spränga alla rimliga gränser.

Det där tyckte jag var smart ända tills jag höll på att bli "mamman som trissar upp presentpriserna". För mottagaren med föräldrar visste ju inte hur billigt jag hade lyckats handla.  Förvånad

Barnen vet tidigt vad som är dyrt och fint, och får Nisse en stor legoask från rean så kan nästa barn bli väldigt besviket om det får en mycket mindre present för att man just den gången köpte till fullpris. Så nu försöker jag hålla mig till vad grejerna är värda, inte vad jag betalat.
  • Anonym (Självklart)

Har 2 hyllor i en garderob ( Precentskåpet) där det ligger massor av prylar. 
    Barnen får paketkalender och då behövs det 48 små paket som inhandlas under året, vet ju även när det börjar närma sig student, konfirmation, jämna födelsedagar m.m. Känns alltid bra att ha en plan som oftast ger mottagaren mer än det blivit om man skulle handlat det direkt. 

• Bibbidi

Jadå. Tex när man är på Ullared köper man på sig en del som sedan hamnar i "presentlådan". När det sedan är dags för kalas får barnen välja en sak ur lådan att ge bort.

• Anonym (ME)

Vi handlade nog alltid inför varje kalas och oftast (när de var mindre) så var det lego kring det som var mest populärt just då. Så fort sonen blev lite större fick han vara med och påverka eftersom han visste vad kompisen tyckte om.

Men en kompis hade ett presentskåp vilket nog var skönt periodvis eftersom för henne var bristen tid större än pengar. Men allt gavs inte bort för presenten ska ju trots allt passa mottagaren och ibland hann hypen gå över innan saken gavs bort. Eller barnen växte ifrån presenterna.

Svar på tråden Köpa presenter i "förväg"