• Anonym (ABC)

    Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

    Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

    I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

    Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.


    Men är det verkligen svaret?

    Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

    Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

    Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.


    Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

  • Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (...)

    Jag kan inte riktigt se att du skrivit något som går att kommentera eller diskutera? 

    Det enda jag har att säga är väl detta:
    Möjligt att det kan vara brister i förhållandet, men det rättfärdigar ändå inte att man är otrogen
    Man väljer att vara otrogen. Det händer inte bara, det är et beslut man tar. Man ligger liksom inte i någon annans säng, med k-ken instoppad utan att man var med och tog det beslutet själv. 

  • Anonym (Totte)

    Du menar otrohet som rop på hjälp?

    Jag tror inte att det fungerar att såra någon för att sedan kräva att man arbetar på orsaken. 

    Det kan fungera om man vill bryta ner någon samtidigt, men det passar bara folk som trivs bäst i ojämlika relationer. 

    De är inte så få, i och för sig. 

  • Anonym (Totte)
    Anonym (...) skrev 2022-09-27 16:07:32 följande:

    Jag kan inte riktigt se att du skrivit något som går att kommentera eller diskutera? 

    Det enda jag har att säga är väl detta:
    Möjligt att det kan vara brister i förhållandet, men det rättfärdigar ändå inte att man är otrogen. 
    Man väljer att vara otrogen. Det händer inte bara, det är et beslut man tar. Man ligger liksom inte i någon annans säng, med k-ken instoppad utan att man var med och tog det beslutet själv. 


    Man måste nog ta det för vad det är, just ett sätt att rättfärdiga en inträffad otrohet. Tråd förmodligen skapad antingen av någon som aldrig blivit sårad eller av någon som förlåtit och är nöjd med att stanna i relationen.
  • annabellelee

    Det är ju två olika saker. Att en relation blir dålig och inte fungerar är bådas ansvar. Problemen gäller båda.

    Men om en person  reagerar på problemen genom att vara otrogen är det BARA den personens ansvar. Ja, relationen var dålig, men att vara otrogen kommer ju inte att göra relationen bättre. Den otrogne valde att göra relationen värre för att själv känna sig glad en stund, och det var den otrognes egne val.

  • Fiona M
    annabellelee skrev 2022-09-27 16:23:24 följande:

    Det är ju två olika saker. Att en relation blir dålig och inte fungerar är bådas ansvar. Problemen gäller båda.

    Men om en person  reagerar på problemen genom att vara otrogen är det BARA den personens ansvar. Ja, relationen var dålig, men att vara otrogen kommer ju inte att göra relationen bättre. Den otrogne valde att göra relationen värre för att själv känna sig glad en stund, och det var den otrognes egne val.


    This.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (...) skrev 2022-09-27 16:07:32 följande:

    Jag kan inte riktigt se att du skrivit något som går att kommentera eller diskutera? 

    Det enda jag har att säga är väl detta:
    Möjligt att det kan vara brister i förhållandet, men det rättfärdigar ändå inte att man är otrogen. 
    Man väljer att vara otrogen. Det händer inte bara, det är et beslut man tar. Man ligger liksom inte i någon annans säng, med k-ken instoppad utan att man var med och tog det beslutet själv. 


    Det som blir att diskutera är om man skulle hålla med om mina tankar speciellt en som blivit bedragen. 
    Absolut  är det ett val  det var det jag försökte poängtera"det absolut sämsta alternativet"
    Inget rättfärdigande. Bara tankar kring om att få förhållandet att fungera efter en otrohet.
    Anonym (Totte) skrev 2022-09-27 16:08:42 följande:

    Du menar otrohet som rop på hjälp?

    Jag tror inte att det fungerar att såra någon för att sedan kräva att man arbetar på orsaken. 

    Det kan fungera om man vill bryta ner någon samtidigt, men det passar bara folk som trivs bäst i ojämlika relationer. 

    De är inte så få, i och för sig. 


    Poängen är snarare vad som skulle få förhållandet att fungera efter en otrohet.
    Jag tror inte ett förhållande håller där bara den ena arbetar på det.

    100% orättvist jag vet.


