• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-04 23:15:44 följande:
    Och den sk "mallen" är jag ju uppenbarligen inte ensam om att ha.
    Det räcker ju med att läsa i den här tråden för att kunna konstatera det.
    Och jag har inte lagt några värderingar i det du har skrivit.
    Men du har skrivit att det ibland kan vara rätt att ljuga och bedra.
    Och det kan lätt tolkas som att du anser otrohet vara rätt.
    Om det inte är vad du menar så ja,då har du kanske uttryckt dig luddigt?

Och återigen så har jag ingenstans påstått att jag vill att alla ska leva efter det du kallat en mall..
    Det är bara en åsikt som delas av många.
    Att du inte delar den betyder inte att andra saknar eftertanke och förenklar.

Har du en mall eller inte? Varför påtala att andra har samma mall om du inte har den? 
    Vad spelar det för roll om tre till har samma "mall"? Blir den rätt då? 

Jag har skrivit att människor ljuger. Och att jag under vissa omständigheter har förståelse för att de gör det. Det är inte att påstå att det är rätt eller propagera för att man ska göra det. 

Jag tycker faktiskt inte att det är "lätt att tolka det så" i allmänhet. Jag tycker att det är väldigt biased och förvanskat.

Korrekt. Något blir inte förenklat eller utan eftertanke för att jag inte håller med. Det är det när det förenklas och inte förklaras med annat än att det "är" så eller "fler i tråden" tycker så eller "mamma" sa det. 
    Eftertanke är ganska självförklarande. Att man tänker efter varför man egentligen tycker och tänker något. Om man inte kan förklara varför man uttrycker en åsikt saknas eftertanke, per definition. 

• Anonym (Fru nu älskarinna och snart fru)

Hej! Mitt ex bedrog mig x flera. Vi kämpade efter den första kvinnan, efter den andra gav jag upp och kvinna tre och fyra fanns inget kvar. Jag borde lämnat första gången. Ingen av oss i familjen blev hjälpta av att jag försökte laga. Det finns olika män, kvinnor, älskare och älskarinnor. Vi är olika och generella antaganden är naiva. Efter att varit skild i tre år träffade jag min nya. Han var/är gift. Vi har träffats under ett år och för några veckor sedan berättade han att han vill skiljas. De separerar nu och allt är tufft för dem. Jag står utanför tills det är mer uppstyrt.

Otrohet sker. Människor är inte onda för det. Men man måste ta ansvar och styra upp. Det gjorde inte mitt ex.

• Anonym (sådär)
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 23:23:22 följande:
    Ja, folk har verkligen märkliga föreställningar om den s k moralens förfall i Frankrike. 
    Och som av en händelse råkar det bara vara otrohetsförespråkare som har den bilden av Frankike... vilket sammanträffandeDrömmer
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 23:29:53 följande:

Har aldrig påstått att du initialt nämnde just Frankrike som en kultur som premierar lösa förbindelser. I ditt sammanhang där du generellt talade om benägenhet till trolöshet i andra kulturer lade jag till just Frankrike (som ett bra diskussionsunderlag). Ditt sätt att göra en höna av en fjäder samt att gå till öppet aggressiva verbala utfall indikerar något. 

Som nyss sagts ämnar jag anmäla. 

" Franska paren i min krets nämndes uteslutande pga ditt eget ex med de arabiska i din bekantskapskrets. fransyskorna och fransmännen lever nämligen inte upp till den otrohetsnorm du ivrigt och glatt föreslog för ?andra kulturer?. Där dess befolkning av hävd skulle vänstra riktigt ordentligt (din bild). Ges intryck av att du vill det ska vara så, eventuellt för att minska skuldbördan inombords genom en slags kollektiv skuld."

Det står uttryckligen motsatsen här. Läs själv bakåt vem som började gagga om Frankrike, 40-talister och annat som svar på ett inlägg ställt till någon annan om något helt annat. 

Det är inte helt vettigt att försöka förneka och omskriva något som fortfarande är läsbart och öppet för världen. Det framställer dig endast ännu mer förvirrad och lögnaktig. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 23:29:53 följande:

Har aldrig påstått att du initialt nämnde just Frankrike som en kultur som premierar lösa förbindelser. I ditt sammanhang där du generellt talade om benägenhet till trolöshet i andra kulturer lade jag till just Frankrike (som ett bra diskussionsunderlag). Ditt sätt att göra en höna av en fjäder samt att gå till öppet aggressiva verbala utfall indikerar något. 

Som nyss sagts ämnar jag anmäla. 

Du inser att du svarar på ett svar ställt till någon annan? Som jag citerade.
    Om du inte minns vad du själv skrivit står nicket på den som besvaras högst upp i fetad stil. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 23:48:29 följande:

" Franska paren i min krets nämndes uteslutande pga ditt eget ex med de arabiska i din bekantskapskrets. fransyskorna och fransmännen lever nämligen inte upp till den otrohetsnorm du ivrigt och glatt föreslog för ?andra kulturer?. Där dess befolkning av hävd skulle vänstra riktigt ordentligt (din bild). Ges intryck av att du vill det ska vara så, eventuellt för att minska skuldbördan inombords genom en slags kollektiv skuld."

Det står uttryckligen motsatsen här. Läs själv bakåt vem som började gagga om Frankrike, 40-talister och annat som svar på ett inlägg ställt till någon annan om något helt annat. 

Det är inte helt vettigt att försöka förneka och omskriva något som fortfarande är läsbart och öppet för världen. Det framställer dig endast ännu mer förvirrad och lögnaktig. 

Det är ju det som är fantastiskt med dessa trådar! Nämligen att för den som orkar/vill är möjligt att ta ställning genom att ögna igenom. Jag har inte riktigt haft den tid du tycks besitta att i detalj nagelfara våra konversationer. Men som sagt står jag för min input i ämnet. Vidare står jag även för min planerade anmälan av dina poster. Tyvärr missbrukar du forumets umgängesregler. Det känns som att försöka föra ett resonemang med en individ som medvetet och avsiktligt missförstår inlägg. Och som satt kränkningar av sin nästa i system. Må så gott L. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 23:40:22 följande:

Har du en mall eller inte? Varför påtala att andra har samma mall om du inte har den? 
    Vad spelar det för roll om tre till har samma "mall"? Blir den rätt då? 

Jag har skrivit att människor ljuger. Och att jag under vissa omständigheter har förståelse för att de gör det. Det är inte att påstå att det är rätt eller propagera för att man ska göra det. 

Jag tycker faktiskt inte att det är "lätt att tolka det så" i allmänhet. Jag tycker att det är väldigt biased och förvanskat.

Korrekt. Något blir inte förenklat eller utan eftertanke för att jag inte håller med. Det är det när det förenklas och inte förklaras med annat än att det "är" så eller "fler i tråden" tycker så eller "mamma" sa det. 
    Eftertanke är ganska självförklarande. Att man tänker efter varför man egentligen tycker och tänker något. Om man inte kan förklara varför man uttrycker en åsikt saknas eftertanke, per definition. 

Det är du som påstår att jag,och andra,har en mall.
    Om den är rätt eller inte är svårt att svara på då det är olika för olika personer.
    Men det är ju uppenbarligen många som delar den åsikten.

Ja,och vi är ju uppenbarligen flera som har tolkat det på samma sätt.
    Som att du försvarar otrohet och tycker att man ska kunna gå bakom ryggen på sin partner när man anser att man har problem i relationen.
    Om det inte är vad du menar så är det kanske du som får förklara dig lite tydligare?

Du har fått så många förklaringar i tråden att du inte behöver fler.
    Att du sen inte håller med om de förklaringarna är inget jag,eller någon annan här,kan göra något åt.
  • Anonym (L)
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-04 23:42:24 följande:
    Och som av en händelse råkar det bara vara otrohetsförespråkare som har den bilden av Frankike... vilket sammanträffande // Drömmer
    Näe, den är rätt generellt spridd. Vad anser du själv? 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (L) skrev 2022-10-05 00:54:18 följande:
    Näe, den är rätt generellt spridd. Vad anser du själv? 
    Varför kom Frankrike upp ö.h.t.? Vad jag läst har just Frankrike ramlat ner på otrohetslistan över mest otrogna rejält.

Det som stört mig mest är att "Jaha" tydligen känner massor av bigamister och sådana som lever i barnäktenskap...Otrogna människor brukar ofta ta upp att otrohet inte är ett lagbrott, medans dessa två är just det...Kopplingen???
    Att moralen är olika????
  • ClumsySmurf
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 22:18:46 följande:

Okej nu klarnar bilden helt. Vi har fajtats tidigare här på forumet och du är mannen med återkommande poisining the well argument - riktat mot samtliga debattörer - så snart dina argument tryter. Kan vi kalla agerandet kverulans men så nedlåtande vill jag inte vara mot någon. 

Det var väl ändå du själv som gav dig in i en pennfejd med mig på nytt här i tråden? Stå ditt eget kast. Håll dig till en vänlig och uppmuntrande samtalston. Om det finns någon som helst vilja inom dig att följa forumets regelverk. Men precis som i dina privata affärer tycks du gränslös i ditt agerande. Alltså ignorerar du forumets vett och etikett. Varför då ägna tid och energi till dina inlägg? Punkt och slut.

Det finns flera likasinnade som älskar såna här trådar.
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar