Inlägg från: Anonym (Love) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Love)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 08:52:00 följande:
    Klart som tusan man tar ut ersättning för VAB under dagtid när man är hemma istället för att arbeta.

Ehh nej? 

Vi gör ofta så, förlägger arbetsdagen senare, får ihop timmarna, men ändå kan vara hemma med barnet. Givetvis tar vi inte ut vab från FK då. 

Eller att man har vab halvdag, och jobbar andra halvan på kvällen. Då tar man vab halvdag. 

• Anonym (Love)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 09:28:41 följande:
    Har du arbetstid säg 07:00 till 16:00 och behöver vara hemma dagtid pga sjukt barn så VABar man den tiden.

Om sen partnern kommer hem runt 15 och kan ta över så kan man åka in och arbeta övertid säg 16:00 till midnatt. Då har du ersättning från FK för tiden du är hemma och tar hand om ditt sjuka barn på dagtid, och betalat från arbetsgivaren för övertiden efter ordinarie arbetstid.

Detta är inget konstigt alls för en kollektivanställd med fasta arbetstider.

Tar inte ut vab, och jag kan givetvis inte ta övertid, utan övertid är ju den tid som man jobbar utöver sina ordinarie timmar.

Hos oss kan man bara jobba övertid om man blir beordrad, all annan tid man gör utöver sina 8 timmar går in som plusflex. 

• Anonym (Love)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 12:04:58 följande:
    Självklart "väljer" inte en arbetstagare själv att jobba övertid....

Jag tror vi kommer från helt olika världar och talar inte samma språk...

Är du anställd med fast arbetstid så är det dessa timmar som är din ordinarie arbetstid. Om du då är hemma och tar hand om sjuka barn den tiden så är du hemma och tar hand om barnen istället för att arbeta, då anmäler du VAB till FK och får ersättning för det.

Det arbete du skulle ha utfört under denna tid är det arbetsgivarens ansvar att lösa genom att ordna fram en ersättare, eller sprida ut arbetsbördan på resterande...

Om arbetsgivaren sen har behov av övertid, för att det finns mycket jobb eller någon som är sjuk, så kan du anmäla ditt intresse att jobba ett övertidspass utanför dina ordinarie arbetstider.
    Detta har precis noll o inget med att göra hurvida du jobbat ditt ordinarie pass eller varit hemma med sjuka barn.

Jag har flextid, och i samråd med min chef kan jag välja att helt förlägga min arbetstid på andra tider på dygnet än min ordinarie arbetstid.

Vilket givetvis är en förmån för att man då slipper att ta vab. Men dom dagar jag väljer att göra så så kan jag givetvis inte ta vab från FK också.

Givetvis kan jag ju välja att ta vab dom dagarna, det är ju ingen som tvingar mig att jobba dagar när barnet är sjukt, men det är ju skönt att kunna undvika inkomstbortfallet. 

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst