• molly50

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Anonym (ABC) skrev 2022-09-27 16:01:00 följande:
    Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

Har man problem i förhållandet så försöker man väl jobba på det innan man tar steget och är otrogen.
    Väljer man att vara otrogen så har man gjort det valet helt och hållet själv och kan då inte skylla på sin partner.
    I synnerhet inte om man inte innan otroheten har påtalat sitt missnöje.
    Tar man inte upp problemet med sin partner så kan man heller inte förvänta sig att h*n ska veta att man är missnöjd och börja jobba på det.
  • molly50
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-09-29 09:36:32 följande:

Jag tolkar trådstarten som att om partnern förlåter en otrohet och paret går vidare så måste båda anstränga sig för att förstå vad som gick fel, och ha en vilja att på sikt släppa det o gå vidare. Gäller ju inte bara otrohet utan annat som ekonomiska missar, stora gräl osv, alla kriser.
    I många fall är otrohet dessutom lika mkt den andres fel. Om man drar sig undan i jobb, barn, hobby , bort från sex, intimitet, närhet och vägrar att diskutera hur man ska kunna förändra situationen- då har man ett ansvar. 
    Man kan inte tro att man kan ta bort en viktig del i förhållandet, som partnern är förbjuden att ha med andra, och tro att det inte ska påverka förhållandet. 
    Att dra ner byxorna o vara otrogen är en aktiv handling- att dra sig undan mentalt o fysiskt och se den andres behov av bekräftelse och vilja att bli åtrådd som jobbigt tjat, det är också en aktiv handling men långdragen o subtil.
    I många trådar kan man se ett hurtigt råd om att tillfredsställa sig själv om ens partner saknar lust, men den som tycker så har missat nästan hela poängen med att ha sex.

Ja,om man undanhåller sin partner närhet och intimitet så har man ett ansvar för att förhållandet blir dåligt.
    Men h*n bär inte ansvaret för en ev otrohet.
    Det ansvaret ligger helt och hållet på den som är otrogen då det är ett aktivt val man gör.
    Ett val som dessutom kan göra situationen värre.
    Och man tar då även risken att bara få ha sina barn vv.
    Och då får man kanske ställa sig själv frågan om det verkligen är värt det.
    Jag tror att bristande kommunikation många gånger är problemet.
    Har man försökt prata men den andre parten inte lyssnar eller vill göra något åt problemet så är det kanske bättre att gå skilda vägar istället för att välja otrohet.
    Otrohet löser sällan några problem.
  • molly50
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-09-29 12:01:26 följande:
    Men det är lite samma sak, att göra förhållandet dåligt o vägra kommunikation ÄR  att tvinga fram en dålig lösning. Otrohet är en dålig lösning, att må dåligt i åratal är en dålig lösning, att skilja sig o tvinga barnen flytta varannan vecka fast man fortfarande tycker om o älskar varandra på många plan är också en dålig lösning.
    Det finns ingen bra lösning så länge den som inte vill är nöjd som det är och är helt ointresserad av att prata eller göra ngt åt situationen.
    Fast man är aldrig tvingad att vara otrogen.
    Det är helt och hållet ens egna val.
    Är man missnöjd med sitt förhållande och partnern vägrar lyssna och försöka lösa problemen så är det kanske en vettigare lösning att separera än att tvinga sig själv att stanna kvar i en dålig relation som man mår dåligt utav.
  • molly50
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-09-29 16:20:24 följande:
    Nej man är aldrig tvingad. Men om det är vettigast att lämna den man f.ö. älskar,  låta ungarna flytta varje vecka o missa halva deras uppväxt, eller om det är vettigast att övervintra med en kk för att se om det är en tillfällig fas som partnern kan komma över,  det är inte självklart o troligen inte samma sak som är bäst för alla. 
    Det är inte ens självklart att den utan lust hellre blir lämnad o får bo utan barn vv pga låg sexlust, om alternativet är en diskret affär bortom ens vetskap.
    Jag kan tycka att de med låg lust borde vara mer generösa och ge sin partner tillstånd att ha en kk, att förstå att det är mkt begärt att leva utan sex eller med en väldigt snål tilldelning.
    Finns inget lyckligt slut eller självklart rätt val, bara förlorare. 
    Men väljer man då att ta den vägen att skaffa en kk,och detta kommer fram,så har man ju kanske ändå hamnat i den situationen att man får ha sina barn vv,och kanske med ett infekterat avslut med partnern.
    Frågan är vad som är värst?
    Avsluta på ett juste sätt eller att vara otrogen och riskera att sanningen kommer fram och man förlorar allt på ett smutsigt sätt.
    Eller kan kan man kanske försöka lösa problemet tillsammans?
    Då har man ju i alla fall försökt. 
    Jag tror att en bristande kommunikation många gånger är problemet när man hamnar i en sådan situation.
    Jag håller med om att man kan prata med sin partner om att ev få skaffa sig en kk med partnerns vetskap.
    Det är åtminstone bättre än att välja den enkla vägen att vara otrogen. 
  • molly50
    Anonym (Complex) skrev 2022-10-02 13:56:56 följande:
    Den enda orsaken jag ser där den bedragne har något slags ansvar är om man struntat i sin partners behov. Om man vill leva i ett monogamt förhållande har man i mina ögon ett visst ansvar för att se till att ens partners emotionella och sexuella behov blir tillfredsställda. Naturligtvis innebär inte det att man ska gå med på vad som helst utan det är, som med allt annat, nödvändigt att hitta kompromisser där båda trivs och mår bra.

