• Anonym (Moder Natur)

Be om ursäkt för spya?

Min fyraåring var ute själv med sina syskon på den gemensamma innergården. 

Rätt som det är kommer en inspringande och berättar att fyraåringen spytt. Jag skyndar ner och ser henne och ett annat barn i snurrgungan, båda indränkta i spya. Jag skyndar mig in med mitt barn för att tvätta av henne.

Nu har jag fått höra att det andra barnets föräldrar tagit illa upp över att jag "bara lämnade det andra barnet och inte ens bad om ursäkt!" Bad om ursäkt för VAD?

Jag hade ingen möjlighet att hjälpa den andra. Jag kan inte gå in i det barnets port och inte heller har jag föräldrarnas nummer. Att ta in barnet till mig känns inte heller som en bra idé, för då hade väl de blivit oroliga om hen plötsligt försvann! Förstår inte varför barnet inte gick in själv.

• Svar på tråden Be om ursäkt för spya?
  • Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-09 11:33:40 följande:
    Generellt är inte en 11 åring särskilt stor och framförallt inte när barn hamnar i situationer de inte varit i förut. Att veta och agera rationellt när man hamnat i en situation som gör en ledsen, orolig, rädd är svårt för vem som helst och barn har inte erfarenhet av att lösa uppkomna situationer på samma sätt som vuxna. Det är ju sådant vi tränar våra barn på för att de ska vara  redo för att klara sig själva. Att bli nedapydd får väl ses som något utöver det vanliga. Att ringa till ett barns föräldrar och förklara vad som hänt deras barn måste däremot ses som normal hyfs. Du hade ju själv barn i den åldern men vad jag förstår på ditt svar så tycker du att de skulle bli lämnade ensamma om de hände dem. Jag för min del är tacksam när samhället hjälper mina barn när jag inte finns nära och försöker vara en sådan vuxen jag vill att andra ska vara. Sedan har jag också lätt att be om ursäkt även fast saker inte skett med flit? men ursäkten känns väldigt sekundär i detta fall.

Mina barn har varit i flera olyckor där andra barn orsakat dem
    skada, aldrig har någon annan förälder gjort något liknande det du anser att jag ska göra. Ett barn försökte tom strypa min äldsta med ett hopprep för några år sen. Jag såg det från balkongen och hann ingripa. Kontaktade föräldern, som sa att hen sett det, skyllde på att barnet har adhd och sen var det inget mer med det.

Jag har inget sätt att kontakta barnets föräldrar, jag vet inte vad någon av dem heter. Även porttelefonen (som finns vid porten från bilvägen) kräver mobilnummer idiotiskt nog. Jag gjorde det bästa jag kunde i den situation jag befann mig i. Även vuxna kan ha svårt att hantera oväntade situationer vet du. Det är som sagt lätt att vara efterklok.

• Anonym (Essie)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-09 11:39:11 följande:
    Det ena säger inte emot det andra? man kan såklart ta hand om en ledsen 4åring samtidigt som man pratar med en 11 åring. Det är t.o.m. rätt troligt att man har sin mobil på sig? och att 11 åringen har en mobil på dig? man kan t.o.m. be sina stora barn hjälpa till om det nu handlar om att följa 11åringen till porten eller springa o hämta ett papper. Och blir man själv så stressad av situationen så man inte förstår allt det här (vilket faktiskt kan hända) så ringer man ju ändå föräldrarna sen o då kan man ju också säga det? att man inte tänkte riktigt klart men hoppas deras 11åring mår okej. Man behöver liksom inte göra grejer större än det är men man kan fortfarande vara en omtänksam människa som ser mer än sitt eget. 
    Det där säger väl inte emot något av det jag skrev, när du också skriver att man kan kontakta föräldrarna efteråt?

Ts hade ju sagt till barnet att gå hem.

Det är väl inte särskilt troligt att man tar med mobilen ut om man rusar ut för att ta hand om sitt barn? Och man har väl knappast tid att stå och ringa då?
    Jag vet inte riktigt hur du prioriterar men jag hade prioriterat MITT barn som var flera år yngre, yr, ledsen och mådde illa framför att ringa en 11-årings föräldrar.

Hade mitt barn varit 11-åringen och grannens barn var 4-åringen hade jag prioriterat grannens 4-åring.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 11:42:14 följande:

Mina barn har varit i flera olyckor där andra barn orsakat dem
    skada, aldrig har någon annan förälder gjort något liknande det du anser att jag ska göra. Ett barn försökte tom strypa min äldsta med ett hopprep för några år sen. Jag såg det från balkongen och hann ingripa. Kontaktade föräldern, som sa att hen sett det, skyllde på att barnet har adhd och sen var det inget mer med det.

Jag har inget sätt att kontakta barnets föräldrar, jag vet inte vad någon av dem heter. Även porttelefonen (som finns vid porten från bilvägen) kräver mobilnummer idiotiskt nog. Jag gjorde det bästa jag kunde i den situation jag befann mig i. Även vuxna kan ha svårt att hantera oväntade situationer vet du. Det är som sagt lätt att vara efterklok.

Att andra beter sig illa gör ingen skillnad för hur man borde bete sig. Du kan fortfarande göra bättre. Om du nu inte känner den här familjen alls undrar jag hur du vet att de blev upprörda för att du inte hörde av dig, vem berättade det? Träffas ni aldrig ute på gården heller?

Med tanke på att det kommit fram mer och tydligare information kring vad som hände så känns det inte som att du hade kunnat kontakta föräldrarna men du hade åtminstone kunnat följa deras barn till porten. Hen måste väl på något sätt kunna ta sig hem om något händer? Det känns inte aktuellt att kontakta föräldrarna nu i efterhand efter det du berättat och om de vill vara sura för det så kan man inte göra mycket åt det heller.
  • Anonym (Jk)

Givetvis följer man med barnet in! Be om ursäkt behöver man dock inte göra. 

• Anonym (Perka)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2022-10-09 12:40:10 följande:
    Att andra beter sig illa gör ingen skillnad för hur man borde bete sig. Du kan fortfarande göra bättre. Om du nu inte känner den här familjen alls undrar jag hur du vet att de blev upprörda för att du inte hörde av dig, vem berättade det? Träffas ni aldrig ute på gården heller?

Med tanke på att det kommit fram mer och tydligare information kring vad som hände så känns det inte som att du hade kunnat kontakta föräldrarna men du hade åtminstone kunnat följa deras barn till porten. Hen måste väl på något sätt kunna ta sig hem om något händer? Det känns inte aktuellt att kontakta föräldrarna nu i efterhand efter det du berättat och om de vill vara sura för det så kan man inte göra mycket åt det heller.
    Hade du på allvar prioriterat en nedspydd 11-åring före din lika nedspydda 4-åring, som dessutom mår illa och är ledsen?
    Det låter rätt illa.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-09 14:05:49 följande:
    Hade du på allvar prioriterat en nedspydd 11-åring före din lika nedspydda 4-åring, som dessutom mår illa och är ledsen?
    Det låter rätt illa.
    Det tar någon enstaka minut att följa ett barn till porten och sedan ta hem sitt eget barn. Det betyder inte att man prioriterar det ena barnet före det andra utan att man gör saker i en logisk ordning. Du verkar mest kränkt å någon annans vägnar i en helt fiktiv situation, mycket märkligt.
  • Em97

Tycker du gjorde rätt. Din lilla 4åring kan ju inte tvingas vänta medan du hjälper 11åringen hem? Det barnet kan ju som du säger ta sig hem själv och är inte ditt ansvar i denna situation. Det var ju dessutom inte 11åringen som kräkts och mådde dåligt, då borde den kunna ta sig hem och byta om. Den som kräkts är ju den som antagligen inte mår så bra och behöver hjälp och när det dessutom är en 4åring förstår jag inte varför fler påstår att du skulle fixat 11åringen först/också. 

• Mrs Moneybags

Jag hade definitivt följt med 11-åringen in till sina föräldrar.

Be om ursäkt kan man ju inte göra i det här läget, men man kan förklara vad som hände så att de fattar att 11-åringen hade ett finger med i spelet. 

• Anonym (Du gjorde rätt)

Hade det varit min 11-åring hade jag varit upprörd över mitt barns beteende inte 4-åringens förälder. När 11-åringen bytt kläder hade 11-åringen fått gå och be om ursäkt till 4-åringen. Är man 11 bör man veta bättre. Det är tortyr att bli ofrivillgt snurrad när man är illamående. Kanske 11-åringens föräldrar inte vet vad som hände?

Nej, jag tycker inte du gjorde något fel. Fyraåringen mådde dåligt och behövdes tas hand om. Att då släpa runt på 4-åringen är inte snällt mot barnet. Åksjuka kan ta ett tag innan det släpper särskilt om det beror på att ha blivit runtsnurrad. Jämför med hur åksjuka vissa blir av att åka karusell, det kan ta en halvtimme att återhämta sig någorlunda. 11-åring som inte mår dåligt och bor på gården klarar att ta sig hem själv även om 11-åringen har fått spya på sig.

• Anonym (Blirtrött)

Nu får ni ge er, För fet första spelar det ingen roll vems fel spyan var. För det sndra TS har inte varit på plats själv och sett vad som faktiskt har hänt. Det är hennes barn som återberättat händelsen. Barn är ofta väldigt partiska i sina berättelser. Att bara ta deras ord som sanning känns inte okej. TS har inte ens frågat 11 åringen vad som hänt.

viktigast av allt bedöm inte ett barn utifrån ålder. Det finns barn med många diagnoser som inte ses med blotta ögat och man vet faktiskt inte vem det är man möter och hur de reagera. 

blir så ledsen att världen blivit så egoistis. bara tänker på sig själv sina egna barn. Skita i andra. tråkig inställning folk har. kanske inte är så konstigt att världen ser ut som den gör. Empatin för andra är uppenbarligen borta

Svar på tråden Be om ursäkt för spya?