• madame8790

    Hur får man blöjfria barn??!

    Alltså, jag håller på att bli KNÄPP!

    Jag är ensam med detta, två barn. En MÅSTE bli blöjfri NU då hon har skav på musen av blöjorna. Hon är liksom 3 år nu och blöjorna måste BORT.

    Vi har väntat på att hon ska börja kommunicera men hon är motvillig, så ingen progress här inte. Hon förstår inte kiss eller potta eller gå på toaletten. Det går inte fram. Ingen diagnos, inte sjuk på något sätt men hon är ignorant bara.

    Jag vet fan inte vad jag ska göra!

    Hon har en lillebror som är ett år och som inte förstår att pottorna måste stå där de står, så pottor är uteslutet.

    HUR.FÅR.JAG.UNGEN.BLÖJFRI??!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-28 10:06
    Min idé är att vara ute på vår kolonilott dygnet runt (på sommaren of course)med ungen utan blöja och säga kiss kiss varje gång hon kissar.
    Detta för att hon ska koppla ihop kisseriet med känslan av att vara kissnödig.
    Vad tycker ni? För mig är det HELT sinnessjukt att potträna en unge inomhus. Varför skulle man göra det? Då tvingas man ju kämpa x30 för att få den blöjfri.

    Alltså detta med blöjfri är SÅ MYCKET ÅNGEST för både mig och min man..

  • Svar på tråden Hur får man blöjfria barn??!
  • Trippelmamma76

    Kan ni inte istället för att stressa så kring detta försöka köra med typ up n go och rutinkissa barnet? Alltså använda blöjan mer som en trosa Och sätta henne där såpass ofta att det åtminstone ibland kommer i toan. har ni en bra /rolig/fin toalettring? Kan barnet få höra saga eller titta på film en liten stund när hon sitter där? (mycket beröm hela tiden förstås). Har ni testat med att hon får sätta klistermärken på ett pappersark etc på toaväggen när det kommer något i toan?

  • Litorina

    Jag hade också satsat på att ha blöja på och kissa efter måltider tex. Och så mycket Hurra och puss och kram när kiss och bajs hamnar där det ska. Många bajsar samma tid på dagen. Håll koll efter det och sätt henne på toaletten när ni tror att det är dags. 


    Har hon en liten toasits och en pall? Det kan behövas för att ett litet barn ska kunna slappna av och släppa på. 


    Ha lite roliga böcker på toa och gör det till en mysig stund att sitta där och läsa med mamma eller pappa. 


    Kan också tipsa om Bebispodden på Sveriges Radio (gratis på nätet). Avsnittet Prrrrutt! 

  • madame8790
    Trippelmamma76 skrev 2022-09-28 10:21:24 följande:

    Kan ni inte istället för att stressa så kring detta försöka köra med typ up n go och rutinkissa barnet? Alltså använda blöjan mer som en trosa Och sätta henne där såpass ofta att det åtminstone ibland kommer i toan. har ni en bra /rolig/fin toalettring? Kan barnet få höra saga eller titta på film en liten stund när hon sitter där? (mycket beröm hela tiden förstås). Har ni testat med att hon får sätta klistermärken på ett pappersark etc på toaväggen när det kommer något i toan?


    Nej, vi har inte testat någonting då vi inte fått några råd. Bara "sätt ungen på dasset när den ser pissnödig ut"

     Men när ungen aldrig ser pissnödig ut då? Ungarna är ju så vana vid att bara kissa rätt ut att de aldrig ser kissnödiga ut, för de släpper ju bara på trycket. Så vi kommer aldrig framåt, och jag tror knappast jag är den enda med detta problem.

    Men bra med klistermärken osv. Ska testa något.
  • madame8790
    Litorina skrev 2022-09-28 10:42:03 följande:

    Jag hade också satsat på att ha blöja på och kissa efter måltider tex. Och så mycket Hurra och puss och kram när kiss och bajs hamnar där det ska. Många bajsar samma tid på dagen. Håll koll efter det och sätt henne på toaletten när ni tror att det är dags. 


    Har hon en liten toasits och en pall? Det kan behövas för att ett litet barn ska kunna slappna av och släppa på. 


    Ha lite roliga böcker på toa och gör det till en mysig stund att sitta där och läsa med mamma eller pappa. 


    Kan också tipsa om Bebispodden på Sveriges Radio (gratis på nätet). Avsnittet Prrrrutt! 


    Hon har toasits, pottor och pall. Vi har testat, både med kiss och bajs.
    En gång stod hon i badkaret och trycklte när hon var skitnödig, då satte vi henne fort som attan påå dass. Då slutade hon. Det slutade med förstoppning efter 2 dagar då hon vägrade skita i annat än blöjan... jättelyckat liksom..
  • LaFontaine

    En bit godis efter utförd kissning, kanske kan locka? När sonen skulle bli av med blöjan i somras, var det något som fick honom att springa till pottan. Ett par dagar senare, var pottan helt naturlig för honom. 

  • symer89

    förlåt för dryg kommentar men kan uppenbarligen inte hålla mig Tungan ute men för mig är det HELT sjukt att man inte tagit blöjan på en treåring ännu än att tycka det är sinnes att bli blöjfri inomhus {#emotions_dlg.djavulsk} sedan har inte alla hus eller kolonistugor att vara på under sommaren för att få blöjfria barn

    tips är blöjfri på tre dagar Glad bra verktyg i den men många barn blir inte blöjfria på tre dagar dock

    min mellersta som blev blöjfri vid 2 år och 4 månader (dag och natt), då hade talet inte helt släppt ännu. men man får visa och vara med. barnet växer extremt mycket av att bli blöjfri. Så man får kämpa och hålla ut. 


    lycka till!

  • madame8790
    Litorina skrev 2022-09-28 10:44:21 följande:

    Varför är du ensam med det här när du har en man? Är han inte barnens pappa? 


    Han sticker till jobbet 05 kommer tillbaka 19.. Och då ligger ena barnet och sover redan.
  • madame8790
    symer89 skrev 2022-09-28 11:13:27 följande:

    förlåt för dryg kommentar men kan uppenbarligen inte hålla mig Tungan ute men för mig är det HELT sjukt att man inte tagit blöjan på en treåring ännu än att tycka det är sinnes att bli blöjfri inomhus {#emotions_dlg.djavulsk} sedan har inte alla hus eller kolonistugor att vara på under sommaren för att få blöjfria barn

    tips är blöjfri på tre dagar Glad bra verktyg i den men många barn blir inte blöjfria på tre dagar dock

    min mellersta som blev blöjfri vid 2 år och 4 månader (dag och natt), då hade talet inte helt släppt ännu. men man får visa och vara med. barnet växer extremt mycket av att bli blöjfri. Så man får kämpa och hålla ut. 


    lycka till!


    Jag håller faktiskt med! Har velat ha av ungen blöjan sedan 1 år men alla har bara "men lugna dig lite med det där. Trotsåldern kommer sätta stopp. Och sen har de peroder när det bara inte gåååååår att avblöja. Och sen MÅSTE de kunna kommunicera"

    Så vi har bara väntat och väntat och väntat och nu är jag SÅ TRÖTT på skitet!
  • madame8790
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:16:29 följande:
    Jag håller faktiskt med! Har velat ha av ungen blöjan sedan 1 år men alla har bara "men lugna dig lite med det där. Trotsåldern kommer sätta stopp. Och sen har de peroder när det bara inte gåååååår att avblöja. Och sen MÅSTE de kunna kommunicera"

    Så vi har bara väntat och väntat och väntat och nu är jag SÅ TRÖTT på skitet!
    Men vi råkar faktiskt ha en kolonistuga, så det är min NÖDLÖSNING för DÄR VET jag att hon kommer bli blöjfri SNABBT.
Svar på tråden Hur får man blöjfria barn??!