• Anonym (HopplöstTrött)

    Ingen mer ork p.g.a sonens mamma

    Min sons mamma och jag har varit separerade i snart 10 år. Sonen är idag 11.
     
    Vi kan kort börja med att min sons mamma har psykiska problem (det erkänner hon själv) och är ofta instabil i sitt humör. Hon har svårt att kontrollera sig både i tanke och fysiskt.
     
    Exempel kan vara att om hon missförstår något så börjar hon skrika och bli arg. När man förklarar att det inte var så, så backar hon inte. Hon fastnar i tankesättet och det går inte prata mer, för hon skriker. Ett exempel kan vara att jag frågar hur det gått på en läkartid, då blir hon arg och i princip skriker på mig och påpekar att jag kritiserar henne och ber mig dra åt helvete.
     
    Sonen berättade nyligen att hon skriker mycket hemma. Inte på honom utan på sig själv eller rent allmänt. Väldigt högt och ofta. Hon kastar även saker omkring sig. En kaffekokare åkte rakt i väggen och gick i tio bitar t.ex. och det är bara en av många saker. Varför? För hon var arg på sig själv.
     
    Detta har resulterat i att sonen egentligen inte vill åka till henne varannan vecka. Som han själv sa "Jag är rädd för henne ibland". Men han åker till henne ändå, för han vill inte göra henne ledsen eller få henne att må sämre.
     
    Hon kan även inte gå vidare sedan vår separation. Än idag kan hon skriva hatiska sms om saker som hände då. De flesta sakerna är helt vridna och som hon tror är sanna även om hon, med tiden, lyckats vrida saker till värre och värre.
     
    Igår kände jag att droppen var nådd då jag fick ett påminnelse-sms från tandläkaren. Jag visste inte om tiden så jag skickade vidare den via sms till henne ifall hon heller inte visste om den. Jag fick tillbaka ett "Ja jag visste om den." och sen drar hon upp saker som är 9 år gamla igen. Om huset som såldes, om grejer jag slängde som var hennes (detta har hon lyckats fantisera ihop själv för jag hindrade aldrig henne) och massa mer. Hon avslutade meddelandet med att jag skulle gå och dö. Allt, bara för jag skrev ett kort sms och frågade om en tandläkartid jag fått påminnelse om.
     
    Idag ringde jag och bad om hjälp av Familjerådgivningen för att få ihop samarbetssamtal. Men jag känner, och innerst inne vet, att det inte kommer hjälpa i längden.
     
    Jag vet inte hur mycket ork jag har kvar för att försöka ha en kontakt med henne. Det har varit så här i flera, flera år nu. Jag är saklig och rak och kommunicerar bara när och om det gäller vår son - tillbaka får jag utskällningar och rent hat som handlar om helt andra saker.
     
    Jag vet att första (och ända?) steget är just samarbetssamtal.. Men vad kan jag göra mer? Vad vore det bästa att jag gjorde?
     
    Tack på förhand
  • Svar på tråden Ingen mer ork p.g.a sonens mamma
  • Anonym (Stegvis)

    Försök få till att sonen bor heltid hos dig. Är han inte i den åldern där de brukar få välja själva? Begränsa kontakten ännu mer. Så mycket kontakt när han är hela 11 år kan ju inte behövas. Svara aldrig på idiotmessen. Gå och prata av dig hos nån på egen hand. Om inget funkar får du blanda in familjerätten.

  • Anonym (---)

    Jättebra att du kontaktat familjerätten. Vägrar hon delta så syns det iaf att du försökt samarbeta och inte hon. 
    Sen är det socialtjänsten. Orosanmäl att det inte är bra när sonen är hos henne, att han blir rädd för henne etc. Han är inget litet barn längre, och man lyssnar mer och mer på barnen ju äldre de blir. 

    När allt detta är gjort, och eventuellt inget vettigt kommit ut av det, är det dags att gå till jurist. Då finns allt dokumenterat vad som är gjort. 

    Det viktiga här är barnets bästa/barnets mående. Det ska vara ditt fokus. Ert samarbete sen är en annan fråga.

    Min partner har gått alla de där stegen och mer därtill, med ett psykiskt sjukt ex. Det har varit många turer och jobbigt många gånger. Det slutade efter flera orosanmälningar och utredningar, i tingsrätten och till slut fick han enskild vårdnad, boendet och exet enbart begränsat umgänge, och det bästa var att det står i pappen att det är beroende på vad barnen vill. De var då i yngre tonåren, och där är ju din son snart. 

    Nu är förhoppningsvis ditt ex inte riktigt lika illa drabbad som min mans ex, men det låter inte bra för ert barn oavsett. 

  • Anonym (---)

    Glömde: bestäm att ni tex kommunicerar via ett mail per vecka eller liknande. Kommer det något på annat sätt ignorera du. 

  • AndreaBD

    Den kvinnan verkar ha psykiska problem. Antagligen Borderline eller nån annan personlighetsstörning. Jag bara spekulerar om detta nu för att det kan vara bra för hur man ska förhålla sig. I alla fall så verkar det inte gå att få henne till nån sorts insikt. För din egen sinnesro så skulle du kunna ha strategier för hur du hanterar såna situationer.

    Ju mer du kan konstatera att det är så med henne, desto mindre behöver du bli upprörd över det. Vad spelar det för roll vad hon skriver om för 9 år sedan? Låt dig inte dras in i såna diskussioner! Ignorera hennes utspel, var saklig, maila henne om det viktiga som du behöver kommunicera runt barnet och sen ignorera allt annat. 

    Det vore förstås bra om pojken inte utsattes för det. Kanske kan familjerätten fixa så att du får ha honom lite mera åtminstone. Annars får du väl stötta honom, han kanske kan börja ha strategier också, spela med ibland och inte lyssna på allt hon säger. 

  • Fiona M

    Jag tycker det låter som du sköter det väl, men nu kommer du inte längre utan samarbetssamtal.
    Det låter som det vore lugnare för er son att bo mer hos dig, och kanske behöver han även prata med någon utomstående för att förstå att han inte har del i mammans dåliga mående (kommunen brukar ha råd & stöd-enheter).

    Stort lycka till.

  • Anonym (Bibbi)

    Kan bara säga att du verkar göra helt rätt. 

  • Anonym (HopplöstTrött)

    Kan uppdatera lite sen sist:
    I samma veva som jag skrev första inlägget så gjorde en granne till min sons mamma en orosanmälan. Det har varit en massa skrik och "låter som ett krig med saker som går sönder".

    Detta i sin tur har lett till en utredning - denna utredning har grävt fram mycket. Min son är hos mig på heltid (tills vidare) då socialen själva har sagt att det är en extremt allvarlig situation och att hennes mående verkligen inte är bra för min son.

    Hon i sin tur är helt oförstående och skickar aggressiva sms där hon skriver att det inte alls är en allvarlig situation och att allt är ett missförstånd. Socialen har haft kontakt och förklarat allvaret flera gånger men det verkar inte fastna. Hon anser inte att det är allvarligt att ha kastat glas, porslin, möbler, elektronik i väggar och golv framför min son. Hon har även erkänt dessa händelser till socialen.

    Familjerätten avvaktar socialens beslut men påpekar att samarbetssamtal inte är aktuellt iomed våra olika krav: jag vill ha en medlare imellan för samtal p.g.a hennes aggressiva sms, hon vill ha face to face. Jag vill ha umgängesavtal upprättat, hon vill inte skriva ett avtal. Familjerätten kan alltså ej göra något och samarbetssamtal är ej möjligt.

    Så.. Nästa steg är att vänta på resultatet av utredningen, gå på ett möte hos Familjerätten där de går igenom hur en stämningsansökan går till, kontakta en advokat, stämma på umgänget och även begära ett interimistiskt beslut baserat på just utredningens resultatet som underlag.

    Min son är mycket ledsen då han inte vill att vi föräldrar bråkar, men försöker förklara för honom att det är för hans eget bästa och för hans egna välmående (men med lite mer pedagogiska ord). Socialen märker och känner att han är tryggare med mig och påpekar hela tiden att det är mitt ansvar att skydda honom. Så det är det jag gör.

    Har aldrig varit i kontakt med advokat, eller tingsrätt innan. Har ni några tips? Hur funkar bevisbörda? Har ton med sms där hon skriver väldigt aggressiva saker till mig, skriver att jag ska gå och dö, att hon vill ta självmord osv.

  • Anonym (Djävulens advokat)

    Ja det är ju inte du som bråkar, du gör ju bara det som är bäst för sonen.

    Svara inte på mammans sms (eller samtal) men spara allt hon skickar. Det enda du är skyldig att ha kontakt med henne om är ifall er son skulle vara med om en allvarlig olycka eller liknande, inte dag till dag-uppdateringar. Invänta utredningen, det verkar som att du är klok och har en riktigt bra plan upprättad inför kommande tr-förhandlingar.

    Jag skulle säga att det är smart att kontakta advokat, se till att hen är välbekant med vårdnadstvister bara. Du har ditt på det torra men skadar inte att få hjälp. Om du har hemförsäkring så kan det täcka en stor del av kostnaderna.

  • Anonym (Been there….)

    Skulle råda dig att skriva till Hedvig Hedberg på bråttsbyrån AB. Riktigt bra advokat! 

  • Anonym (Jo)
    Anonym (S) skrev 2022-12-21 07:40:29 följande:

    Orosanmälan är det ingen som gjort det?


    Jo, mammans granne har ju gjort det och socialtjänsten genomför just nu en utredning. 
  • Anonym (HopplöstTrött)
    Anonym (Been there?.) skrev 2022-12-20 21:07:40 följande:

    Skulle råda dig att skriva till Hedvig Hedberg på bråttsbyrån AB. Riktigt bra advokat! 


    Anonym (Been there?.) skrev 2022-12-21 10:08:07 följande:

    Varför tummar ni ner mitt råd? 



    Tack för tipset! Tyvärr har de sina kontor väldigt långt ifrån mig. Men uppskattar tanken.
  • Anonym (---)

    Mitt tips är ett min man fick när han skulle in i tvist med sitt ex: kontakta en advokatbyrå som inte enbart inriktar sig på familjefrågor, utan även brottmål. Min man fick en advokat som jobbat mycket med brottmål och var liksom van vid "tuffare" rättegångar än vårdnadstvister, vilket nog var väldigt bra. 

  • Anonym (Been there….)

    Jag bor 48 mil ifrån men hade henne iaf. Gick bra och har idag enskild vårdnad. 


    Lycka till 

  • Anonym (HopplöstTrött)
    Anonym (Been there?.) skrev 2022-12-21 10:43:55 följande:

    Jag bor 48 mil ifrån men hade henne iaf. Gick bra och har idag enskild vårdnad. 


    Lycka till 


    Jasså? Hur gick det till då i Tingsrätten? Via telefon eller digitalt?
  • Anonym (Been there….)

    Första muntliga åkte jag upp för kändes Bäst för mig att vara med henne på videolänk, gången efter var hon på videolänk och jag var närvarande i tingsrätten i min hemstad. 

  • Anonym (Helle)

    Ta hjälp av skolan. De kanske märker någon skillnad på barnet när de är hos mamma. Elevhälsa kan hjälpa till med orosanmälan

Svar på tråden Ingen mer ork p.g.a sonens mamma