Inlägg från: Anonym (once betrayed) |Visa alla inlägg
  • Anonym (once betrayed)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Kaede skrev 2022-10-09 13:42:57 följande:

Ta beslut om vad du ska göra. Ska du avsluta med din sambo så gör det.  Tänker du fortsätta, om än bara i ett år till, så stå upp för din relation.

Dvs tala så fort som möjligt om vad du gjort. Sveken gör mest ont när det kommer fram. Dvs sveket att du gjort ngt med annan, att du döljer det, att du upprepar det (stor chans att det hände om den andra känner för dig och du med) att du tar ifrån din sambo rätten att välja sitt liv. Risken finns ju att den andra talar om det för din sambo och då gör det ännu ondare. För ont gör det. Det slungar er relation in i en kris. Hur ni tar er igenom och ut ur den (som par eller separerade) och nivån av gift som finns mellan er avgörs av hur du agerar nu. Om du är ärlig, står upp, väljer att fortsätta med sambo (om ni båda vill), väljer bort den andra, äger vad du gjort och gör förlåt (inte bara säger) så är sveket från handlingen det enda sveket att hantera. Om du mörkar, ljuger, manipulerar, dubbelspelar eller inte äger vad du gjort finns det flera svek att hantera. Handlingen, mörknandet, skuldbelägggandet. Då är det mer troligt kört. 

så alltså. 

1. välj att Spela med öppna kort. Säg även att du tvivlar på dina känslor. 

2. ta beslut om du vill försöka rädda er om hon vill.

3. Skilj er om du inte vill leva med henne. Börja jobba på er relation om du vill.

4. om du vill satsa på din sambo(för barnens om det är argumentet). Ta då bort den andra helt ur ditt liv och jobba på att vara en bra man åt din sambo. 

Instämmer fullständigt i alla vettiga punkter. Tummen upp alltså. 

The saddest thing about betrayal is that it never comes from your enemies.

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (?) skrev 2022-10-09 18:46:47 följande:

Jag menar att jag fått svar på inlägget, inte på frågeställningen. Eftersom du vill påstå att jag fått svar på frågan flera gånger. 

Du har inte heller svarat på den, däremot har du svarat om hur svårt det är för dig att svara på frågan. Fast det är inte alls svårt att svara hur TS och många andra ska göra. Det går inte ihop. 

Exakt hur ser frågeställningen ut som du efterlyser. Är frågan allmänt ställd i tråden (i vilken #) eller specifikt till Molly50? 
    Har personligen inte läst samtliga inlägg så jag kan ha missat något, men det vore intressant att höra hur den lyder. Det framgår nämligen inte helt tydligt.

• Anonym (once betrayed)
    Sommar vinter skrev 2022-10-11 14:37:16 följande:

Såhär nu ett gäng veckor efter det som hänt och att ha läst ikapp tråden. Mår fortsatt skit av det hela, den andra kvinnan fortsatt borta ut mitt liv men jag bär fortfarande på hemligheten. Någonstans skönt att veta att man är mänsklig och har känslor som berättar för en vad som är rätt och fel mot de man verkligen håller av. Tyvärr inte under stundens hetta. Kan komma med 100 ursäkter men känns mest löjligt. Ett stort jäkla misstag är gjort, inget snack om det. Hade jag berättat för min sambo så hade jag knäckt henne, mig själv och mest troligt även barnen med allt vad en separation innebär. Att leva med denna hemlighet kommer inte vara lätt då det tär på mig men känner inte att alternativen som finns kommer få någon av oss att må bättre utan snarare tvärtom. Här är det dock är det svårare för mig med vad som är rätt eller fel. Känner mer just nu att jag får må dåligt medans mina barn och sambo får leva vidare ovetandes. Vet att många inte håller med men så resonerar jag just nu.

Efter att följt tråden på avstånd måste jag säga att jag faktiskt kände en viss besvikelse när jag läste din respons. I bemärkelsen att din sambo faktiskt ingen chans ges till ett självständigt val. Bryta upp? Alternativt kämpa ihop i en gemensam satsning? Diskuterade ni era respektive tankar och värderingar gällande trohet/otrohet i ert relaterandes början? Ett sådant samtal kan ha givit dig visst hum eller en vägledning i hur din sambos tankar kunde gå i ett eventuellt avslöjande. Skulle hon måhända vilja en ny konstruktion när du tagit steget till en otrohetsaffär. Vet vi något om din partner precis som du vill dras med i stundens hetta - med en annan man. Hu ställer du dig till det scenariot? Gäller Öppet för den ena parten men inte för den andra? Med den ena lyckligt ovetandes om att kontraktet omförhandlats. Bakom rygg.

Blir ändock klart ambivalent i min input till dig när barn finns med i bilden. Därför gäller att applicera eftertänksamhet och en fingertoppskänsla i vad som är det rätta beslutet för dig/er. Vara öppen med något som kan rubba familjens konsensus komplett eller avstå avslöja verkligheten. Du tycks ha valt den senare vägen att vandra. Hör och häpna motsäger jag dig knappast i stort. Dina reflektioner verkar trots allt genomtänkta och i dem finns naturliga skuldkänslor med som borgar för ansvarstagande. 

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-14 15:15:07 följande:
    Och det i sin tur var ett svar på dina försök att diskutera person istället för sak eller hur?

Som man ropar får man svar, och i denna tråd är det du som påbörjade ropandet.
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-14 15:52:01 följande:

Jag ropade inte till det nicket. Det jag citerade var det första utbytet mellan honom och mig. Om man inleder med den typen av barnsligt trams är man ju bara ute efter att tjafsa. Jag var gullig nog att tillmötesgå. 

Samma sak nu. DU ska lägga dig i för att kunna bli sekundärkränkt och tjafsa. 

Du för köra dina clownerier själv i dag. 

Killar! 

Är ni stöpta i samma form mån tro??
    Det börjar kännas som tråden uteslutande handlar om ordklyveri och retorik frågor. Du/Ni vet väl om att universiteten  driver kurser i detta ämne och i sin distansundervisning. Där går bra att mäta sina tuppkammar i konsten att argumentera. Något får mig emellertid tro att Du/Ni tagit ett par forskarförberedande examina redan. Idag återfinns njutningen i att munhuggas här. Är det bara jag som tycker strategin tar av själva ämnet?

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-14 16:19:54 följande:

Jag ropade inte till det nicket. Det jag citerade var det första utbytet mellan honom och mig. Om man inleder med den typen av barnsligt trams är man ju bara ute efter att tjafsa. Jag var gullig nog att tillmötesgå. 

Killar! 

Är ni stöpta i samma form mån tro??
    Det börjar kännas som tråden uteslutande handlar om ordklyveri och retorik frågor. Du/Ni vet väl om att universiteten  driver kurser i detta ämne och i sin distansundervisning. Där går bra att mäta sina tuppkammar i konsten att argumentera. Något får mig emellertid tro att Du/Ni tagit ett par forskarförberedande examina redan. Idag återfinns njutningen i att munhuggas här. Är det bara jag som tycker strategin tar av själva ämnet?

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-14 16:19:54 följande:

killar!

Är ni stöpta i samma form mån tro?

Here we go again?
  • Anonym (once betrayed)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-14 17:24:55 följande:
    Ja verkligen, men innan du repeterar dig så borde du kanske läsa igenom inläggen igen och se om du kan se någon skillnad på vem som försöker föra diskussionen till person istället för sak och vem som försöker föra TILLBAKA diskussionen till sak (det tråden handlar om) genom att påpeka just det.

Om din kritik gäller att återgå till trådens ämne så vore det ju kanske bra om du riktar den åt rätt håll?

Precis. I min post # 231 besvarade jag i ett direkt tilltal Trådstartaren (Sommar Vinter) s post # 223.

TS har för övrigt bytt ut sitt nick från ursprungliga (Vad gör jag) till (Sommar Vinter) för den som är genuint intresserad. 

I mitt inlägg riktade jag tillbaka trådens ämne till sakfrågan. Förväntar mig därmed en allmän återkoppling på trådens innehåll och utveckling av TS. Saknar intresse av att polemisera i out of topic ämnen. Vänligt men bestämt tackar jag nej. 

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-14 21:09:53 följande:
    Ok, men vad har det med mig och elefantens utbyte som du kommenterade?
    Väldigt mycket. Allt i princip. I och med att ni inte följer forumets regler när din opponent och du själv hamnar out of topic. 

Forumets rektor och Trådskaparen (Sommar Vinter) bär totalansvaret i att föra diskussionen back on track. Aldrig en enskild skribent. Mitt försök till ordning i klassen återfinns i # 231. 

The saddest thing about betrayal is that it never comes from you enemies.
  • Anonym (once betrayed)
    Kirenaj68 skrev 2022-10-14 22:10:54 följande:
    ?Känner mig som ett svin, vilket jag kanske är i detta också?. Kanske?

Menar du som i uttrycket ditt otrogna svin?

Vad mer exakt har du varit involverad i då? 

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (?) skrev 2022-10-14 22:23:55 följande:

Nej, det är inte trådskapares ansvar att hålla koll på alla troll. Inte ditt heller. 

Om vuxna människor(??) inte klarar av att hålla sig inom ett löst ramverk är det moderatorers jobb att rensa, varna etc. 

Att självutnämnda sådana lägger sig i och försöker kontrollera forumet gör endast saker och ting värre. Det handlar om den enskildes ansvar att inte mata troll.  

Har givits uppfattningen forumets rektor och TS tillsammans hanterar och ser till att en hyggligt konstruktiv ton hålls i tråden. Har jag fel? Anser du forumets rekommendationer levts upp till här. Låt oss säga senaste veckan?

I alltför många trådar lyser rektor med sin frånvaro varför åtminstone jag inget fel ser i att som frilansande tyckare sätta ned foten. När fenomenet vanligt förekommande är det närmast legio med skribenter som vill förmedla sina intryck. Vi utbyter åsikter i en demokratisk anda utan diktator fasoner. Hur du får det till maktutövning får stå för din uppfattning. Punkt.

Byter du Nick/Signatur i parti och minut som vissa herrar här i tråden ägnat sig åt?

Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra