• Anonym (Ts)

Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?

Varför är vissa föräldrar så anti swish och bankkort till sina barn?

Vi tycker swish är superbra för barnen. Det gör att man kan ha lite på deras konto (sällan över 100 kr) men snabbt fylla på om de behöver (de står på ica och vill köpa en glass på sommaren, behöver åka buss, är med en kompis och ska göra något osv). Barnen har ju ofta bra koll på mobilen men sämre koll på lösa pengar som ju är enkla att tappa bort. Vi skaffade det till barnen så fort de hade ålder inne. Man kan i Nordea som vi har ha swish att ta emot pengar (och sen betala med bankkort) rätt tidigt och sen kan man betala med swish från 11 år. 

Men så var vi på föräldramöte i åk 6 och det pratas om en aktivitet som kommer ske utanför skoltid (arrangeras av äldre elever) och där det aviserats att enbart betalning med swish. Och då är några upprörda över det och tycker det är jättekonstigt att man inte tar kontanter. 

Varför ska arrangörerna behöva hantera kontanter och småpengar i mängder, ha jobbet med att sätta in dem på konto, risken för att förlora pengarna osv istället för att ha en enkel struktur att allt swishas in direkt på kontona. Varför skaffar inte folk swish till sina barn istället för att gnälla över att ställen inte tar kontanter?

• Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?
  • Citronella
    Anonym (Nutidssträvare) skrev 2022-10-07 13:54:02 följande:
    När Coops betalsystem hackades var det bara vi med kontanter som kunde köpa mat.

Swish ligger nere ibland, bankernas system med.

Är du en av alla som tryckte på mobbningsknappen? 

Jag har inte ens uttryckt en åsikt om kontanter bara det faktum att man knappt kan använda dem någonstans. Det är som sagt fakta inte en åsikt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-07 14:10:20 följande:
    För oss var de att de bytte skola. Samma mat som var god i femman blev äcklig i sexan och toasten i kafét lockade. Egentligen ville vi ha sjuan, som förr när man ansågs vara stor nog att hantera ett bankkort och ungdomskonto. 

Kontanter KAN fasas ut, ja, men jag tror det kommer finnas kontanter oavsett. Det digitala samhället är inte stabilt fullt ut, och det kommer det nog aldrig bli. Jag är inte bakåtsträvare (även om mina barn tror det ibland ) snarare realist som vet att saker kan hända. 

Förstår vad du menar, men nu ville de ju inte ha kontanter på det här stället som tex TS berättade om. Då är det bra med Swish. Oavsett ålder. 

• Anonym (Cash is king!)

Nej, samhället vill inte ha kontanter, men jag vill fortfarande lära mina barn värdet av pengar. Klart min dotter kommer få kort och Swish när hon är tillräckligt stor men än så länge får hon kontanter och det fungerar bra i de affärer hon är intresserad av.

• Anonym (qp)
    Citronella skrev 2022-10-07 14:32:09 följande:

Är du en av alla som tryckte på mobbningsknappen? 

Jag har inte ens uttryckt en åsikt om kontanter bara det faktum att man knappt kan använda dem någonstans. Det är som sagt fakta inte en åsikt. 

Vad folk reagerade på lär vara din onödiga pik i "Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen."

Att inte vilja ha swish till ett barn har inget att göra med föräldrarnas tekniska förmåga. Fånigt.

• Citronella
    Anonym (qp) skrev 2022-10-07 18:34:15 följande:

Vad folk reagerade på lär vara din onödiga pik i "Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen."

Att inte vilja ha swish till ett barn har inget att göra med föräldrarnas tekniska förmåga. Fånigt.

Vilket de gör, det är också bara fakta. Man kan inte ensam med hjälp av sitt barn vända på klockan och ge kontanter som inte går att använda (och därmed är värdelösa) samtidigt som man förvägrar dem ett sätt som det går att betala med. 
  • Rövsmöret

Förstår inte problemet. Min son fyller 60 i år och har inga som helst problem att hantera elektroniska överföringssystem. Detsamma gäller hans barn som är 37 och 35.

• Anonym (A)

Vi bor i stan, finns inte en enda bankomat runt hörnet. Kort och swish kör vi med. Dottern fick kort när hon var runt 10, swish något senare. Många ställen som inte tar kontanter här. Hennes kompisar har också haft kort och sen swish länge. (Nu är dem 15).
    Förstår inte motståndet.

• Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-10-08 02:14:21 följande:
    Vilket de gör, det är också bara fakta. Man kan inte ensam med hjälp av sitt barn vända på klockan och ge kontanter som inte går att använda (och därmed är värdelösa) samtidigt som man förvägrar dem ett sätt som det går att betala med. 
    De finns säkert också en grupp som inte tycker det behövs helt enkelt. Behovet har inte funnits tidigare för swisch för barnen och då tänker man kanske nämen va? först. 

Men du lever i en bubbla verkar det som. Inte förstå att kontanter fortfarande existerar i landet utanför Sthlm. Kontanter behövs fortfarande. Klart bankerna och samhället vill låsa upp folk med betaltjänster osv men helt kontantfritt nej tack. Systemen är känsliga dessutom och då står folk som fån vid ett ev. större sammanbrott. 

Där mina högstadiebarn rör sig tar vissa ställen enbart cash. Bl a skolans café. Ska jag tvinga dem att rusa till närmaste Ica jämt eller dyrcaféer då istället så de måste swischa eller använda kortet. Nej det gör jag givetvis inte. De har alltid några 100 sedlar eller 20 sedlar på sig. 
  • mammatill6
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-07 13:43:12 följande:

Kan inte föräldrarna swisha istället för barnen då?

Det är väl bara för barnen att tala om vilken summa det är?

När min son var på läger i somras sms-ade han mig swishnumret och summan till kiosken och så fixade jag det. Han har för övrigt swish, bank-id och eget bankkonto mm men är för ung för att kunna swisha till någon. 

Då gäller det ju att kiosken litar på er. Sonen har ju ingen Swish att visa upp som kvitto på betalning.
  • Citronella
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-08 08:10:10 följande:
    De finns säkert också en grupp som inte tycker det behövs helt enkelt. Behovet har inte funnits tidigare för swisch för barnen och då tänker man kanske nämen va? först. 

Men du lever i en bubbla verkar det som. Inte förstå att kontanter fortfarande existerar i landet utanför Sthlm. Kontanter behövs fortfarande. Klart bankerna och samhället vill låsa upp folk med betaltjänster osv men helt kontantfritt nej tack. Systemen är känsliga dessutom och då står folk som fån vid ett ev. större sammanbrott. 

Där mina högstadiebarn rör sig tar vissa ställen enbart cash. Bl a skolans café. Ska jag tvinga dem att rusa till närmaste Ica jämt eller dyrcaféer då istället så de måste swischa eller använda kortet. Nej det gör jag givetvis inte. De har alltid några 100 sedlar eller 20 sedlar på sig. 

Du blandar ihop fakta och åsikter. Återigen jag har inte uttryckt en åsikt om kontanternas vara eller icke vara jag konstaterar bara att de flesta ställen inte tar kontanter (inte någonstans i Sverige) det är ingen åsikt, jag har inte sagt att det är bra bara att det är så. Swish är gratis. 

Jag förstår inte vad man får ut genom att medvetet använda sitt barn som någon slags protestplakat det blir inte mer kontanter för den sakens skull barnet blir bara utanför. 

Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?