Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Anonym (Jaha) skrev 2022-10-01 23:42:53 följande:
    Så det är resonemanget bakom att man är otrogen mot barnen också?
    Nix. Det resonemanget berör de yttre konsekvenserna av trolösheten mot familjen. När en otrohetsaffär uppdagas blir barnen självklart besvikna på den vänstrande föräldern, ledsna och arga. De värsta reaktionerna kan faktiskt komma från barnen. De skäms över den gränslösa förälderns agerande. Äcklas. Inslag av hat kan finnas som uttryckts starkt. Ja, den partner som är otrogen blir förvisso så mot kidsen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 00:37:37 följande:
    Så det är "mot barnen" att gå från ett dåligt förhållande, exempelvis? 
    Du kan såklart göra ett val i linje med ?Den gyllene regeln?. Det innebär att du är öppen mot din familj om dina tankar och känslor. På förhand. Innan du drar iväg mot nya jaktmarker. På samma gång vinner du din partners och dina barns förtroende och respekt. Ingen har påstått att du ska tvinga dig stanna kvar i ett otillfredsställande förhållande. Barnen mår bäst när föräldrarna är sin bästa version av sig själva.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 00:34:54 följande:

Är allt man då gör som inte gagnar förhållandet direkt, t.ex. ägnar sig åt en hobby för att utveckla sig själv, "mot barnen"?

Det är ganska få tankar och handlingar "för" sig själv som är direkt "mot" någon/något. Det är ett oerhört krystat resonemang. 

Anser du använder dig av en omvänd pedagogik här. En konstruktiv hobby som berikar dig och är utvecklande = win win för din hustru och dina barn. På vilket sätt främjar en energi- och uppmärksamhetskrävande affär din familj? 

Hur kommer det sig att du överhuvudtaget jämställer en fritidsaktivitet med en otrohet = Typ samma för dig? 

• Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 01:21:06 följande:

Vem har pratat "energi- och uppmärksamhetskrävande affär"? Inte jag i alla fall. Hur tänker du att jag ska stå till svars för dina förvrängda tolkningar?

Man är otrogen "för" något, inte "mot" i nästan alla fall. Och man är såklart aldrig otrogen "mot" barnen. Är man gement elak och vill göra något "mot" sina barn väljer man knappast omvägen via otrohet?

Den tid och de medel du lägger med på dina utomäktenskapliga affärer och ditt nätverkande med främlingar (initialt) på nätet ?tas? självfallet från något/någon = din hustru/dina barn. Värdefull tid som kunde tillbringas med din familj. Det där snacket du för handlar knappast om mina förvrängda tolkningar av dina aktiviteter. Desto mer handlar det om kraftiga förträngningsmekanismer och en ovilja att se verkligheten i vitögat. Av de skälen ?väljer? du missförstå.

Samma gäller din fäbless för semantiska frågor = Undvikande av ett plågsamt ämne. Konsekvenserna förringas.

• Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 11:43:52 följande:
    Som golf då? Är det värdefull tid som kunde ha lagts på barn och fru? Eller att skriva här? 
    Om man nu pratar affärer. Men det har ingen gjort. Man har skrivit om otrohet. Det är bara du som betraktar det som affärer som tar energi.  Det gör inte jag och då kan jag alltså inte svara på dina resonemang som att det var jag som påstått det.

Det är sant. Där är vi ense. Våra bedömningar diffar. Du anser jag tolkar ditt otrohetstänk och ditt mönster felaktigt. Du anser övertrampen jämföra med hobbies, här golf. Ändå är jag nog inte ute på hal is när jag påstår du använder din trolöshet (KK konstruktioner, CAM-sex, sex-chatt osv) i en egoistisk-narcissistisk egoförstärkning. Till vilket pris?? Om du är total omedveten om det svek och den skada du utsätter din hustru för borde väl barnens känslor åtminstone räknas? 

Förstår alltjämt inte ett dyft av din logistik. När du förminskar en KK konstruktion eller ett ONS till ett ?fritidsintresse?. Sådana går alltid att utöva tillsammans med familjen och på egen hand - med ett gott samvete i behåll. Är du öppen med och kan dela dina eskapader med din omgivning så säg?

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2022-10-02 13:12:14 följande:

Det är sant. Där är vi ense. Våra bedömningar diffar. Du anser jag tolkar ditt otrohetstänk och ditt mönster felaktigt. Du anser övertrampen jämförbara med hobbies, här golf. Ändå är jag nog inte ute på hal is när jag påstår du använder din trolöshet (KK konstruktioner, CAM-sex, sex-chatt osv) i en egoistisk-narcissistisk egoförstärkning. Till vilket pris?? Om du är totalt omedveten om det svek och den skada du utsätter din hustru för borde väl barnens känslor åtminstone räknas? 

Förstår alltjämt inte ett dyft av din logistik. När du förminskar en KK konstruktion eller ett ONS till ett ?fritidsintresse?. Sådana går alltid att utöva tillsammans med familjen och på egen hand - med ett gott samvete i behåll. Är du öppen med och kan dela dina eskapader med din omgivning så säg?

Jämförbara. Totalt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Complex) skrev 2022-10-02 13:56:56 följande:
    Den enda orsaken jag ser där den bedragne har något slags ansvar är om man struntat i sin partners behov. Om man vill leva i ett monogamt förhållande har man i mina ögon ett visst ansvar för att se till att ens partners emotionella och sexuella behov blir tillfredsställda. Naturligtvis innebär inte det att man ska gå med på vad som helst utan det är, som med allt annat, nödvändigt att hitta kompromisser där båda trivs och mår bra.

Sen är det ändå inte OK att vara otrogen men då kan iallafall jag se giltiga anledningar till att man hamnat där. Om man struntar helt i ens partners välmående kan det inte gärna komma som en chock om de väljer att träffa någon som ger dem det de saknar. 
    Allright. Ta det bara i rätt ordning. Separation innan nytt partnersök någon? Fair play. 👍
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 16:51:44 följande:
    Om du vill tala om för mig hur jag tänker och tycker för att sedan argumentera med din egen föreställning behöver jag inte bli indragen. Tack. 
    Vänligen ta ansvar för och förlägg din egen otydlighet där den hör hemma. Hos dig själv. Utan tramsiga projiceringar på annan person. Fast såklart, kanske har du för vana att agera just så? Spelar golf = ?jag ta ett par timmar i akt till ett ?oskyldigt? nyp?? Leka sanning eller konka typ. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:05:08 följande:
    Som sagt. Lämna mig utanför dina resonemang. 
    Jag tror du får erkänna att argumenten tryter?  Nåväl, det finns säkert nytillkomna skribenter här som varsamt agerar ögonöppnare. Såtillvida en förändringsvilja kommer till. Följer diskussionen i tråden med intresse. :) 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:26:58 följande:

Många villkor och scenarion här. Du menar lite att man ska sätta syrgasmasken på barnen först vid risk för flygkrash? 

Vad får man göra då som inte sätter barnen i andra hand? Vad kan man göra som inte bryter den perfekta cirkeln. För andra? 
    Är inte det viktigaste åtagandet mot barnen att må bra? 

Ska man som partner ställa sig i vägen för att andra partnern blir kär? Hur tänker du då? 

Varför vill du diskutera helt andra villkor än trådämnet? Är det inte lämpligare att ta det i en av de tusentals trådar där dina förutsättningar redan är grunden. 

Inget landar utanför ämnet.
    Fega inte ur ett öppet och ärligt resonemang.
    Här ges du för första gången en ärlig chans att öppna upp. Ta den. Ditt skydd är din anonymitet. I princip. 
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar