Inlägg från: Anonym (HR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HR)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

TS, det som gäller är att du inte kan få FP eller TFP för de timmar du arbetar under en dag (00-24). Så om du t.ex. arbetar 22-06 (och inget mer de två dagarna) kan du ta ut 3/4 FP första dagen och 1/4 FP andra dagen.

Du har redan fått rådet att kontakta Försäkringskassan och berätta att du gjort fel. Gör det så kommer inget hända mer än du får betala tillbaka det du har fått för mycket.

Tänk också på att om du är ledig dag innan eller efter helg kan du ta FP på SGI-nivå i samma omfattning fredag, lördag och söndag (om du var ledig fredagen) eller lördag, söndag, måndag (om du var ledig måndagen).

Exempel: du tar 50% FP på SGI-nivå fredag. Då får du även ta 50% FP på SGI-nivå lördag och söndag.

Man kan alltså ta hel FP på SGI-nivå lördag och söndag om man även tar hel FP på SGI-nivå fredag eller måndag.

Så gå igenom när du jobbat och hur många timmar respektive dag. Nattpass delas alltså upp på timmar för respektive dag.
    Som alltid gäller då för FP på SGI-nivå:
    0 timmar arbete - du får ta hel FP
    Har du arbetat högst 2 timmar får du ta 3/4 dag.
    Har du arbetat högst 4 timmar får du ta 1/2 dag.
    Har du arbetat högst 6 timmar får du ta 1/4 dag.
    Har du arbetat högst 7 timmar får du ta 1/8 dag.

Plus att du kan ta ut i samma omfattning på helgerna och röda dagar som du gjorde dagen innan eller dagen efter den helgen.

Lägstanivå-dagar får du alltid ta ut hela dagar om du arbetar högst 7 timmar en dag och även ta ut dessa dagar på helgerna utan krav på FP-uttag dagen innan eller efter helgen.

• Anonym (HR)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-09 21:25:50 följande:
    Snacka om kontraproduktivt då när FK vill hitta fuskare, ni kommer aldrig fånga dessa eftersom vi arbetsgivare inte har ett korrekt verktyg att rapportera dessa.

Jag backar till min första mening, intressant diskussion som sagt. Här har FK något att jobba på då det garanterat faller många ?syndare? mellan stolarna.
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
  • Anonym (HR)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-30 20:41:44 följande:
    Så man ska alltså ?ha koll på det? utan att någonstans kunna finna informationen där man ska rapportera det så man vet hur man ska göra. Förklara enkelt för mig hur jag ska veta något utantill utan att kunna läsa mig till det?
    Att slänga med att man inom HR bara ska veta sånt duger inte. Det är FKs ansvar att tydliggöra vad som gäller så man har möjlighet att göra rätt.
    Om FK tolkar ordinarie arbetstid på ett sätt och arbetsgivaren på ett annat så är det väl uppenbart att det kommer bli fel, då är det väl också FKs ansvar att ge AG ett verktyg och instruktioner som gör att man inte ?kan? gör fel.
    Det står i socialförsäkringsbalken så det går utmärkt att läsa innantill. 13 kapitlet 5 §. T.ex. punkt 1  "helt avstått från förvärvsarbete". Det står inget om ordinarie arbete - det står helt avstått. "Annars skulle ha arbetat" - återigen, inget om enbart ordinarie arbetstid.

Det här måste man ha koll på om man arbetar med rapportering till FK. Det går inte att skylla på att man tolkar ett ord som står på en blankett eller i ett verktyg på ett annat sätt.

Klistrar in paragrafen nedan.

Förmånsnivåer och förvärvsarbete

5 §   Tillfällig föräldrapenning lämnas enligt följande förmånsnivåer:
       1. Hel tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder helt avstått från förvärvsarbete.
       2. Tre fjärdedels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst en fjärdedel av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       3. Halv tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst hälften av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       4. En fjärdedels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst tre fjärdedelar av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.
       5. En åttondels tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder förvärvsarbetat högst sju åttondelar av den tid han eller hon annars skulle ha arbetat.

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst