• Anonym (daglig verksamhet)

    ni som jobbar på daglig verksamhet

    Hej!  En fråga till er som jobbar på daglig verksamhet vad gör ni på dagarna?

    Frågan ställs både till respondenter och personal.

  • Svar på tråden ni som jobbar på daglig verksamhet
  • Freddie K

    Min huvudsyssla är att skriva. Jag skriver för vår tidning och på annat. Vi gör också poddar och kortfilmer och så. . Jag är deltagare.


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (daglig verksamhet)
    Anonym skrev 2022-10-02 12:05:01 följande:

    Ganska mkt sex faktiskt.


    Moget
  • Anonym (Krille)
    Anonym (daglig verksamhet) skrev 2022-10-02 11:52:39 följande:
    ni som jobbar på daglig verksamhet

    Hej!  En fråga till er som jobbar på daglig verksamhet vad gör ni på dagarna?

    Frågan ställs både till respondenter och personal.


    Är deltagare, är på hos räddnignstjönst/ambulans på daglig verksamhet. Där bakar vi och fixar frukost och fika som personalen får köpa. Går och handlar inför varje ny morgon, viker och sorterar tvätt åt räddningstjänsten samt ambulansen. Vattnar blommor. Vardagliga kökstjänst som plocka i och ur diskmaskin m.m 
  • Anonym (olika)

    Respondenter? Det var ett nytt ord för deltagare, brukare, kunder eller vad man nu kallar det i de olika kommunerna. För jag vet att det är olka i olika kommuner.

    Jag har i alla fall varit på 5 olika i min kommun, som brukare, då, som det heter hos oss. Eller, ja, jag är inne på plats nr 5.

    Plats nr 1: Secondhandshop med barninriktning. De andra där sorterade och prismärkte inkomna varor, lade fram, fyllde på, stod i kassan. Vanligt butiksjobbsstuk, alltså. Jag satt framför datorn och skötte diverse loggar, gjorde statistk, beställde öndvändigheter, och ägnade mycket, mycket tid att skriva noveller och world building och sånt.

    Plats nr 2: Parkvård kallade de det, men vi var även ute i naturreservaten, på badplasterna och förskole- och skolgårdarna. Städ, plantering, avverkning, kontroll av bryggor och lekgrejer, enkla reparationer, akut skottning på småvägar, mm.

    Plats nr 3: Djurgård, under protest, så där var jag inte så länge. Men, ja, ta hand om djuren, allt från höns och ankor, till stora hästar, de hade två Shirehästar så, med flera andra mindre hästar. Mocka, städa, släppa ut, ta in, ge mat och vatten, plocka ägg, allt möjligt som hör till.

    Plats nr 4: Skolcafé. Baka, göra mackor, Stå i kassan, lämna ut spel och saker som bollar mm, 

    Plats nr 5 är lite mer invecklad, så låt mig beskriva en vecka: Det är en plats där vi jobbar med datorer på oliks sätt:
    Måndag: Hårdvarudag. Reparation och/eller demontering av kommundatorer och annan elektronik som kommit in under föregående vecka
    Tisdag: Mjukvarudag: Ominstallering av reparerade datorer, och utryckning till andra verksamheter som behöver hjälp med sina datorers program.
    Onsdag: Igenlämnande av reparerade datorer samt upphämntnign av datorer som behöver repareras eller ska skrotas.
    Torsdag: Hprdvarudag igen.
    Fredag:: Softar vi och ser film, spelar tv-spel, mm.

    Allt detta för nätte 6-13 kr/timme, och egen lunch. Men jag har hört att de ska höja nu till hela 15 kr.

  • Anonym (R)

    Deltagare
    Jag är på ett kontor och arbetar med administration 

  • Anonym (Carro)

    Deltagare här! 

    Har varit på lite olika dagliga verksamheter.  Den jag är på nu är inriktad på teater, sång, bak, måla och terapivård.  Vi har ett sådant solrum som alla älskar, både personal, kunder och assistenter. =).   Jag trivs väldigt bra där. <3

  • Anonym (Skäligt)

    Anonym olika.. ingen hög ersättning direkt..men den ska väl mer ses som lite fickpengar förutsätter jag.. inte allt leva på….pengar att leva på får ni väl från annat håll…aktivitetsersättning, bostadsbidrag,sjukpenning etc..sen tycker jag allt att den borde höjas ..att ge vuxna människor veckopeng för att de gör sina sysslor är inte rätt..gör man ett jobb som någon annan annars skulle behövt göra ska man ha en lön..även om man inte av olika anledningar kan klara av ett vanligt jobb eller jobba självständigt utan handledning så ska alla jobb generera en lön som motsvarar den arbetsinsats man gör.. våra tonåringar som sommarjobbar inom kommunen får mer..sen så klart  handlar detta om skattepengar och även att om de höjer ersättningen för mycket kommer den bli skattepliktig = blir kanske ännu mindre kvar ….( har ärligt talat dålig koll på hur mycket man får tjäna innan skatt börjar dras ) 

  • Anonym (Fullt rimligt)
    Anonym (olika) skrev 2022-10-02 16:01:05 följande:

    Allt detta för nätte 6-13 kr/timme, och egen lunch. Men jag har hört att de ska höja nu till hela 15 kr.


    Det är en helt rimlig ersättning, vissa får inget alls. 
  • Anonym (Fullt rimligt)

    Sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning mm är alla skattepliktiga inkomster så skatt betalar de ändå (de kommer alltså över fribeloppet) efter 554 900 per år börjar man betala statlig inkomstskatt men några sådana nivåer pratar vi inte om här. Man betalar också bara skatt på det som överstiger fribeloppet, statlig inkomstskatt (eller vad det nu kan vara) så man förlorar aldrig någonsin på att tjäna mer. 


    Anonym (Skäligt) skrev 2022-10-03 22:30:15 följande:

    Anonym olika.. ingen hög ersättning direkt..men den ska väl mer ses som lite fickpengar förutsätter jag.. inte allt leva på?.pengar att leva på får ni väl från annat håll?aktivitetsersättning, bostadsbidrag,sjukpenning etc..sen tycker jag allt att den borde höjas ..att ge vuxna människor veckopeng för att de gör sina sysslor är inte rätt..gör man ett jobb som någon annan annars skulle behövt göra ska man ha en lön..även om man inte av olika anledningar kan klara av ett vanligt jobb eller jobba självständigt utan handledning så ska alla jobb generera en lön som motsvarar den arbetsinsats man gör.. våra tonåringar som sommarjobbar inom kommunen får mer..sen så klart  handlar detta om skattepengar och även att om de höjer ersättningen för mycket kommer den bli skattepliktig = blir kanske ännu mindre kvar ?.( har ärligt talat dålig koll på hur mycket man får tjäna innan skatt börjar dras ) 


Svar på tråden ni som jobbar på daglig verksamhet