• Anonym (Moder Natur)

Be om ursäkt för spya?

Min fyraåring var ute själv med sina syskon på den gemensamma innergården. 

Rätt som det är kommer en inspringande och berättar att fyraåringen spytt. Jag skyndar ner och ser henne och ett annat barn i snurrgungan, båda indränkta i spya. Jag skyndar mig in med mitt barn för att tvätta av henne.

Nu har jag fått höra att det andra barnets föräldrar tagit illa upp över att jag "bara lämnade det andra barnet och inte ens bad om ursäkt!" Bad om ursäkt för VAD?

Jag hade ingen möjlighet att hjälpa den andra. Jag kan inte gå in i det barnets port och inte heller har jag föräldrarnas nummer. Att ta in barnet till mig känns inte heller som en bra idé, för då hade väl de blivit oroliga om hen plötsligt försvann! Förstår inte varför barnet inte gick in själv.

• Svar på tråden Be om ursäkt för spya?
  • Anonym (Tanten)

Tänk vad annorlunda det är idag jämfört med förr. Idag tar man hand om sitt eget barn och lämnar det andra åt sitt öde? 

Hur gör man idag om något barn skadat sig i t ex lekparken? Visst ja, tänkte inte på att alla stirrar i mobilen.

• Räkan77

Skulle se till att det andra barnet kom till sina föräldrar, skulle inte bara lämna även om barnet är 11 år. Men be om ursäkt till föräldrarna tror jag inte att jag skulle ha gjort, mer beklaga situationen isf. 

• Anonym (Maria)

Då fick den 11 åringen lära sig den otrevliga vägen att man kan lyssna när ett annat barn vill av gungan pga illamående.
    Men iallafall, förstår att det blev en stressig situation ts, hade manat på 11 åringen att gå in till sig, följt med och förklarat. Eller om den bara satt där, återkommit och följt med den. Förklarat situationen för föräldrar att hen tydligen fortsatt gungat trots protester och ja nu blev det såhär tyvärr.
    Nästan hur man än gör blir fel, rusa runt med två spyiga barn i 2 portar, lämna den stora och först tvätta sitt barn med risk att föräldrarna kommer ut först och ser sitt barn. Bett ett syskon fråga om koden och hämta föräldrarna ett alternativ. Beroende på deras ålder då.
    11 åringen kunde säkert portkod och namn på sina föräldrar. 

• OupaOupa

Självklart tar man hand om båda barnen. Först lämnar man av det barnet man inte är vårdnadshavare för till sina föräldrar (tips, man ringer på porttelefonen om man inte har koden). Förklarar situationen och ber om ursäkt för omständigheterna och hoppas att det är en vettig vuxen som i sin tur ber om ursäkt för sitt barns uppförande. Därefter tar man sig hemåt och tar hand om sitt eget barn.

Riktigt lågt att bara lämna ett barn nerspytt, oavsett vem som spydde och orsaken till att det hände. 

• Anonym (Moder Natur)
    OupaOupa skrev 2022-10-09 09:48:34 följande:

Självklart tar man hand om båda barnen. Först lämnar man av det barnet man inte är vårdnadshavare för till sina föräldrar (tips, man ringer på porttelefonen om man inte har koden). Förklarar situationen och ber om ursäkt för omständigheterna och hoppas att det är en vettig vuxen som i sin tur ber om ursäkt för sitt barns uppförande. Därefter tar man sig hemåt och tar hand om sitt eget barn.

Riktigt lågt att bara lämna ett barn nerspytt, oavsett vem som spydde och orsaken till att det hände. 

Finns ingen porttelefon vid den dörren. 

• Anonym (Essie)

Ts varför utelämnade du relevant info i trådstarten?

Du hade fått helt annorlunda svar om du skrivit:

Min 4-åring åkte på snurrgunga med en 11-åring, 11-åringen snurrade på gungan jättefort trots att mitt barn skrek att det ville gå av. Tillslut spydde mitt barn ner både sig själv och 11-åringen.
    Jag gick ut och hittade mitt barn nedspytt. Jag sa till 11-åringen att gå hem till sina föräldrar, jag vet att barnet både hittar hem och kan portkoden. Sedan tog jag mitt barn och gick hem.
    Nu är 11-åringens föräldrar arga på mig för att jag bara lämnade henne där. De vill att jag ska be om ursäkt. Men jag vet inte vad jag kunde gjort annorlunda, mitt barn kräktes för att 11-åringen inte stoppade gungan när hon bad om det, och 11-åringen är ju stor nog att gå hem själv. Gjorde jag fel här?

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:26:52 följande:

Ts varför utelämnade du relevant info i trådstarten?

Du hade fått helt annorlunda svar om du skrivit:

Min 4-åring åkte på snurrgunga med en 11-åring, 11-åringen snurrade på gungan jättefort trots att mitt barn skrek att det ville gå av. Tillslut spydde mitt barn ner både sig själv och 11-åringen.
    Jag gick ut och hittade mitt barn nedspytt. Jag sa till 11-åringen att gå hem till sina föräldrar, jag vet att barnet både hittar hem och kan portkoden. Sedan tog jag mitt barn och gick hem.
    Nu är 11-åringens föräldrar arga på mig för att jag bara lämnade henne där. De vill att jag ska be om ursäkt. Men jag vet inte vad jag kunde gjort annorlunda, mitt barn kräktes för att 11-åringen inte stoppade gungan när hon bad om det, och 11-åringen är ju stor nog att gå hem själv. Gjorde jag fel här?

Lätt att vara efterklok. Trodde faktiskt inte att folk skulle reagera som de gjorde och jag trodde jag uppgett tillräckligt med info.

• Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 10:42:26 följande:

Lätt att vara efterklok. Trodde faktiskt inte att folk skulle reagera som de gjorde och jag trodde jag uppgett tillräckligt med info.

Det är stor skillnad på att lämna en nerspydd 4-åring ensam och en 11-åring som rimligen hittar hem själv.
  • Anonym (Essie)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 10:42:26 följande:

Det är ju inte så konstigt att folk trodde att du lämnade en liten 4-åring nedspydd då du inte skrev ut att det var ett äldre barn. Lägg till det i din ts.
  • Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:47:18 följande:
    Det är ju inte så konstigt att folk trodde att du lämnade en liten 4-åring nedspydd då du inte skrev ut att det var ett äldre barn. Lägg till det i din ts.

Barnet var ju ute ensam, trodde det var talande nog. Folk verkar dessutom tycka likadant ändå.

Svar på tråden Be om ursäkt för spya?