• Anonym (Undra­nde)
    Thu 29 Sep 2022 09:31
    5606 visningar
    22 svar
    22
    5606

    Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?

    En misshandel har skett i en familj där det finns minderåriga barn. Socialtjänsten kopplades naturligtvis in och paret ska separera och kommer bo varannan vecka i hemmet. 


    Socialtjänsten har varit tydliga med att barnen omhändertas om paret bor tillsammans. Paret har idag inga gemensamma barn, men ett på väg. 


    Jag har två frågor, 
    - Om paret om några månader skulle vilja försöka igen, kommer socialtjänsten då motsätta sig det? I så fall hur länge kan dom motsätta sig det? Det bör ju finnas någon chans att ta sig vidare, med terapi eller liknande? 


    - När paret får sitt gemensamma barn om några månader, görs det en uppföljning då? Med andra ord, är ?paret typ flaggade?? Eller kommer det per automatik inte bli en uppföljning när barnet kommer? 

  • Svar på tråden Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?
  • Anonym (www)
    Thu 29 Sep 2022 09:34
    #1

    Jag har en kollega som var tvungen att skiljas och flytta isär för att få behålla sina barn. Där hade det skett flera grova misshandlar av min kollega

    Jag har inga belägg för det, men min tanke är att en förälder som medvetet flyttar ihop med någon som misshandlar inte är lämplig som förälder. Till och med mindre lämplig än hen var från början innan misshandeln började. 

    Frågan är ju varför man vill bo i sådan miljö och döma sina barn att bo i en så pass negativ miljö där misshandel är en del av livet. Men folk är ju olika. 

  • Anonym (S)
    Thu 29 Sep 2022 09:42
    #2
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:31:02 följande:
    Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?

    En misshandel har skett i en familj där det finns minderåriga barn. Socialtjänsten kopplades naturligtvis in och paret ska separera och kommer bo varannan vecka i hemmet. 


    Socialtjänsten har varit tydliga med att barnen omhändertas om paret bor tillsammans. Paret har idag inga gemensamma barn, men ett på väg. 


    Jag har två frågor, 
    - Om paret om några månader skulle vilja försöka igen, kommer socialtjänsten då motsätta sig det? I så fall hur länge kan dom motsätta sig det? Det bör ju finnas någon chans att ta sig vidare, med terapi eller liknande? 


    - När paret får sitt gemensamma barn om några månader, görs det en uppföljning då? Med andra ord, är ?paret typ flaggade?? Eller kommer det per automatik inte bli en uppföljning när barnet kommer? 


    Soc kan inte förbjuda ett par att bo tillsammans, de har inget lagstöd för det. Om paret vill försöka efter bara några månader så kommer soc inte säga nej men eventuella barn lär omhändertas pga olämplig miljö. Om föräldrarna då envisas med att bo ihop när det kommer ett nytt barn lär det också omhändertas.

    Varför vill man bo med någon som misshandlat en? Varför vill man riskera att få sina barn omhändertagna? Att ens fundera på att bo med en sådan man är ett solklart fall att soc gör helt rätt som värnar om barnens bästa. Hur kan man vara så förtappad i sitt föräldraskap att man inte fattar en sådan sak? 
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Thu 29 Sep 2022 09:49
    #3
    Anonym (S) skrev 2022-09-29 09:42:38 följande:
    Soc kan inte förbjuda ett par att bo tillsammans, de har inget lagstöd för det. Om paret vill försöka efter bara några månader så kommer soc inte säga nej men eventuella barn lär omhändertas pga olämplig miljö. Om föräldrarna då envisas med att bo ihop när det kommer ett nytt barn lär det också omhändertas.

    Varför vill man bo med någon som misshandlat en? Varför vill man riskera att få sina barn omhändertagna? Att ens fundera på att bo med en sådan man är ett solklart fall att soc gör helt rätt som värnar om barnens bästa. Hur kan man vara så förtappad i sitt föräldraskap att man inte fattar en sådan sak? 

    Måste miljön vara olämplig bara för att det vid ett tillfälle varit fysiskt våld? 


    Jag förstår naturligtvis att vid upprepade tillfällen eller vid överhängande risk att det ska ske igen, har socialtjänsten den inställningen, men vid ett tillfälle och det ska radera en hel familjs liv? Det måste ju finnas någon väg till lösning? Man kan väl inte bli utdömd för livet pga en händelse? 

  • Anonym (Signa­tur)
    Thu 29 Sep 2022 09:49
    #4
    +1

     


    Varför vill man försöka igen och flytta ihop med personen som misshandlar en.  Älskar man sina barn så pass lite att man frivilligt utsätter dom för en sådan miljö. 

    Helt ärligt så agerar då socialtjänsten helt rätt och placerar barnen någon annanstans, föräldern förtjänar inte att behålla vårdnaden om barnen.

  • Anonym (Tjäns­temann­en)
    Thu 29 Sep 2022 09:56
    #5
    -1 +2

    Vi lever för att bestämma över andra människor.
    Life is Gooood.

  • Anonym (soc)
    Thu 29 Sep 2022 09:56
    #6
    +1
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:49:09 följande:

    Måste miljön vara olämplig bara för att det vid ett tillfälle varit fysiskt våld? 


    Jag förstår naturligtvis att vid upprepade tillfällen eller vid överhängande risk att det ska ske igen, har socialtjänsten den inställningen, men vid ett tillfälle och det ska radera en hel familjs liv? Det måste ju finnas någon väg till lösning? Man kan väl inte bli utdömd för livet pga en händelse? 


    Det är nog inte en isolerad händelse, även om en isolerad händelse kan ha varit den utlösande faktorn. 

    Och det är inte socialtjänsten som raderar familjens liv, det är familjens beteende med fysisk våld i hemmet som är grundorsaken. Och varför skulle man ens vilja leva i en relation där det förekommer fysiskt våld? Och utsätta sina barn för det?
  • Anonym (www)
    Thu 29 Sep 2022 10:00
    #7
    -1 +1
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:49:09 följande:

    Måste miljön vara olämplig bara för att det vid ett tillfälle varit fysiskt våld? 


    Jag förstår naturligtvis att vid upprepade tillfällen eller vid överhängande risk att det ska ske igen, har socialtjänsten den inställningen, men vid ett tillfälle och det ska radera en hel familjs liv? Det måste ju finnas någon väg till lösning? Man kan väl inte bli utdömd för livet pga en händelse? 


    Det är en väldigt bra fråga. Men oftast har det förekommit hot om våld och andra typer av kränkningar i en familj där misshandeln är ett faktum. Det uppstår sällan ur ingenting.

    Du tillhör kanske den grupp misshandlade kvinnor som gärna går tillbaka till sin man för att se om det kanske går att få bli misshandlad igen? Det är ju tyvärr oftast så att har gränsen korsats, så kommer det hända igen. Vill du verkligen utsätta dina barn för det? Varför är dina barn inte mer värda än så? 

    Det är din man som är boven i dramat, inte socialtjänsten. 
  • Anonym (Erfar­en)
    Thu 29 Sep 2022 10:01
    #8
    +2

    Det gör ont i mig att läsa att någon ens överväger att flytta ihop igen efter att ha blivit misshandlad.
    Har det skett en gång så är risken överhängande att det sker igen.

    Jag levde i en destruktiv i x antal år, och mitt barn bodde hos oss. Den där "skyddsmekanismen" man har inbyggd lurar en att tro att barnet ingenting märker. Men jag lovar, det gör det.
    Mitt barn har lidit i åratal efter uppbrottet och jag har slitit mitt hår i förtvivlan, varför jag inte lämnade i tid... varför jag inte gick vid första slaget. För det kommer fler. Garanterat.

    Soc tvingade inte mig att flytta, det gjorde jag självmant. Men, de sa uttyckligen att om jag stannar kvar så kommer mitt barn att tas ifrån mig.
    Valet hade inte varit svårt.

    Mitt barn minns mig sönderslagen och blå, mitt barn minns hur jag skrev medans hen låg på sitt rum och grät. Och om jag öppnade dörren så låtsades hen att sova för att hen var rädd att det skulle bli ännu värre annars.

    Mitt ex hotade mig genom att måla upp scenarior om vad han var kapabel att göra om jag inte höll käften. Så det gjorde jag.
    Tills en anhörig förstod att alla mina olyckor faktiskt inte var just det. Olyckor. Det var egentligen bara en olycka, och det var när jag träffade aset som förstörde flera år av mitt barns uppväxt.

    Med andra ord. Flytta ALDRIG ihop med honom igen. 

  • Anonym (S)
    Thu 29 Sep 2022 10:01
    #9
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:49:09 följande:

    Måste miljön vara olämplig bara för att det vid ett tillfälle varit fysiskt våld? 


    Jag förstår naturligtvis att vid upprepade tillfällen eller vid överhängande risk att det ska ske igen, har socialtjänsten den inställningen, men vid ett tillfälle och det ska radera en hel familjs liv? Det måste ju finnas någon väg till lösning? Man kan väl inte bli utdömd för livet pga en händelse? 


    Om soc bedömer att den enda händelsen är så pass allvarlig att de redan omhändertagit barnen en gång så kommer de inte tycka att det är mer lämpligt att bo ihop bara för att det har gått ett par månader.

    Misstänker att det är du själv som är gravid tillsammans med den här mannen. Sluta skapa undanflykter för att bo tillsammans med en kvinnomisshandlare och ta ditt föräldraansvar framöver!
  • Anonym (Erfar­en)
    Thu 29 Sep 2022 10:17
    #10
    Anonym (www) skrev 2022-09-29 10:00:53 följande:
    Du tillhör kanske den grupp misshandlade kvinnor som gärna går tillbaka till sin man för att se om det kanske går att få bli misshandlad igen? 
    Det var väl jävligt onödigt skrivet?
    Brukar du alltid sparka på dem som ligger?
Svar på tråden Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?