Bipolär tips & tricks
Har även jag typ 1, med manier som snabbt övergår i psykotiska symtom/psykos, hypomanier, depressioner och blandepisoder.
Har vid 34 års ålder äntligen en medicinering som sitter där den ska och mår generellt sett ganska bra.
den består för närvarande av litium och aripiprazol + tillägg av diverse sömnmediciner och andra vb-mediciner, som jag dock sällan använder mig av.
Nyckeln är ju som bekant att sömnen fungerar, det är också det första tecknet på att jag är på väg in i ny episod, att den börjar sina eller att jag helt enkelt känner ett stort behov att tumma på den/att den inte behövs. Missar jag en natt så är det inget snack om att jag måste dundra på med allt jag har i medicinskåpet, för säkerhets skull och också för att det gå otroligt fort utför och uppför.
En väldig försiktighet med alkohol, ingen koffein efter 14, gå upp på ungefär samma tid varje dag och i säng likadant, styrketräning och att se till att få den ensamtid jag behöver är mitt sätt att hantera min sjukdom och vardag. Helt ?enkelt? att värna sina gränser, något jag av erfarenhet vet är väldigt svårt till och från. Men livsviktigt.
Fin tråd, följer och skickar kärlek till alla er som kämpar på i liknande liv och vardag!