• molly50

Varit otrogen, vad bör jag göra

Anonym (Vad gör jag) skrev 2022-10-06 17:21:06 följande:

Vill tacka för alla bra svar och har följt tråden jag skapat för någon dag sedan med jämna mellanrum. Har helt enkelt inte orkat svara. Jag mår fortfarande så jäkla uselt av vad jag gjort och ställt till med. Jag har även kommit till insikt med att jag har riskerat hela min vardag som jag i stort trivs väldigt bra med. skuldkänslorna och ångesten är stark. Förstå mig rätt jag tycker inte synd om mig själv utan tvärt om. Jag pendlar mellan att berätta och inte berätta och jag tror väl att jag landar i att inte berätta då jag vet att vardagen för mig, min sambo och barnen kommer rasa ihop för att jag var otroligt korkad. Har nog också svårt att se hur min sambos reaktion skulle vara och hur det jag gjort skulle såra henne djupt. Något ?positivt? med detta är att för mig att vara otrogen igen är inget alternativ då jag vet vad det för med sig för både mig själv samt min familj och det är så ovärt.

Och vad tror du händer om sanningen skulle komma fram på annat sätt?
    Lögner och svek sårar ofta mer än otroheten i sig.
    Så det kanske är bättre om du visar henne den respekten att själv få bestämma hur hon vill gå vidare?
    Du verkar ju åtminstone ångra dig djupt. 
  • molly50
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 13:40:06 följande:
    Du verkar inte riktigt förstå. Är man feg vågar man inte vara otrogen. Du tar ju en risk när du är otrogen. En ganska stor risk till och med när världen befolkas av sådana som dig.

Blev det tydligare för dig nu? 
    Men om det krävs sådant mod för att vara otrogen så borde man väl ha mod nog att våga stå för det inför sin partner också?
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 16:12:40 följande:

Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. 

Men varför ska man ta sig rätten att bestämma åt sin partner hur h*n ska leva sitt liv?
    Den enda man skyddar med det är ju sig själv.
    Många föredrar ärlighet framför lögner. Och många vill veta om deras partner är otrogna.
    Så sådana saker är kanske bra om man pratar igenom med sin partner.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 16:17:06 följande:
     Det verkar inte som att bedragaren vill förstå att det är otroheten, deras handling som riskerar att förstöra allt, redan före handling har den otrogne utsett lögnen till sin bäste vän och ser sanningen om sej själv och sina handlingar som sin fiende. Det är väl ändå när man absolut inte vill att ens partner ska lära känna en på riktigt det är dags för en rejäl självrannsakan.
    Jag håller med dig. Men för många sårar ju lögnen mer än otroheten i sig.
    Man kan ju vända på saken.
    Om man är så rädd att förlora allt man byggt upp,varför väljer man då att riskera det genom att vara otrogen?
    Även om man själv väljer att inte berätta för sin partner om sitt snedsteg så kan det ju komma fram på annat sätt.
    Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:27:30 följande:

Hur menar du ta sig rätten att bestämma över hur någon ska leva sitt liv? 

Ska jag tolka dig som att du svarar ja på scenariot då? 

Genom att inte berätta för sin partner så fråntar man ju sin partner rätten att själv få välja om h*n vill fortsätta leva med den som varit otrogen.

Jag förstår inte hur du menar med frågan?
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:56:16 följande:

Du citerade mig och svarade på något helt annat.

Här är scenariot:
    "Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

För att försöka svara på din fråga så värderar jag ärlighet högt.
    För mig hade chansen att kunna reparera förhållandet varit mycket högre än om jag hade fått veta att han valt att inte berätta.
    Jag tycker ärligt talat inte att det är speciellt modigt att inte våga prata med och vara ärlig mot sin egen partner.
    Man kan ju vända på saken.
    Om man är rädd att förlora allt man har byggt upp varför väljer man då att riskera detta genom att vara otrogen?
    För faktum är ju att det är själva handlingen,otroheten,som gör att förhållandet spricker.
    Att dessutom få veta att ens partner kanske har ljugit om det ett längre tag och låtit en leva i en lögn förbättrar inte direkt oddsen. 
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 17:31:14 följande:
    Något som påverkar brottslighet utöver kännbart straff är risken att åka fast, antar att de som är otrogna är helt övertygade om att just deras partner inte får veta och/eller kommer lindrigt undan med det och ju mindre någon investerat i en relation ju större risker tar h*n.

TS är osäker på sina känslor och verkar inte ha räknat med att få dåligt samvete (är väl det han kallar för misstag) så det verkar vara bekvämligheten han riskerat. Tråden gjordes antagligen för att få ursäkter.

"Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig."
    Jepp, men hade man orkat bry sej så långt hade man antagligen inte varit otrogen.
    Ja,o många fall så kan det säkert vara så att den otrogne skapar trådar för att rättfärdiga sitt beteende för sig själv.
    Men det kan ju faktiskt vara så att TS genuint ångrar sig också och behöver råd.
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 17:31:34 följande:

Du vänder inte på något genom att ändra förutsättningarna. Däremot vänder du på allting genom att svara på frågan som bedragen istället för bedragare. 

Och nej, handlingen spräcker inte alls förhållanden. Vetskapen om det kanske ställer sig i vägen för en viss andel, där allt annat redan är dysfunktionellt. 

Varför påstår du att att någon får reda på det efter tid och att det försämrar oddsen? 

Du kan inte svara på en rak fråga eller hålla dig till given diskussion utan att hitta på en massa förutsättningar. Och sedan repetera dem. 
    Jag förstår inte varför du då väljer att citera mina inlägg? Eller ens skriva i en tråd med given frågeställning. 

Det är ju inte lätt att svara på en fråga som otrogen när man aldrig har varit det.
    Det kanske du kan förstå?
    Det är inte så lätt att sätta sig in i hur en otrogen tänker när man aldrig har varit det själv.

För att många tycker att lögnerna är värre än otroheten i sig.
    Det tyckte även jag när jag blev bedragen.
    Hade jag fått veta det direkt av min partner så hade kanske oddsen sett annorlunda ut.
    Men nu valde han att ljuga och jag fick veta sanningen på annat sätt en längre tid efteråt.
    Och det blev spiken i kistan för mig.

Jag vet inte vad det är för svar du vill ha?
    Du har fått flera olika svar på din frågeställning men det verkar inte vara tillräckligt för dig.
    Då blir det lite svårt. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 17:45:50 följande:

Är du och Molly samma person? Eller varför din mani kring att "svara" på frågor ställda till henne? 

Du kan ju inte heller hålla dig i närheten av topic. 

Nej,vi är inte samma person. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 18:28:28 följande:

Om du inte kan tänka dig in i andras situationer och resonemang kanske det inte är läge att besvara frågor som kräver det med någon slags mall som inte hör hit?

Det som hände dig och dina reaktioner är ju inte mallen för allt. Du kan inte tvinga allt dit via repetitioner. 

Vilka olika svar har jag fått? Jag har ju fått noll svar på frågan. Du vädjar ju till mig att jag ska ha förståelse för att du inte kan besvara den.

Det här är ett diskussionsforum och alla har rätt att svara på alla inlägg.

Nej,och det har jag heller inte påstått.
    Men du verkar ju inte heller kunna tänka dig in i andras situationer.
    Hur det kan kännas som bedragen att få veta att ens partner har varit otrogen och dessutom ljugit om det t ex.

Du har fått svar på frågan även av andra än mig.
    Men om du inte gillar de svaren du får så kanske du inte heller ska ställa sådana frågor.
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-09 14:57:45 följande:

Att "ha rätten" till något betyder ju inte att man måste det? Beter du dig så bland folk också då? "Tar" rätten att svara åt andra eller klämma dig in i diskussion för att säga samma saker som här?

Det här "ah, mendurå"-argumentet är gulligt. 
    Jag har blivit bedragen. Men jag reagerar inte som du. Vilket jag försökt förklara, att du inte kan utgå från att det.
    Det faktiskt ganska få som sitter och ältar det på nätet i år och tusentals inlägg. 

Att svara på ett inlägg och svara på en fråga ställd i det är inte samma sak. 

Men det är väl ändå en viss skillnad på att "ta sig rätten" att blanda sig in i diskussioner på ett diskussionsforlum på nätet och på att göra det IRL.
    Tycker du inte det?
    På ett öppet diskussionsforum på nätet så är alla med i diskussionen på ett annat sätt än om en liten grupp människor samtalar IRL. 

Jag ältar ingenting. Jag berättar bara hur det kan kännas.
    Och jag utgår inte från att alla har samma erfarenheter som jag.
    För det inser jag att alla inte har.
    Men på samma sätt så måste ju du inse att alla kanske inte tar lika lätt på otrohet som du verkar göra.

Hur menar du då?
    Får man inte svara på ett inlägg som innehåller en fråga ställd till någon annan?
    Vem bestämmer det? Du?
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-09 18:46:47 följande:

Jag menar att jag fått svar på inlägget, inte på frågeställningen. Eftersom du vill påstå att jag fått svar på frågan flera gånger. 

Du har inte heller svarat på den, däremot har du svarat om hur svårt det är för dig att svara på frågan. Fast det är inte alls svårt att svara hur TS och många andra ska göra. Det går inte ihop. 

Vi är flera som har svarat på frågan,så gott det nu går.
    Jag svarade att ärlighet är viktigt för mig i ett förhållande.
    Om man kan ljuga om en sådan sak som en otrohet,vad man kan inte ljuga om mer då?
    Och är det lika ok att ljuga om andra saker för sin partner eller är det bara otrohet som är ok att ljuga om?
    Men du har inte heller svarat på frågan jag ställde dig.
    Om man inte vil rasera allt man har byggt upp,varför tar man då risken att vara otrogen och därmed riskera att allt man byggt upp raseras om sanningen kommer fram?
    För det är ju trots allt den handlingen som är orsaken till att förhållandet spricker,om den bedragne väljer att lämna. 
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-09 22:13:53 följande:

Nej, det är inte heller ett svar. Än en gång börjar du svamla om annat. Samma repetitiva trams. Ändra frågeställningen och ställa motfrågor. 
    Det är en mycket rak och enkel fråga. 
    Som du med alla medel undviker att svara på trots att det är du som valt att citera den.

Jag tänker inte lägga mer energi eller möda på din argumentation. 

Nej,jag undviker inte att svara på den., Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
    Du kanske får förtydliga dig,och förklara vad du menar, om du inte får de svar du vill ha?
    Sen tycker jag att även du kan svara på min fråga likaväl som du förväntar dig svar på din.
    Eller är det bara du som har rätt att ställa frågor här?
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-10-10 16:38:18 följande:
    Du får inte bättre svar i den här tråden än de du fått av samma person i de andra. Att diskutera med h*n är som att fråga en sten om stenen är en sten när du får bättre svar om du frågar dej själv.
    Ja,du har rätt i det.
    Och jag tänker inte fortsätta den diskussionen mer. 
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra