• Sat 1 Oct 2022 21:40
    6699 visningar
    3 svar
    3
    6699

    Hur ska jag lära mig att inte bli rädd att prata med människor

    Hmm, 
     
    Ursäkta om jag har fel med språket. Flyttade till Sverige runt 10 år sedan, nu är jag mellan 25~30 år gammal. 
     
    Vilket konstig rubrik ellehur? Men det är något som jag måste ändra och förbättra. Jag är en man med jättelåg självförtroende och superlåg socialkompetens. Under hela mitt liv hade jag problem med att skaffa vän och umgås med andra. I gymnasiet skaffade jag ganska många "bekanta" men någon som jag kan kalla mig vän var bara ETT. Det var ingen skillnad i universitetet. Skaffade bara två vänner där.

    Jag har ingen problem att prata när man pratar om arbete. Men har stark räddslan att prata när jag är i en grupp för att leka eller göra shitsnack. Det gör mig jätteilla och mitt hjärta börjar pumpa som helvete när jag vill säga något.  
     
    Nu jobbar jag inom IT området, nyanställd. Jobbade ca 1 månad. Själv arbete är rolig, jag gillar det. Men vår avdelning är typ "vänlig" med andra avdelningar och vi brukar spela kort spel gemensamt varje vecka. Folk pratar och skrattar. Det är bara jag som bara skrattar utan att säga något. Om några veckor blir det min tur att förbereda spelet men jag kan inte för att jag är rädd. Jag är sjukt rädd att folk kommer inte gilla spelet eller mig. Sjukt rädd. Men jag vill inte leva så hela mitt liv.. 
     
    Flesta av de jag känner i företaget är jättesnälla och trevliga när jag ser dem individuellt typ i köket eller på väg till toalett i arbetsplats, men som helhet känner jag helt isolerat. 
     
    Att prata 1 och 1 är lite lättare. Men här har jag samma problem. Jag kan inte leda konversationen utan andras hjälp. Om opponenten är vänlig mot mig, då kan jag börja prata lite grann men det gör jävlar ont när jag ser hen vill inte prata eller har inget att prata med mig. Jag vet det är ingen rasistisk grej, men när jag hör "vad sa du?", tappar jag helt förmågan att fortsätta prata. :( 

    Jag vill inte leva så längre. Vill inte vara rädd och vill bli en glad och rolig kille. Men vet inte vad och hur ska jag göra.. 
  • Svar på tråden Hur ska jag lära mig att inte bli rädd att prata med människor
  • Anonym (fake it)
    Sat 1 Oct 2022 23:38
    #1

    Det är jättesvårt att ta sig förbi att inte våga prata i grupp, jag vet. Det som funkade bäst för mig var fake-it-til-you-make-it. Jag låtsades helt enkelt att jag hade världens bästa självförtroende (trots att jag var en liten geléhög inom mig).

    SJÄLVKLART var alla intresserade av vad jag sa. SJÄLVKLART ville de ha med mig på fikat/lunchen/vad det nu var. SJÄLVKLART gillade de mig.

    När hjärnan sa "Ehhh, nej. De är inte intresserade och de slipper helst dig" så ignorerade jag och valde att låtsas att jag verkligen trodde att de var intresserade och ville ha med mig. I 99 fall av 100 visade det sig att det var rätt. Nästa gång var hjärnan lite tystare när den protesterade.

    Blyga, tysta jag som knappt öppnade munnen större grupper var plötsligt sedd som den där supersociala personen som kände alla. Och rösten i min hjärna tystnade.

  • Anonym (Kia)
    Sun 2 Oct 2022 00:21
    #2

    Ja du, det är inte lätt om du dels är blyg och dels inte har svenska som modersmål. Du får börja tänka på innan vad du vill säga och förbereda dig. Det behöver inte vara något spännande alls, vem säger något spännande? Om du vill prata om vädret, ditt barns skola och Ukraina, förbered dig för det, och så börjar du prata om det, det är enklare än att hoppa in i vad andra pratar om. Andra är också fantasilösa om vad de ska prata om och ingen har så höga krav på dig, alla tycker bara det är kul om du säger något som de kan hänga med på. Börja gärna prata om något personligt, då kan du få vänner, öppna dig. Berätta om problemen med din gamla pappa eller din bil, då börjar andra också prata om liknande problem och ni kan få något gemensamt. 

  • Anonym (J)
    Sun 2 Oct 2022 08:50
    #3

    Öva, öva och öva! Ju mer du vågar öppna munnen desto mindre ovant och konstigt kommer det att kännas. Att leda kortspel på jobbet låter som ett jättebra tillfälle att öva. Det värsta som kan hända är att de andra tycker att det är lite småtråkigt, och det är ju inte hela världen. De har varit med om värre.

    Alla andra säger dagligen saker som missuppfattas eller är lite plumpa, och världen går vidare ändå. Inte går väl du och grunnar över deras misstag? På samma sätt kommer ingen bry sig om det som du säger inte är helt perfekt. Vi är alla bara människor. 

Svar på tråden Hur ska jag lära mig att inte bli rädd att prata med människor