• Anonym (Ts)

Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?

Varför är vissa föräldrar så anti swish och bankkort till sina barn?

Vi tycker swish är superbra för barnen. Det gör att man kan ha lite på deras konto (sällan över 100 kr) men snabbt fylla på om de behöver (de står på ica och vill köpa en glass på sommaren, behöver åka buss, är med en kompis och ska göra något osv). Barnen har ju ofta bra koll på mobilen men sämre koll på lösa pengar som ju är enkla att tappa bort. Vi skaffade det till barnen så fort de hade ålder inne. Man kan i Nordea som vi har ha swish att ta emot pengar (och sen betala med bankkort) rätt tidigt och sen kan man betala med swish från 11 år. 

Men så var vi på föräldramöte i åk 6 och det pratas om en aktivitet som kommer ske utanför skoltid (arrangeras av äldre elever) och där det aviserats att enbart betalning med swish. Och då är några upprörda över det och tycker det är jättekonstigt att man inte tar kontanter. 

Varför ska arrangörerna behöva hantera kontanter och småpengar i mängder, ha jobbet med att sätta in dem på konto, risken för att förlora pengarna osv istället för att ha en enkel struktur att allt swishas in direkt på kontona. Varför skaffar inte folk swish till sina barn istället för att gnälla över att ställen inte tar kontanter?

• Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?
  • Citronella

Finns de folk som fortfarande ger kontanter till sina barn? De kan man ju knappt använda någonstans. Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen. 

Värt att tänka på är att föräldrarna måste gå in och aktivt välja att barnet ska kunna swisha till företag, det kommer garanterat vara de som glömt det. 

• Mrs Moneybags

Kan inte föräldrarna swisha istället för barnen då?

Det är väl bara för barnen att tala om vilken summa det är?

När min son var på läger i somras sms-ade han mig swishnumret och summan till kiosken och så fixade jag det. Han har för övrigt swish, bank-id och eget bankkonto mm men är för ung för att kunna swisha till någon. 

• Anonym (Mia)
    Kan bara svara för vår del.

Vi ville att barnen ska lära sig hantera pengar också. Märker stor skillnad på när de har 100 kronor i handen eller 100 kronor på swish. Med kontanter hinner de tänka efter lite, det gör de inte när de swishar. 

Dessutom fanns det ingen anledning med swish innan åk 6. Dels bor vi nära både skola och lilla affären som tar kontanter så det var inga problem att hämta pengar. Övriga ställen de var på innan dess så var de med oss när de ville handla ex en glass. (Ditt exempel med badstranden och glass är inte heller ett alternativ här, vi har ingen kiosk vid stranden Men vi bor ju på landet också. )

Riktar man sig till barn åk 6 och neråt så bör man acceptera kontanter. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-07 13:45:59 följande:
    Kan bara svara för vår del.

Vi ville att barnen ska lära sig hantera pengar också. Märker stor skillnad på när de har 100 kronor i handen eller 100 kronor på swish. Med kontanter hinner de tänka efter lite, det gör de inte när de swishar. 

Dessutom fanns det ingen anledning med swish innan åk 6. Dels bor vi nära både skola och lilla affären som tar kontanter så det var inga problem att hämta pengar. Övriga ställen de var på innan dess så var de med oss när de ville handla ex en glass. (Ditt exempel med badstranden och glass är inte heller ett alternativ här, vi har ingen kiosk vid stranden Men vi bor ju på landet också. )

Riktar man sig till barn åk 6 och neråt så bör man acceptera kontanter. 
    Vad är det som händer i åk 6?

Swish är ju också pengar, och sannolikt den typ av pengar som dina barn kommer att hantera i hela sitt liv. Kontanter kan komma att fasas ut. 
  • Anonym (Nutidssträvare)
    Citronella skrev 2022-10-07 13:40:45 följande:

Finns de folk som fortfarande ger kontanter till sina barn? De kan man ju knappt använda någonstans. Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen. 

När Coops betalsystem hackades var det bara vi med kontanter som kunde köpa mat.

Swish ligger nere ibland, bankernas system med.
  • Anonym (Ts)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-07 13:43:12 följande:

Kan inte föräldrarna swisha istället för barnen då?

Det är väl bara för barnen att tala om vilken summa det är?

När min son var på läger i somras sms-ade han mig swishnumret och summan till kiosken och så fixade jag det. Han har för övrigt swish, bank-id och eget bankkonto mm men är för ung för att kunna swisha till någon. 

Det går ju inte på arrangeman som roddas av privatpersoner. Då måste man ju kunna visa upp den mobil som man swishat ifrån för att bevisa att man betalat. 

även i tex cafeterian på idrottsplatsen hos oss, där våra barn ofta handlar en toast eller så, där måste man visa upp swishen. 

• Anonym (Maria)

Vi swischar änsålänge när det behövs. Tycker det är bättre de har lite kontanter på fickan och använder bankkort osv.
    Swish hit och dit är en dålig koll på pengarna tycker jag, vi föräldrar. I skolans cafeteria är tex kontanter som gäller fortfarande.
    Tror att det är bra att man ser de faktiska pengarna försvinna och ja även få ut för barnen/ungdomarna. 

• Anonym (Cash is king!)

För att få en förståelse för pengar visar studier på att det är kontanter som är bäst. Därmed inte sagt att man behöver vara mot swish eller kontantkort men kanske ger er som förföras over oss gammalmodiga en förståelse... Mitt barn har inte swish eller betalkort än, men så går hon inte själv till affärer heller.

• Anonym (Mia)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-07 13:49:03 följande:
    Vad är det som händer i åk 6?

Swish är ju också pengar, och sannolikt den typ av pengar som dina barn kommer att hantera i hela sitt liv. Kontanter kan komma att fasas ut. 
    För oss var de att de bytte skola. Samma mat som var god i femman blev äcklig i sexan och toasten i kafét lockade. Egentligen ville vi ha sjuan, som förr när man ansågs vara stor nog att hantera ett bankkort och ungdomskonto. 

Kontanter KAN fasas ut, ja, men jag tror det kommer finnas kontanter oavsett. Det digitala samhället är inte stabilt fullt ut, och det kommer det nog aldrig bli. Jag är inte bakåtsträvare (även om mina barn tror det ibland ) snarare realist som vet att saker kan hända. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Cash is king!) skrev 2022-10-07 13:59:42 följande:
    För att få en förståelse för pengar visar studier på att det är kontanter som är bäst. Därmed inte sagt att man behöver vara mot swish eller kontantkort men kanske ger er som förföras over oss gammalmodiga en förståelse... Mitt barn har inte swish eller betalkort än, men så går hon inte själv till affärer heller.
    Fast i samhället är ju inte längre kontanter bäst, väldigt många ställen där ungdomar rör sig har bara swish. 

Och då förstår jag inte varför man inte bara skaffar swish, det kostar ju inget, och sen kan barnet ha både swish och kontanter. 
Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?