• Anonym (Orosanmälan)

Orosanmälan från skolan

Vi har fått en orosanmälan från skolan pga barnens pappa. Han har inte varit våldsam eller så mot dem utan det har att göra med hur barnen vet att han kommer att reagera om de inte hittar tex sin jacka vid hemgång. Nu är han sjukt sårad, beter sig som en barnrumpa, vill inte hämta barnen mer i skolan (personalen tycker ju inte om honom) och vill inte gå på mötet vi har med soc imorgon. Hur påverkar det deras syn på anmälan om han inte följer med? Vad händer fortsättningsvis i så fall? 

• Svar på tråden Orosanmälan från skolan
  • Anonym (Hur)

Hur menar du att han reagerar om de tappat bort jackan och vad är personalens bild av honom? 

Ni är väl skilda antar jag så det är ju viktigt att du är en stabil förälder. 

• Anonym (Teddy)

Tja, vill han att saken ska försvåras ännu mera så kan han ju fortsätta på barnrumpespåret, vill han att situationen löses så sväljer han stoltheten och börjar lyssna!

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Orosanmälan) skrev 2022-10-05 21:56:47 följande:
    Orosanmälan från skolan

Vi har fått en orosanmälan från skolan pga barnens pappa. Han har inte varit våldsam eller så mot dem utan det har att göra med hur barnen vet att han kommer att reagera om de inte hittar tex sin jacka vid hemgång. Nu är han sjukt sårad, beter sig som en barnrumpa, vill inte hämta barnen mer i skolan (personalen tycker ju inte om honom) och vill inte gå på mötet vi har med soc imorgon. Hur påverkar det deras syn på anmälan om han inte följer med? Vad händer fortsättningsvis i så fall? 

De kommer undra och kräva svar på varför han inte är med med tanke på att orosanmälan gäller honom. 

Sedan låter det oroväckande att du skriver att han reagerar om de inte hittar sina jackor etc. Vad betyder det? Blir han arg? Skäller han? Det är inte ok.
  • Anonym (Orosanmälan)
    Anonym (Hur) skrev 2022-10-05 22:00:01 följande:

Hur menar du att han reagerar om de tappat bort jackan och vad är personalens bild av honom? 

Ni är väl skilda antar jag så det är ju viktigt att du är en stabil förälder. 

Nej, vi är inte skilda utan bor tillsammans. Han blir arg, inget han visar i skolan utan det kommer efteråt. Detta har barnen visat oro för i skolan. Personalens bild av honom har varit en engagerad pappa som oftast är den som hämtar barnen. Han är väldigt svartvit i sitt tänk, antingen är man med honom eller så är man emot honom, det finns ingen gråskala. 

Jag är barnens trygghet. 
  • Anonym (Hildur)

Tycker det var en väldigt vag anledning att göra en orosanmälan på, men nu är anmälan gjord och om din man inte går på mötet med soc så kommer han inte kunna ge sin version och Soc kommer bli misstänksamma. Om han inte gjort något han är anklagad för borde han vilja få upprättelse gentemot lärarna och det kan han få genom att gå på mötet. 

• Anonym (Orosanmälan)
    Anonym (Elsa) skrev 2022-10-05 22:04:34 följande:
    De kommer undra och kräva svar på varför han inte är med med tanke på att orosanmälan gäller honom. 

Sedan låter det oroväckande att du skriver att han reagerar om de inte hittar sina jackor etc. Vad betyder det? Blir han arg? Skäller han? Det är inte ok.
    Ja, han blir arg. Inget han visar där och då i skolan utan det kommer efteråt. Nej, det är inte ok men han syn är "pappa måste få bli arg han också ibland" och ser inte problemet. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Orosanmälan) skrev 2022-10-05 22:10:06 följande:
    Ja, han blir arg. Inget han visar där och då i skolan utan det kommer efteråt. Nej, det är inte ok men han syn är "pappa måste få bli arg han också ibland" och ser inte problemet. 
    Då är jag glad för barnens skull att det har kommit en orosanmälan. De ska inte behöva vara rädda för att pappa blir arg om de gör fel, gömmer något etc. Att han sedan väntar tills efteråt med att bli arg tyder på att han vet att han agerar fel, att han väljer att inte bli arg inför skolpersonal/andra.

Vad gör du när han blir arg på barnen? På vilket sätt skyddat du barnen? 
  • Anonym (Orosanmälan)
    Anonym (Elsa) skrev 2022-10-05 22:18:10 följande:
    Då är jag glad för barnens skull att det har kommit en orosanmälan. De ska inte behöva vara rädda för att pappa blir arg om de gör fel, gömmer något etc. Att han sedan väntar tills efteråt med att bli arg tyder på att han vet att han agerar fel, att han väljer att inte bli arg inför skolpersonal/andra.

Vad gör du när han blir arg på barnen? På vilket sätt skyddat du barnen? 
    Jag är sällan med när han blir arg utan får höra om det efteråt. Jag pratar med både barnen (och vi pratar om hur pappa reagerar och att det är pappa som gör fel, inte barnen) och pappan (som då tycker att han måste ju få bli arg ibland). Att jag inte har lämnat honom är eftersom han då skulle kräva 50/50-delning och då har jag inte en chans att finnas där för barnen när han blir arg. De är inte stora nog att få välja själva var de skulle bo. Sen är det ju som alltid så att han har många positiva sidor, så det är inte bara ilska, rädsla och mörker. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Orosanmälan) skrev 2022-10-05 22:33:12 följande:
    Jag är sällan med när han blir arg utan får höra om det efteråt. Jag pratar med både barnen (och vi pratar om hur pappa reagerar och att det är pappa som gör fel, inte barnen) och pappan (som då tycker att han måste ju få bli arg ibland). Att jag inte har lämnat honom är eftersom han då skulle kräva 50/50-delning och då har jag inte en chans att finnas där för barnen när han blir arg. De är inte stora nog att få välja själva var de skulle bo. Sen är det ju som alltid så att han har många positiva sidor, så det är inte bara ilska, rädsla och mörker. 
    Om han inte går på mötet är det bra för dig, lättare för dig att tala fritt om hans beteende plus att sannolikheten blir större att du får boendet om han vägrar samarbeta.
  • Anonym (Helene)

Alltså, våld handlar ju inte bara om sparkar och slag, utan kan också vara ord, som det din sambo håller på med. Bra att de anmält om han nu håller på till en sån grad att barnen är rädda för vad som kommer hända om de inte kan hitta jackan. Stackars barn. 

Självklart reflekterar det dåligt på pappan om han inte går på mötet. 

Svar på tråden Orosanmälan från skolan