• Anonym (Förkr­ossad)
    Sun 2 Oct 2022 21:24
    22599 visningar
    82 svar
    82
    22599

    Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

    Hej. 
    Ja skäms otroligt mycket då jag tror att jag missuppfattat försäkringskassan. 
    Ja är föräldrarledig från mitt vanliga jobb mellan 7-16 och har då tagit ut fp. Eftersom jag inte kunnat jobba, pga allt blivit så mycket dyrare så blev jag tvungen att ta ett extra jobb nattetid och trodde då att jag hade rätt till att ta ut fp dagtid eftersom jag är hemma med barnet då. Men nu inser jag att jag har förmodligen förstått allt fel och är nu livrädd att "åka dit" på det . Jag har slutat tagit ut fp men är livrädd att dom ska kolla upp mig nästa år när min årsinkomst kommer va hög. Kan dom göra det ? Någon som har ett säkert svar, jag kan inte ens sova på nätterna längre för att jag är livrädd att jag ska hamna i fängelse.
    Mvh en helt förstörd mamma

  • Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
  • Anonym (L)
    Sun 2 Oct 2022 21:54
    #1
    +1

    Ring och förklara att det blivit fel så blir du i värsta fall återbetalningskyldig. 

  • Sun 2 Oct 2022 22:02
    #2

    Min sambo gjorde de en grundlig kontroll på. Lite oklart varför men kan bara gissa att det berodde på hög inkomst. Men det va inte p.g.à fusk. 

  • Sun 2 Oct 2022 22:06
    #3

    Är arbetsgivare.

    FK hör av sig ibland. Men de frågar samma år. En deklaration säger inte så mycket när du jobbat.

    Vanligaste orsaken är att de frågar om inkomsten.

  • Anonym (C)
    Mon 3 Oct 2022 04:17
    #4

    Det bästa du kan göra är att själv höra av dig till dem och förklara att du råkat göra fel och nu vill ordna upp det. Då blir det uppenbart att du inte hade brottsligt uppsåt. Det är däremot ingen bra idé att behålla pengarna och hålla tyst om saken.

  • Mon 3 Oct 2022 06:18
    #5
    Friger skrev 2022-10-02 22:06:50 följande:

    Är arbetsgivare.

    FK hör av sig ibland. Men de frågar samma år. En deklaration säger inte så mycket när du jobbat.

    Vanligaste orsaken är att de frågar om inkomsten.


    På sambon kollade de 5 år tillbaka i tiden.
  • Mon 3 Oct 2022 06:47
    #6
    mammatill6 skrev 2022-10-03 06:18:36 följande:
    På sambon kollade de 5 år tillbaka i tiden.
    Ok, jag har aldrig varit med om något sådant.

    Hög inkomst spelar för övrigt inte så stor roll. Ersättningen har ett övre tak som ligger ganska lågt.

    Jag tror risken att TS ska åka dit är liten. Jag tror inte heller det kommer hända något särsskilt om hon gör det.
  • Anonym (Myran­)
    Mon 3 Oct 2022 07:32
    #7

    Ring och prata med försäkringskassan och berätta att du av misstag råkat ta ut föräldradagar samma dagar som du jobbat natt. Risken att det händer något då är väldigt liten, det som händer är att du kommer få betala tillbaka föräldrapenningen för de dagarna du fått den utbetald och samtidigt jobbat. Är mycket värre om du inte pratar med dom och de själva utreder och upptäcker att du jobbat samtidigt. Då är risken väldigt stora att du åker dit för bidragsbrott och därmed även måste betala böter utöver återbetalningne av uttagna förädlradagar.

    Hur många dagar per vecka har du jobbat och hur många dagar per vecka tar du ut föräldrapenning? 

  • Anonym (Myran­)
    Mon 3 Oct 2022 07:34
    #8
    Friger skrev 2022-10-03 06:47:34 följande:
    Ok, jag har aldrig varit med om något sådant.

    Hög inkomst spelar för övrigt inte så stor roll. Ersättningen har ett övre tak som ligger ganska lågt.

    Jag tror risken att TS ska åka dit är liten. Jag tror inte heller det kommer hända något särsskilt om hon gör det.
    Allt beror ju på hur många gånger det handlar om. Är det en gång tror jag inte det händer så mycket. Är det däremot 10 gånger har hon begått bidragsbrott och kommer med största sannolikhet få betala tillbaka de uttagna föräldradagarna(för de dagar hon samtidigt jobbat) samt också betala böter för brottet. Och jag skulle säga att risken är stor att åka dit speciellt om det är vid fler än några tillfällen. 
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Mon 3 Oct 2022 08:39
    #9

    Vet inte om det är samma sak, men en del på mitt jobb är ibland hemma och VABar på dagarna för att sen komma in och jobba övertid på kvällen efter att frun i huset kommit hem från jobbet.

  • Anonym (Jo men)
    Mon 3 Oct 2022 08:42
    #10
    Anonym (Myran) skrev 2022-10-03 07:32:13 följande:

    Ring och prata med försäkringskassan och berätta att du av misstag råkat ta ut föräldradagar samma dagar som du jobbat natt. Risken att det händer något då är väldigt liten, det som händer är att du kommer få betala tillbaka föräldrapenningen för de dagarna du fått den utbetald och samtidigt jobbat. Är mycket värre om du inte pratar med dom och de själva utreder och upptäcker att du jobbat samtidigt. Då är risken väldigt stora att du åker dit för bidragsbrott och därmed även måste betala böter utöver återbetalningne av uttagna förädlradagar.

    Hur många dagar per vecka har du jobbat och hur många dagar per vecka tar du ut föräldrapenning? 


    Fast problemet är ju att hon inte vill betala tillbaka 😆
Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst