• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (För dig)

Om den bedragna är mannen i relationen (och den otrogna är kvinnan) så har han defintivt ett ansvar. Han bär den största skulden till att hon är otrogen och tvingats söka sig utanför relationen för att få det hon behöver.

Om den bedragna hade varit kvinnan och mannen den som varit otrogen så hade den otrogna mannen haft all skuld. Kvinnan (som är ett offer - alltid) ingen skuld utan värd allas sympati. 

• Anonym (Totte)
    Xenia skrev 2022-09-30 16:11:23 följande:
    Men är en risk man medvetet tar när man är otrogen. Man kan inte vara säker på att den bedragna aldrig får veta.

Jag anser att den som är otrogen är otrogen mot barnen också. Man prioriterar sex före barnen.

Det är ju inte alltid så att man lever sexlöst. Man kan ett fullt tillfredssställande sexliv men längta efter omväxling och spänning. Har läst flera trådar här där kvinnor närmast skryter med att de är otrogna medan mannen inte vet något. De påstår sig vara bra mödrar också, men de prioterar sex framför sina barn. De litar på att den snälle mannen aldrig kommer att upptäcka deras dubbelliv. Den stackars dumbommen litar nämligen på sin fru.

Ja, det är säkert minst lika vanligt med otrogna män men det känns som just kvinnor gillar att provocera med hur duktiga de är på att sakna skuldkänslor.
    Ingen som ljuger för sina barn är mer än en skicklig hempedagog och effektiv hotellpersonal om de trots allt anser sig vara bra förälder. En förälder ljuger inte. En förälder som ljuger skickar giftet vidare till nästa generation. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (sådär) skrev 2022-09-30 12:49:41 följande:
    Nja, problemet är att det väldigt sällan är så "givet" att den som varit otrogen inser eller erkänner att otroheten är hans/hennes eget ansvar.  Det räcker med att läsa otrohetstrådar på FL för att se att det oftast snarare är tvärtom den som varit otrogen gör allt annat än att ta ansvar för sina handlingar och val utan allt skylls på omständigheter, relationen, partner, etc, etc... att få en otrogen person att ta 100% ansvar för sin otrohet är som att försöka fånga en ål med boxningshandskar och pincett... ganska svårt Flört

Och då blir det ju lätt så att medan den som blev bedragen gör en "självckeck" så gör den andra sitt bästa för att lämpa allt ansvar på den som blev bedragen och överdriver mer än gärna personens bidrag till att det blev som det blev.

Så visst självcheck i all ära, MEN man ska vara väldigt försiktig med att dra en väldigt skarp gräns och vara VÄDLIGT tydlig med att den som blev bedragen inte har ett dugg med den andres val att göra för det uttnyttjas gärna och ofta av den som med alla medel vill avsäga sig ansvar för sina val och handlingar.

En person som inte kan stå för sina misstag till 100% utan undanflykter och ursäkter förtjänar inte förlåtelse eller en andra chans oavsett hur relationen såg ut innan.

Att det står så i dessa trådar är ju för att du skriver det tusen gånger? Kul att hänvisa till sig själv ;)

Jag känner inte igen det du påstår. Det känns som en grov generalisering. Jag har i alla fall inte stött på någon som inte tagit ansvar för sina handlingar. Att man anser att det finns orsaker som ligger till grund för att man varit otrogen känns ganska givet? Precis som med alla handlingar som inte är impuls. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-09-30 16:52:08 följande:

Att det står så i dessa trådar är ju för att du skriver det tusen gånger? Kul att hänvisa till sig själv ;)

Jag känner inte igen det du påstår. Det känns som en grov generalisering. Jag har i alla fall inte stött på någon som inte tagit ansvar för sina handlingar. Att man anser att det finns orsaker som ligger till grund för att man varit otrogen känns ganska givet? Precis som med alla handlingar som inte är impuls. 

Du menar att det är jag som inte varit otrogen som låtsas vara otrogen sitter och hittar på ursäkter?... ehm... varför skulle jag göra det?

Du borde nog läsa igenom mitt inlägg igen och ditt svar på det och fundera lite över hur fan du tänkte där....Drömmer
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (sådär) skrev 2022-09-30 17:12:21 följande:
    Du menar att det är jag som inte varit otrogen som låtsas vara otrogen sitter och hittar på ursäkter?... ehm... varför skulle jag göra det?

Du borde nog läsa igenom mitt inlägg igen och ditt svar på det och fundera lite över hur fan du tänkte där....Drömmer

Du påstår "Det räcker med att läsa otrohetstrådar på FL för att se att det oftast snarare är tvärtom den som varit otrogen gör allt annat än att ta ansvar för sina handlingar och val utan allt skylls på omständigheter, relationen, partner, etc, etc..."

Alltså att otrogna oftast inte tar ansvar för otroheten. För att styrka det hänvisar du till trådar på Familjeliv, där du skriver mest av alla, alltså dina egna inlägg. Det är kul det. 

Sedan skriver jag att jag inte alls upplever att otrogna nekar ansvar och skyller på annat gällande den handlingen. Jag håller alltså inte med dig. Det gäller andra i den här och andra trådar också om det nu skulle vara ett argument, döh. 

Efter det menar jag att man oftast har skäl och orsaker till att man gör något. I det här fallet är otrogen. Att man nämner dessa vid konfrontation är inte konstigt. Det är inte nödvändigtvis att skylla ifrån sig. Även om just du upplevt det så. 

• Anonym (X)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-09-30 16:52:08 följande:

Hur har de otrogna du känner tagit ansvar för sina handlingar? Varför gjorde de det inte redan före otroheten? Ville de göra slut?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (X) skrev 2022-09-30 19:02:03 följande:
    Hur har de otrogna du känner tagit ansvar för sina handlingar? Varför gjorde de det inte redan före otroheten? Ville de göra slut?

Tjenare X, ha ha. 

Det var svaret på ditt påstående: " den som varit otrogen gör allt annat än att ta ansvar för sina handlingar och val utan allt skylls på omständigheter, relationen, partner, etc, etc..."

Ingen jag känner till har skyllt sin handling på någon/något annan/t. A.k.a. "det är ditt/den sakens fel att jag var otrogen, inte min förskyllan" 

Till skillnad från att ens partner konfronterar en med "why, why, why", "hur många gånger" och mycket i samma stil. 
    Om man då svarar att man inte känner sig uppmärksammad, sexig, åtråvärd eller liknande är det svaret på just varför. 

Skillnaden fattar alla vuxna och tänkande människor tror jag? 

• ClumsySmurf
    Anonym (sådär) skrev 2022-09-30 12:49:41 följande:
    Nja, problemet är att det väldigt sällan är så "givet" att den som varit otrogen inser eller erkänner att otroheten är hans/hennes eget ansvar.  Det räcker med att läsa otrohetstrådar på FL för att se att det oftast snarare är tvärtom den som varit otrogen gör allt annat än att ta ansvar för sina handlingar och val utan allt skylls på omständigheter, relationen, partner, etc, etc... att få en otrogen person att ta 100% ansvar för sin otrohet är som att försöka fånga en ål med boxningshandskar och pincett... ganska svårt  // Flört

Och då blir det ju lätt så att medan den som blev bedragen gör en "självckeck" så gör den andra sitt bästa för att lämpa allt ansvar på den som blev bedragen och överdriver mer än gärna personens bidrag till att det blev som det blev.

Så visst självcheck i all ära, MEN man ska vara väldigt försiktig med att dra en väldigt skarp gräns och vara VÄDLIGT tydlig med att den som blev bedragen inte har ett dugg med den andres val att göra för det uttnyttjas gärna och ofta av den som med alla medel vill avsäga sig ansvar för sina val och handlingar.

En person som inte kan stå för sina misstag till 100% utan undanflykter och ursäkter förtjänar inte förlåtelse eller en andra chans oavsett hur relationen såg ut innan.

Det finns ett uppenbart mönster i dessa trådar, det är samma som länkarna nedan. Otrohet...det är ofta som att de trillar ner i sin egen avföring med flit och när partnern undrar vad fan de gjort förnekar de att det stinker eller så drar de på offerallen och hävdar att de råkat halka partnerns skit.

www.psychologytoday.com/sg/blog/dating-and-mating/201903/moral-hypocrisy-both-justifies-and-facilitates-infidelity

www.psychologytoday.com/us/blog/the-marital-labyrinth-series/202111/10-ways-people-rationalize-affairs

www.psychologytoday.com/us/blog/living-forward/201803/the-complicated-truth-about-lying-your-partner

www.psychologytoday.com/us/blog/toxic-relationships/201801/how-secrets-and-lies-destroy-relationships
  • Anonym (Jo)
    Men är en risk man medvetet tar när man är otrogen. Man kan inte vara säker på att den bedragna aldrig får veta.

Jag anser att den som är otrogen är otrogen mot barnen också. Man prioriterar sex före barnen.

Det är ju inte alltid så att man lever sexlöst. Man kan ett fullt tillfredssställande sexliv men längta efter omväxling och spänning. Har läst flera trådar här där kvinnor närmast skryter med att de är otrogna medan mannen inte vet något. De påstår sig vara bra mödrar också, men de prioterar sex framför sina barn. De litar på att den snälle mannen aldrig kommer att upptäcka deras dubbelliv. Den stackars dumbommen litar nämligen på sin fru.

Ja, det är säkert minst lika vanligt med otrogna män men det känns som just kvinnor gillar att provocera med hur duktiga de är på att sakna skuldkänslor.
    Håller med
  • Anonym (Jaha)

Ok. Förklara gärna hur man prioriterar sex framför barnen? Och framförallt skillnaden om man har sex utanför förhållandet, om jag förstår dig rätt?
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar