• Sat 8 Oct 2022 14:41
    5466 visningar
    15 svar
    15
    5466

    Hur stimulera ett intelligent barn?

    Hej
    jag upplever att min äldsta dotter är väldigt intelligent. Hon är snart två och ett halvt år gammal och kan till exempel hela alfabetet (både små och stora bokstäver), räkna till 20 och massa annat. I morse visade jag henne hur man ser på en vanlig klocka med visare vilken timme det är, hon fattade i praktiken direkt och när jag under dagen frågat henne vad klockan är så har hon prickat rätt hela tiden. Det finns många sånna exempel. 
    Eftersom det är mitt äldsta barn har jag inget att jämföra med, men jag tror att hon är väldigt intelligent och behöver mycket stimulans och utmaning. Är det någon med liknande erfarenheter som har några tips? Tex kluriga leksaker etc. Ej något på iPad då jag inte vill att hon använder skärmar. 

  • Svar på tråden Hur stimulera ett intelligent barn?
  • Sat 8 Oct 2022 15:16
    #1
    Hej Ts.

    Jag tycker du ska gå med i filurums facebookgrupp. Filurum är ett nätverk med fokus på särskild begåvning, och där kan du med säkerhet få tips av andra föräldrar med särbegåvade barn.

    Läs mer på www.filurum.se/
  • Anonym (Läs mycket­)
    Sun 9 Oct 2022 14:42
    #2

    Läs mycket faktaböcker som är anpassade för barn.

  • Anonym (Lonna­)
    Sun 9 Oct 2022 17:59
    #3

    Måste hon verkligen stimuleras så mycket? Låt henne vara liten. 
    Läsa böcker kan ni ju göra men annars gå inte in för att hon ska lära sig så mycket som möjligt, det kommer ju tids nog ändå. Leka, busa osv hade jag tyckt vara viktigare. Bygg lego, järnväg, med klossar, gå ut till lekparken osv.

  • Anonym (Uggla­n)
    Sun 9 Oct 2022 18:23
    #4
    +1

    Lär henne läsa så löser det sig själv. Jag lärde mig själv läsa vid 4 år och sen sysselsatte jag mig själv resten av min barndom så länge någon tog mig till biblioteket/ jag kunde ta mig dit själv.

    Men i framtiden är det nog på plattan man läser och då kan man bygga ut förrådet av bilderböcker med lite text i med att just läsa på en platta. Det binder inte upp ens uppmärksamhet på samma sätt som ett spel.

    Här kanske vore nåt att prova?

    hej.boksnok.se/&utm_medium=cpc&utm_campaign=17699563130&utm_content=139039575776&utm_term=barnb%C3%B6cker&gclid=Cj0KCQjw4omaBhDqARIsADXULuWdG4IFxkGQodGYvlhtz5dvmrhMH3TBJf9WxfnvufiOyOnSpX3nEa0aAt1kEALw_wcB

  • Anonym (Uggla­n)
    Sun 9 Oct 2022 18:55
    #5
    +2
    Anonym (Lonna) skrev 2022-10-09 17:59:32 följande:

    Måste hon verkligen stimuleras så mycket? Låt henne vara liten. 
    Läsa böcker kan ni ju göra men annars gå inte in för att hon ska lära sig så mycket som möjligt, det kommer ju tids nog ändå. Leka, busa osv hade jag tyckt vara viktigare. Bygg lego, järnväg, med klossar, gå ut till lekparken osv.


    Anar du ens hur tråkigt både jag och min son har haft stora delar av vår skoltid för att vuxna resonerar som du? Tråkigt så att vi grät, ibland.

    När ens barn kommer hem från skolan och man frågar vad han lärt sig idag. "Ingenting", säger han ledset.

    För att undervisningen ligger långt efter barnets kunskap, ett barn som inget hellre vill än att lära sig nya saker, som lever för det. 

    Tänk dig själv att du blir satt på ett jobb där allt du får göra är att hämta och vika ihop kartonger, i 8 h varje dag. Och så fort du blir färdig så blir du kritiserad för att du gjort det för fort, och helst ska du anpassa din hastighet till den funktionshindrade i hörnet som måste släpa sig till lagret på kryckor och hämta varje låda, fast du kan springa och älskar att göra det.

    Det är så livet och skolan är för den som lär sig fort.

    Jag ville inte "busa"- det var ju bara trams för småbarn. Jag ville få tid att läsa, bygga Lego/mekano eller lägga pussel, helst med flera tusen bitar. Jag koncentrerade mig oerhört bra och satt i timmar med mina projekt, så att jag glömde att äta.