    Anonym (Totte) skrev 2022-09-27 16:10:59 följande:
    Man måste nog ta det för vad det är, just ett sätt att rättfärdiga en inträffad otrohet. Tråd förmodligen skapad antingen av någon som aldrig blivit sårad eller av någon som förlåtit och är nöjd med att stanna i relationen.

    Handlar återigen inte om att rättfärdiga en otrohet, då det är det absolut sämsta valet att göra.

    Försöker lyfta min åsikt. och följandes min åsikt så är nog 99% av fallen att man bör göra slut efter en otrohet.  För att tillsammans jobba på relationen efter en otrohet tror jag inte många som bedragna vill göra.

  • Anonym (sådär)
    Anonym (ABC) skrev 2022-09-27 16:01:00 följande:
    Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

    Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

    I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

    Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.


    Men är det verkligen svaret?

    Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

    Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

    Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.


    Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.


    Det är inte en opopulär åsikt det är en direkt felaktig åsikt för den åsikten bygger på att man inte har någon egen fri vilja eller möjlighet att välja vad man gör av en viss situation... ungefär som att man bara skulle svepas med av en våg utan möjlighet att välja, men så är det ju inte.

    Det bygger oxå på grova generaliseringar där man kallar precis vad som helst, ink personliga problem hos den som var otrogen för "problem i relationen". Och hävdar att tex om Kalle som trivs hur bra som helst med sin fru knullar 20 andra tjejer bara för att han vill ha variation, dvs knulla någon annan än fru så räknas det som ett problem i relationen.

    Oavsett vad din partner gör så har du ALLTID möjligheten att själv välja hur du ska hantera situationen. Det ENDA du kan klandra din partner för är att ha medverkat till att du blev missnöjd. Hur du sen själv valde att hantera ditt missnöje är till 100% ditt eget val och därmed oxå till 100% ditt ansvar.

    Om du har personliga problem där du till exempel inte känner att du är monogam så kan du aldrig skylla det på relationen för om du inte var monogam, varför valde du öht att ge dig in i en monogam relation? Och på vilket sätt är din partner medskyldig till att du ljög om det?

    Innan man ens börjar prata om att ge relationen en ny chans och diskutera eventuella problem i relationen (jag skriver eventuella för det är precis lika vanligt att folk är otrogna utan att ha problem i relationen) så måste den som varit otrogen först och främst ta full ansvar för sin otrohet utan att skylla ifrån sig.

    Om personen inte kan det så förtjänar personen inte heller en andra chans eftersom en person som inte kan stå för sina misstag fullt ut kommer heller aldrig förstå att det var fel och kommer då heller aldrig gå att lita på.
  • Anonym (.)
    Anonym (ABC) skrev 2022-09-27 16:01:00 följande:
    Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

    Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

    I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

    Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.


    Men är det verkligen svaret?

    Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

    Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

    Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.


    Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.


    Båda har ansvar för relationen. Självklart.

    Om en är otrogen så har den personen allt ansvar för det. Det är ett eget val. Hur kan den andre vara ansvarig för något som den inte ens vet om?
  • Anonym (ABC)
    annabellelee skrev 2022-09-27 16:23:24 följande:

    Det är ju två olika saker. Att en relation blir dålig och inte fungerar är bådas ansvar. Problemen gäller båda.

    Men om en person  reagerar på problemen genom att vara otrogen är det BARA den personens ansvar. Ja, relationen var dålig, men att vara otrogen kommer ju inte att göra relationen bättre. Den otrogne valde att göra relationen värre för att själv känna sig glad en stund, och det var den otrognes egne val.


    Helt rätt.

    Så tror du att den relationen blir bättre eller komma hålla sålänge den som bedrar jobbar på det?


    Jag tror inte det, det är absolut det som är det rätta, men blir som sagt relationen bra till sist utan att båda tar tag i det?

  • sextiotalist
    Anonym (ABC) skrev 2022-09-27 16:01:00 följande:
    Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

    Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

    I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

    Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.


    Men är det verkligen svaret?

    Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

    Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

    Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.


    Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.


    Och jag anser om man behöver arbeta på en relation, då är den på väg att ta slut ändå.
    Jag har aldrig ens tänkt tanken på att vara otrogen och är rätt säker på att det gäller min sambo också.
    Vi har aldrig behövt "arbeta" på vår relation, vi har det bra ändå
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar