• lövet2

Asperger hos barn - böcker/artiklar/sidor

Börja med att låna den här på biblioteket: www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/

Den boken har använts på "vårt" dagis och fritids för att förklara för andra barn vad som är annorlunda med deras kompis. Jag lät mina föräldrar läsa den för att bättre förstå sitt barnbarn. Min dotter grät när hon läste den första gången, eftersom den satte ord på hur hon fungerade.

Annars har jag fått mest och bäst information från föreläsningar på YouTube. Sök på Aspergers och kolla lite här och där, tills du hittar föreläsare du tycker är bra.

Angående att man inte ger diagnosen Aspergers längre, så är det inget jag personligen bryr mig om. Att klumpa i hop allt inom autismspektrum ger helt fel bild av deras förmågor och problem. En gravt utvecklingsstörd person med autism kan man inte behandla likadant som en lite udda person med IQ 140. Det blir liksom bara löjligt.

• lövet2

Tony Attwood gillar jag. De flesta föreläsare pratar ju tyvärr på engelska. Jag såg en jättebra föreläsning av en svensk professor, men den handlade specifikt om Aspergers hos flickor. Det är ganska stor skillnad på flickor och pojkar med Aspergers och det är faktiskt inte så länge sedan de upptäckte att flickor också kan ha det. Tidigare trodde de att bara pojkar kunde ha Aspergers, eftersom symptomen hos flickor är helt annorlunda.

Jag har större erfarenhet och kunskap om pojkars Aspergers, eftersom vi har några i släkten. Därför har jag mest letat föreläsningar om flickor. Men Tony Attwood som sagt var, han pratar tydligt och begripligt och intressant.

Svar på tråden Asperger hos barn - böcker/artiklar/sidor