    Barn visar när det blir för mycket. Små barn somnar för att hjärnan måste processa, större barn blir rastlösa, gnälliga, behöver äta något.

    Ge barnet kunskap TS, hon säger ifrån när det räcker.
    Man kan inte köra en Boeingmotor på samma bränsle som en Fiat Punto.
  • Sun 9 Oct 2022 18:58
    #6

    Museum, pysselböcker, faktaböcker, lego/duplo/plusplus, prata mycket, besök nya platser... 

  • Kockob­ello
    Sun 9 Oct 2022 19:18
    #7
    Anonym (Lonna) skrev 2022-10-09 17:59:32 följande:

    Måste hon verkligen stimuleras så mycket? Låt henne vara liten. 
    Läsa böcker kan ni ju göra men annars gå inte in för att hon ska lära sig så mycket som möjligt, det kommer ju tids nog ändå. Leka, busa osv hade jag tyckt vara viktigare. Bygg lego, järnväg, med klossar, gå ut till lekparken osv.


    Ja, det lät ju jävligt utmanande.
  • Anonym (Lonna­)
    Sun 9 Oct 2022 19:38
    #8
    Anonym (Ugglan) skrev 2022-10-09 18:55:39 följande:
    Anar du ens hur tråkigt både jag och min son har haft stora delar av vår skoltid för att vuxna resonerar som du? Tråkigt så att vi grät, ibland.

    När ens barn kommer hem från skolan och man frågar vad han lärt sig idag. "Ingenting", säger han ledset.

    För att undervisningen ligger långt efter barnets kunskap, ett barn som inget hellre vill än att lära sig nya saker, som lever för det. 

    Tänk dig själv att du blir satt på ett jobb där allt du får göra är att hämta och vika ihop kartonger, i 8 h varje dag. Och så fort du blir färdig så blir du kritiserad för att du gjort det för fort, och helst ska du anpassa din hastighet till den funktionshindrade i hörnet som måste släpa sig till lagret på kryckor och hämta varje låda, fast du kan springa och älskar att göra det.

    Det är så livet och skolan är för den som lär sig fort.

    Jag ville inte "busa"- det var ju bara trams för småbarn. Jag ville få tid att läsa, bygga Lego/mekano eller lägga pussel, helst med flera tusen bitar. Jag koncentrerade mig oerhört bra och satt i timmar med mina projekt, så att jag glömde att äta.

    Barn visar när det blir för mycket. Små barn somnar för att hjärnan måste processa, större barn blir rastlösa, gnälliga, behöver äta något.

    Ge barnet kunskap TS, hon säger ifrån när det räcker.
    Man kan inte köra en Boeingmotor på samma bränsle som en Fiat Punto.
    Ts barn är inte i skolåldern utan 2,5 år!

    Jag har inte sagt något om att man inte ska stimulera äldre barn i skolan.

    Du kan väl snälla utgå från att jag pratar om ts 2,5 år gamla dotter här och nu, inte om 4-5 år när hon börjar skolan?
  • Anonym (Lonna­)
    Sun 9 Oct 2022 19:40
    #9
    +1
    Kockobello skrev 2022-10-09 19:18:43 följande:
    Ja, det lät ju jävligt utmanande.
    Jag undrar om man verkligen måste utmana ett litet barn på 2,5 år?
    Låt henne leka och ta kunskapen som den kommer.

    Måste väl igen påpeka att jag nu INTE pratar om när det är dags för skola. Utan om ett barn som är 2,5 år.
  • Anonym (Mamma­2)
    Sun 9 Oct 2022 19:51
    #10

    När mitt särbegåvade barn var 2,5 år, stimulerade vi med lek och böcker. Vi kollade hur höga torn man kunde bygga med klossar och hur man behövde bygga för att få tornet att hålla. Vi byggde duplo och Lego och plusplus. Och så läste vi böcker som blev längre och mer språkligt avancerade, men som fortfarande var barnböcker. 


    Strax efter tre upptäckte hon siffror och började förstå hur man räknade och så började hon började ljuda bokstavsljud och då blev det plötsligt lättare eftersom det fanns något konkret att stimulera. 

  • Sun 9 Oct 2022 20:05
    #11

    Jag skulle säga ett barn på 2 år som är (inom några områden) på en 6årings nivå stimulerar man på precis samma sätt som en 2åring på en 2årings nivå eller en 6åring på en 6årings nivå: man går efter barnets intressen och nivå, ser till att barnet har möjlighet till allsidig utveckling (språk, grovmotorik, finmotorik osv.) och att barnet mest lär sig genom att vara aktiv istället för att fokusera mest på teoretisk kunskap ("learning by doing").

  • Mon 10 Oct 2022 10:38
    #12
    Anonym (Lonna) skrev 2022-10-09 19:40:39 följande:
    Jag undrar om man verkligen måste utmana ett litet barn på 2,5 år?
    Låt henne leka och ta kunskapen som den kommer.

    Måste väl igen påpeka att jag nu INTE pratar om när det är dags för skola. Utan om ett barn som är 2,5 år.
    Givetvis förtjänar alla barn att bli stimulerade och få utvecklas. 

    Det handlar inte om att sitta och traggla akademisk kunskap för föräldrarnas skull, utan om att vissa barn är som svampar och längtar efter att lära sig saker- och gör det snabbare än de flesta. 
  • Anonym (Lonna­)
    Mon 10 Oct 2022 11:02
    #13
    Jemp skrev 2022-10-10 10:38:45 följande:
    Givetvis förtjänar alla barn att bli stimulerade och få utvecklas. 

    Det handlar inte om att sitta och traggla akademisk kunskap för föräldrarnas skull, utan om att vissa barn är som svampar och längtar efter att lära sig saker- och gör det snabbare än de flesta. 
    Ja givetvis, det jag menar är att man som förälder inte måste gå in och styra och ställa och bestämma sig att nu ska barnet lära sig x y och z.
    Utan det är barnets takt och lära genom lek. Tex bygga klossar som jag skrev, då kanske man naturligt kommer in på siffror t ex.

    Jag menar att man inte måste stimulera och utmana extra utan tar det som det kommer och låter barnet visa vad det vill lära sig.
  • Anonym (D)
    Mon 10 Oct 2022 11:53
    #14

    Läs böcker, ljuda alfabetet och ljuda enkla ord vid läsning (bättre att lära sig bokstavsljud än bokstavsnamn för att underlätta läsinlärning), se på filmer om bokstäver (Fem myror, livet i bokstavslandet) tillsammans.Skaffa bokstäver som kan sättas på kylskåpet eller badrumsväggen och skriv och ljuda tillsammans. Barnens lille kusin skriver massvis med namn på familjemedlemmar och känner igen vissa namn och ord. Han tycker det är kul, så föräldrarna följer helt enkelt honom, och det finns massvis med material från när våra barn var små, så han har ju tillgång till både böcker och annat. 

    För matte så kan man räkna saker tillsammans, mäta volymer vid bakning, prata om matte m.m.

    Följ hennes intressen helt enkelt och låt henne styra. Viktigt att det blir lekfullt och inte korvstoppning. 

  • Mon 10 Oct 2022 12:19
    #15
    +1

    Jag tror att det bästa helt enkelt är att hänga med på det som intresserar barnet. Min treåring lärde sig också alfabetet innan han var två, kunde alla färger på både svenska och engelska i ungefär samma ålder. Han pratar nästan lika mycket engelska som svenska fast vi i familjen bara pratar svenska. Av någon anledning suger han åt sig som en svamp av allt han ser på tv, det verkar vara så han lär sig lättast (nej, han sitter inte framför tv:n hela dagarna). Han älskar siffror och har kunskaper i matte som man förväntas ha i första klass.

    Vi försöker stoppa in intressena i både lek och annat vi gör. Matte kan man ju använda i precis allt och till exempel Alfapetbrickor är kanon för att träna stavning (vilken bokstav kommer sen? Kan du hitta en sån?). Man kan gå på form- eller färgskattjakt, både ute och inne (ser du något som är runt? Kan du hitta något som är fyrkantigt? Ett blad som är rött? )

    Jag ser inget fel alls i att ge ett litet barn utmaningar, så länge det är vad barnet vill. Det handlar inte om att drilla utan om att leka på ett sätt som passar just det barnet. Själv var jag sjukt jobbigt som liten och ville lära mig allt om allt och frågade och frågade och frågade tills mina föräldrars öron höll på att ramla av. Vid två och ett halvt lade jag pussel med 200 bitar och vid fyra kunde jag läsa och skriva. Det var ingen som pressade mig, det var mina intressen, precis som andra barn älskar att leka med bilar eller bygga lego och jag hade nog blivit oerhört frustrerad om jag inte fått utlopp för min lust att lära.

Svar på tråden Hur stimulera ett intelligent barn?