Sen är det ändå inte OK att vara otrogen men då kan iallafall jag se giltiga anledningar till att man hamnat där. Om man struntar helt i ens partners välmående kan det inte gärna komma som en chock om de väljer att träffa någon som ger dem det de saknar. 
    Fast fortfarande så har inte den bedragne något ansvar för partnerns otrohet.
    Det är ett eget val man gör.
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 17:33:54 följande:

Enda ansvaret man har i ett förhållande är att inte vara otrogen? 

Att sluta vara intim, stöttande, närvarande och andra saker är inte ett val? Då tycker vi olika. Om jag får ranka saker jag önskar i ett förhållande är det många saker, bl.a. de uppräknade, som är viktigare. 

Självklart är man ansvarig för att ens förhållande ska fungera.
    Men man ör inte ansvarig för sin partners otrohet.
    Man är inte ansvarig för andras val.
    Det ansvaret bär helt och hållet den som gör valet att vara otrogen.
    Kan man inte prata med sin partner så är det kanske där problemet ligger?
  • molly50
    Anonym (Complex) skrev 2022-10-02 17:40:22 följande:
    Nä men de kan ha ett ansvar för att relationen hamnat därhän. Att någon är otrogen tar inte magiskt bort det ansvar den andra parten haft för att vårda förhållandet. 
    Ja,och det var väl också det jag skrev.
    Men otroheten har bara den otrogne ansvar för. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:13:55 följande:
    Ja, precis. Att ens partner slutar föra dialog eller bry sig är en vanlig anledning till att man söker erkännande utanför förhållandet. På ett eller annat vis. 
    Ja,och då är det ett bra val att vara otrogen istället för att göra slut,tycker du?
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:40:09 följande:
    Det kan det vara. Det är beroende på flera parametrar. Jag vet inte ens om vi definierar otrohet på samma vis. 
    Det vet inte jag heller om vi har.
    Jag tycker inte att otrohet är ett bra val någon gång.
    Vill man ha ett öppet förhållande så ska man vara ärlig om det och ge sin partner samma chans.
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 19:37:17 följande:
    Ok. Låt bli det då. 
    Ja,jag har faktiskt aldrig varit otrogen och kan nog också fortsätta så.
    Jag älskar min man och kan inte se mig själv med någon annan. Så varför skulle jag?
    Den dagen jag ens börjar fundera i de banorna så ska jag försöka lösa problemet eller göra slut.
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar