Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 18:20:06 följande:
    Det svinigaste man kan göra. Lämna personen undrandes om vad den gjort för fel, eller skylla på något bara för att slippa undan bara för att rädda sitt eget skinn. Om man ändå ska lämna kan man fasen stå för skiten och säga varför. Nä, många tänker uppenbarligen bara på sig själva.
    Som sagt: Varför? 
    Han räddar väl inte sitt eget skinn? Han räddar kanske förhållandet och allt som hänger med. 
    Han får inget ogjort. Han har förhoppningsvis lärt sig läxan. Vad blir då bättre av att röra runt i såret? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 18:43:47 följande:
    Det gör man visst om man drar utan att säga varför utan skyller på någon annan skit.  Tror långt ifrån alla lär sig en läxa. Tvärtom, de gör säkert om det.
    Ok. Du kan alltså inte svar på det, endast lägga till förutsättningar som inte finns. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 18:46:38 följande:
    Vad ska jag ens svara på? Varför man ska berätta? Ja för den andre är värd sanningen. Det borde väl räcka som förklaring. man vill inte gå runt i en lögn.

Varför är sanningen så viktig? Vad är resonemanget bakom? Du repeterar bara klyschor utan att veta varför. 
    Lever man helt plötsligt "i en lögn" när allt annat lika? Om man inte ens vet om det? 

• Anonym (?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 18:46:05 följande:
    Det sistnämnda är ju bara så fel. Mina föräldrar sa något liknande om det. För barnens skull. Jo tjena, hade hellre sett att dom lämnat varann än allt bråk och skit man sett och hört. sedan, även om man inte hör bråken så märker barn när föräldrarna inte trivs med varann ändå.

Fast det är ju en omskrivning av det liv man byggt upp tillsammans eller vad religionen påbjuder. Skilsmässa är fortfarande big no, no i många länder. Sverige skiljer sig(pun intended) markant från största delarna i världen ur den aspekten. Här är värderingarna nästan de omvända. 

I rådande klimat är ännu fler yttre omständigheter som gör att par stannar ihop. Att det råder bostadsbrist etc. Man kan inte bara ta sitt pick och pack och dra. 

• Anonym (?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 22:13:54 följande:
    Jadå, vart ska jag ens börja? Vet du ens hur sårade människor kan bli av otroheter? 

Är det ett argument för att man ska tala om att man gjort ett snedsprång man ångrar? Då är det ju garanti för att man sårar dem som blir så himla trasiga.

Så du kan inte förklara varför du hasplar ur dig saker? i så fall är ju inte råden eller uttalanden så väl underbyggda? 

• Anonym (?)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 22:15:28 följande:

Kan dra huuuuur många exempel som helst på svin man har kommit på som hade gjort det så mycket enklare. De ska ju alltid påstå att det inte märks också. Det gör det.

Du verkar verkligen, verkligen ha otur med partners. 

Känner du till teorin om hur man undermedvetet dras till vissa typer för att man vet sin roll, hur man ska bete sig. Även om man vet att det är skadligt. Hur vissa hamnat hos dem med beroendeproblem och är möjliggörar, eller hos typen som misshandlar psykiskt och/eller psykiskt. Gång efter gång. 
    Många beteendevetare menar att det handlar om den mest dominerande vuxna figuren under konformativa åren man undermedvetet letar efter.

Att ha haft riktiga förhållanden med huuur många som helst är ju ganska ovanligt i sig. 

• Anonym (?)
    Cartjan1 skrev 2022-10-06 09:14:36 följande:

Med reservation att jag inte har läst hela tråden utan enbart svarar efter ts:

Om det var min make så hade jag velat att han berättade så att vi efter så lång tid iaf kan försöka lösa vad som är felande mellan oss. Med det inte sagt att jag direkt skulle vara jättesympatisk utan antagligen arg,ledsen och sviken- vilket är ens rätt när man blivit bedragen och det måste få finnas utrymme för det först men jag tänker i långa perspektivet...
    Jag tänker att efter en lång tid tillsammans så bör man väl  ge sin partner och sig själv den respekten att man försöker lösa problemen - resultatet kanske ändå blir en separation men då har man gett sig själv de bästa förutsättningarna och båda en chans att gå vidare.

Skulle det komma fram långt senare, via partner eller omvägar eller ske fler gånger så skulle det för min del vara mer eller mindre kört, både att rädda relationen eller att skiljas på goda vilkor. Tilliten skulle vara tvärdöd och sveket alldeles för stort. 

Har blivit bedragen i tidigare relationer så baserade mitt svar på hur jag kände för de två olika situationerna. Förstår givetvis att ni är andra individer men detta är min input iaf. 

Allt gott!

Om  man nu tänker att någon är otrogen för att något är fel:

Så kan man väl lösa det utan att dra in en engångsotrohet? Då flyttar man väl fokus?
    Problematiken fanns ju redan där och förändras inte. Inte heller de inblandades vilja att jobba på det av ett avslöjande. Möjligtvis den otrognes inställning om denne insett att gräset inte var grönare på andra sidan. 

• Anonym (?)
    Cartjan1 skrev 2022-10-06 16:09:04 följande:
    Du får Förlåta mig, är lite trött i huvudet men menar du i din fråga att man inte ska dra in en engångsotrohet fast den skett? Hojta till om jag missförstod :)

Iaf, med utgång i att jag inte har missförstått, för mig handlar det om ärlighet. Jag tror att de flesta människor kan göra fel och begå misstag men att det är hur vi hanterar det i efterhand som säger mer om hur vi är som människor. Så om min partner och jag har problem, som vi jobbar på och löser, sedan kommer det fram att denne även var otrogen under den perioden då skulle allt raseras för mig. Min partner gav mig inte all information att basera mina beslut på, gav mig inte den respekten att erkänna att den gjort något som sårar mig djupt etc. Det sveket skulle jag nog aldrig komma över. Men om min partner stod för vad den gjort så att alla kort är på bordet då finns det absolut en chans till att lösa allt- även om den lösningen sedan är att skiljas. Men med barn inblandade så känns ju att kunna avsluta som vänner, iaf som vuxna med god ton mellan sig, som jätteviktigt. 

Återigen, detta är hur jag känner - andra känner och resonerar såklart annorlunda :)

Ok. Hur har du levt i en lögn tänker du?
    Allt som hänt har hänt. Allt i er relation är likadant med eller utan ett misstag.
    Du påstår ju själv att du inte skulle kunna hantera sanningen. Det vet antagligen en partner. Så, varför skulle denne då ta upp det och förstöra något han byggt upp och vill behålla?
    Faktum är att det kanske är ett av problemen i förhållandet? 

• Anonym (?)
    Anonym (Quoty) skrev 2022-10-06 16:12:59 följande:
    Jag känner i alla fall exakt som du. Får man inte all information förrän i efterhand, och det går upp för en att man i flera år levt i en lögn, som man någonstans känt på sig, och det sedan uppdagas: jag har bättre dagar och jag har sämre dagar, men åren är stulna från mig. 
    Fast nu målar du upp ett scenario som inte finns och diskuterar från det. Då blir ramarna om det är bättre att få reda på det nu eller sedan? Istället för nu eller aldrig. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Quoty) skrev 2022-10-06 17:08:59 följande:
    Jag vände mig till den som varit med om det. Kanske var det fel.

Ah. Du svarade på ett teoretiskt resonemang med en massa "om". 

Fast skribenten skrev tidigare att hon blivit bedragen. 

Jag tänker att trådens frågeställning är om man ska berätta om ett snedsprång man ångrar. Då finns inte förutsättningen att det kommer fram oavsett. Då blir det en helt annan diskussion. 

Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra