Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Min sambo gjorde de en grundlig kontroll på. Lite oklart varför men kan bara gissa att det berodde på hög inkomst. Men det va inte p.g.à fusk. 

• mammatill6
    Friger skrev 2022-10-02 22:06:50 följande:

Är arbetsgivare.

FK hör av sig ibland. Men de frågar samma år. En deklaration säger inte så mycket när du jobbat.

Vanligaste orsaken är att de frågar om inkomsten.

På sambon kollade de 5 år tillbaka i tiden.
  • mammatill6

Van är ju ersättning för utebliven inkomst när barnet är sjukt. Kan du jobba andra tider och på så vis inte missa inkomst så kan du ju inte vabba.

• mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 17:11:09 följande:
    Mmm, måhända, men inte en vanlig skitig kollektivknegare.
    Anonym (Fel) skrev 2022-10-03 16:27:21 följande:

Men du får ju naturligtvis inte ta ut Vab för heldag från FK och sedan få en hel dagslön från arbetsgivaren. Det måste ju vara olagligt om något. 

Klart man kan, VAB för att man istället för sitt schemalagda arbetspass varit hemma o tagit hand om sitt sjuka barn.

Sen blir det övertid om man åker in på tid utanför sitt ordinarie pass samma dag.

Detta är så självklart att det är löjigt.

Jag är fackligt aktiv på min nuvarande arbetsplats, så jag har ganska bra koll. Det rör sig om ett bolag med runt 200 anställda kollektivare och runt 50 tjänstemän. Även om bolaget drivs som ett AB så är kommunen huvudägare.

Jag nyttjar detta så ofta jag kan själv, ofta är det lättare att ordna barnvakt kvällstid än dagtid när barnen är sjuka.

För övrigt rör det sig om betydligt mer än "en dagslön" extra för att åka in och göra ett extraskift på kvällen, första 2 timmarna har vi 150%, resterande 200% på övertid.
    Ja då är det ju bara tragiskt att du inte har koll. Och oavsett bolagets storlek är det ju inte bolaget som bestämmer.  Du får inte arbeta något den dagen och få betalt förbdet . du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.
  • mammatill6
    Anonvm skrev 2022-10-03 20:13:24 följande:
    Har ditt dygn bara 8tim?

Hur blir det för de som är lite arbetsamma och har flera jobb då?

Under vissa perioder på året hjälper jag min barndomsvän när han har extrema toppar i sin verksamhet.
    Jag jobbar då 07:00-15:30 på mitt vanliga jobb, sen börjar jag 16:00 på nästa jobb och jobbar till runt 22-23 ungefär..
    Min fru jobbar även hon vanlig dagtid och jobbar oftast hemifrån, hon kan stämpla ut runt 15 på eftermiddagarna..

Säg att jag vaknar med febriga barn på morgonen, då ringer jag mitt vanliga jobb och anmäler att jag kommer inte idag för mina barn är sjuka. Jag avstår då mina 8tim arbetstid för att stanna hemma och ta hand om mina sjuka barn, denna tid kompenserar FK mig för via VAB.
    När min fru sen stämplar ut runt 15 så tar hon över passandet av barnen och jag åker till mitt andra jobb, ska jag då inte få betalt för detta? Eller inte ha rätt till VAB under dagen?

Det spelar sen ingen som helst roll om personen i historien har 2 olika arbetsgivare, eller jobbar övertid hos sin vanliga arbetsgivare.

Inskränkta dumheter, använd det innaför pannbenen till att försöka se världen ur ett annat perspektiv än ert eget.
    Fast du kan tycka vad du vill att det borde vara så. 
    Det gör inte att det är så. För att vabba ska du avstå helt att arbeta den dagen om du vabbar heltid. Sen att det inte borde vara så är en annan sak. Har du två jobb får du anmäla vann från båda. Men det finns ju fortfarande ett maxtak per dag. Har man fler jobb o h tjänar mer per dag så förlorar man på det . Det är ju inte mitt pannben som sätter de reglerna men mitt pannben är väldigt påläst i reglerna. Jag har själv jobbat två jobb och blivit drabbad så jag håller med om att det är korkat. Men det är så det är.
    Anonym (Förkrossad) skrev 2022-10-03 20:56:44 följande:

Oj vilken disskusion det blev i tråden . Jag har ju fått svar på min fråga.
    Men samtidigt så tycker ja att det egentligen är konstigt eftersom jag avstår från mitt fasta arbete dagtid och är tillsammans med barnet för att sedan arbeta natt på mitt andra jobb. 
    Det måste ju bli jätte stor inkomstförlust  för dom som har så i vanliga fall. Det är ju inte så att du blir ersatt din arbetstid mellan 7-16 och sedan natten 21-06 . Hoppas ni förstår hur jag menar

• mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 21:37:16 följande:
    Jag går ju självklart minste om min vanliga lön för min vanliga arbetstid.

Hade jag jobbat som vanligt alltså 07:00-16:00 så har jag runt 1500:- brutto för det. Sen kör jag ett övertidspass efter det på 8tim så tjänar jag runt 4500:- på det.
    Alltså totalt 6000:- den dagen.
    Nu jobbar jag inte ordinarie tid eftersom jag är hemma och tar hand om mina sjuka barn, då drar arbetsgivaren av dagslönen på 1500, som FK istället betalar ut genom VAB.

Detta är så självklart att det blir löjligt.

Det gäller inte bara VAB som jag förklarade tidigare, det funkar att vara föräldraledig eller ha semester på dagen också.

Mitt stora barn är 6år nu, jag har gjort detta säkert 10-15gånger om året. Har även runt 10 kollegor som fått barn under dessa år jag haft det, de flesta gör så här lite då o då.
    grattis att du haft tur att de aldrig gjort nån ordentlig koll på dig. Semester skiter ju fk i så det lägger de sig inte i. Men vab är reglerat i lagen och den bryr sig inte om vad som borde vara rätt. Du ska helt avstå från arbete för att få vabba helt.
  • mammatill6

Direkt kopierat från lagen

§   Tillfällig föräldrapenning lämnas enligt följande förmånsnivåer:
       1. Hel tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder helt avstått från förvärvsarbete.

Hur tolkar du detta?

• mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-04 23:01:51 följande:
    Jag drog detta med vår löneansvariga idag, hon bara skrattade.

Jag vet inte vart det blir fel i översättningen. Du är fast i tanken att man inte förlorar inkomst....
    Om mina barn är friska så arbetar jag 07:00 till 16:00 och får betalt för det, enligt mina normala arbetstider.
    Om mina barn är sjuka så stannar jag hemma och tar hand om dem, jag får då INTE betalt från min arbetsgivare för denna tid....

Jag har alltså varit hemma och tagit hand om mina sjuka barn istället för att arbeta, min arbetsgivare gör avdrag på min lön de timmar som jag skulle ha varit där men nu inte varit där...
    Men jag har i din värld inte gått miste om nån inkomst?

Jag arbetar alltså på ett bolag med nästan 200 anställda som har kommunen som huvudägare. Den löneansvariga jag drog detta för idag har arbetat i denna roll i över 30år, hon har även nästan daglig kontakt med FK i olika ärenden gällande VAB, sjukskrivningar och föräldraledighet...

"Du har förmodligen kommit i kontakt med någon nyligen utexaminaerad som tror att de förstår hur världen fungerar eftersom de läst det i en bok" var det hon sa straxt efter det initiala skrattet.

Jag tror jag fortsätter på min tolkning av det hela, den är sund och jag kan utan problem försvara och argumentera för den.
    Handlar ju inte om hur nån anser världen fungerar utan vad lagen säger. Och den säger att du inte får arbeta.
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-05 21:57:37 följande:
    Rent komiskt detta :) Snacka om stelbent och fyrkantig byråkrati.

VABen täcker tiden som jag stannat hemma och tagit hand om sjuka barn istället för att arbeta. Jag förlorar inkomst pga det och FK ersätter mig för det, precis som alla andra.
    Vad jag sen gör efter, eller före, de timmar som FK kompenserar med VAB har ingen med att göra.

Jag testade för skoj skull, bara för att se hur systemet skulle reagera. Jag skrev på FK "mina sidor" att jag VABat 8tim och att min arbetstid var 16tim, då tyckte systemet att jag skulle få halvdag vab...
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:11:33 följande:
    Och för att förtydliga gällande din tanke om att jag är fast i att man inte förlorar inkomst. Jo, du förlorar den inkomsten du skulle ha haft om du jobbat dina 8 timmar på dagen. MEN du får lön och du är på jobbet på kvällen oavsett om du jobbar övertid eller inte och det är där problemet uppstå eftersom du då får lön för den tiden = inte ett fullt löne/inkomstbortfall för hela den dagen. 
    Hade du bara stoppat vid ditt "MEN" så hade ditt resonemang och din logik varit sund.

Åter igen, de timmar jag faktiskt är på plats och arbetar begär jag ingen kompensation för.
    Det jag förväntar mig är att bli kompenserad för de 8tim som jag faktiskt avstår arbete och istället stannar hemma och tar hand om mina barn, precis som alla andra blir.
    Jag tänker inte acceptera att jag får ett urholkat "inkomstbortfalls-skydd" när mina barn är sjuka bara för att jag ibland jobbar dubbelt så mycket som alla andra.

Du har dock givetvis rätt i sak, reglerna är så här stelbenta och fyrkantiga.
    Mitt syfte med denna provokation var att "hänga ut" hur illa detta fungerar.

Det är ju som tur är mycket enkelt att komma runt, det är ju bara att lönekontoret redovisar ev övertid du jobbar efter VAB någon annan dag samma månad så blir ju kronorna och örena rätt och rättvist på sista raden.
    Vaddå begör ingen kompensation för de timmar du faktiskt arbetar? Du får ju lön. Och det får du inte ha samma dag du arbetar. 
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:56:44 följande:
    Nej, jag får inte min vanliga grundlön för timmarna jag skulle arbetat enligt schema.

Det jag får betalat av min arbetsgivare är tiden utöver min normala schemalagda arbetstid, då utgår övertidsersättning.

Helt otroligt att detta inte går in.....
    Mer otroligt att det inte går in på dig att det inte spelar nån roll vilken tid på dygnet du tjänar de pengarna. Samma dag du vabbar får du inte arbeta. Varken övertid, ordinarie, före efter eller nåt?.
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:54:11 följande:
    Det är ju givetvis ingen som blir förd bakom ljuset, allt sker i total öppenhet.

Vissa dagar har arbetsgivaren enormt stor behov av folk som jobbar övertid på kvällen och gör färdigt projektet för dagen.
    Då är de enormt tacksamma när någon som varit hemma med sjuka barn har möjlighet och är villig att komma in på kvällen.
    Ingen skulle vara intresserad av detta om det då skulle bli tal om någon förskjuten arbetstid så att det enda man "tjänade" på att komma in o köra 8tim efter 16 var de 20% som skiljer VAB från vanliga dagslönen, vilket i vårt fall är runt 300:-.
    Nu redovisar vi istället dessa övertidstimmar en annan dag då man har varit på jobbet och vips så blir dessa 300:- istället nästan 5000:-

Alla vinner, jag får skäligt betalt, arbetsgivaren har aldrig problem att få tag i folk som vill jobba.... Kunden är toknöjd som får bra service och sitt problem åtgärdat snabbt.

Ingen kan heller komma dragandes med att det skulle vara moraliskt fel, man är ju faktiskt hemma och tar hand om sina sjuka barn den tiden man ansöker om VAB.
    Anonym (Blue) skrev 2022-10-06 16:30:33 följande:

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

Detta är ett ganska vanligt upplägg för att komma runt denna byråkrati. Det praktiseras av ganska många arbetsgivare, ofta de lite mindre som har en mer familjär stämning.
    En arbetsgivare som är reko skulle skämmas ögonen ur sig att ens be någon komma in o köra 8tim övertid på en kväll utan att få ordentligt betalt, han skulle få ganska stor omsättning på personal och svårt att rekrytera nya då "snacket går" mycket fort inom branschen.

Att ens försöka vinkla det till skam över bidragsfusk lör du inte komma nån vart med, alla inblandade är som sagt vinnare. Ingen ber om ersättning för tid de faktiskt arbetar.

Alla är vinnare utom fk som betalar ut vab som du inte har rätt till. 
Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst