• en vanlig person

Är det markerande?

Blir små irriterad varje gång någon kollega frågar om jag har släkt här i Sverige. Jag har levt hela mitt vuxenliv här i Sverige, skaffat min familje här och har mina släkt här Också.
    Jag antar eller kanske vet att folk är bara nyfikna. Är väldigt stolt över min bakgrund, men det känns bara inte okej när personer som jag inte alls känner vill lära känna mig genom att fråga mig om jag har några släkt här i Sverige. 

Det som jag stör mig på är att jag känner mig som en främling, en invandrare även om jag levt här mer än jag gjort i mitt hemland, även om jag pluggat på högskola här, även om jag talar och skriver  ordentligt, ändå räcker det inte.
    Jag undrar bara om de människor som frågar tänker på att det låtar exkluderande.
    Som sagt tidigare, det hade aldrig varit något problem om kollegan eller grannan känner mig och sedan frågar.

Ska jag bara strunta i och gå vidare? Eller borde jag svara ?hur så?? Eller hur kan jag markera utan att det blir en dålig stämning?

Hoppas ni orkar läsa och svara;)

Hälsningar

En främling för alltid

• Svar på tråden Är det markerande?
  • Tow2Mater

Antar du har en brytning, och det är det som gor att de frågar. Skulle det vara bättre med typ frågan hur länge har du bott här? Den får jag jämt. Visst blir det trottsamt, men det är ju bara att svara. Fast är det samma kollega som frågar om och om igen kan du ju bara säga minns du inte, det har jag ju redan sagt tre ggr.

• Elis73

Bara du själv kan avgöra vad just du blir kränkt av. Och du måste själv avgöra om/hur du ska markera att du tycker omgivningen frågar om saker de inte har att göra med. 

Men förmodligen är de allra flesta bara välmenande nyfikna på dig och din bakgrund. Kanske får någon med utpräglad dialekt från annan del av landet samma fråga? Eller att man gjort något annat livsval som "sticker ut" och fångar uppmärksamhet. Att lära sig om andras bakgrund och val/öden skapar även band, samförstånd och förståelse. Så det finns en framsida på myntet också. Många förstår alltså inte att det kan uppfattas exkluderande att uppmärksamma någon "olikhet".

Så alternativet till att markera, är väl att himla överseende med ögonen åt andras klavertramp och taktlöshet. Men allt beror ju på hur jobbigt du tycker det är. Ibland kanske man måste sätta ner foten och säga att "din fråga är inte OK".

• flygrl

Jag förstår det där kan få en att känna utanförskap, att bli exkluderad men jag tror faktiskt inte dom menar nåt negativt utan enbart vill visa att dom intresserar sig för dig. 

Är själv född i Sverige av invandrade föräldrar och svart men vill verkligen va en del av det svenska samhället och höra till. Även om jag är van tycker jag det kan va lite jobbigt med ständiga frågan var jag kommer ifrån och att en del börjar prata engelska med mig. Men jag försöker tänka att dom inte menar nåt ont och sen släppa det. Men visst skapar det en osäkerhet hos mig där jag undrar vem jag egentligen är, om jag nånsin ska få höra till sådär självklart. För jag har inget annat land än Sverige. :/

Somligt i livet är inte lätt eller ens möjligt att lösa helt. Så är det tyvärr och det får man försöka leva med. Jag hoppas du ska hitta en strategi som funkar att markera på ett sjysst sätt men även att inte låta såna obetänksamheter från andra påverka din självuppfattning. 

Ta hand om dig!

• en vanlig person
    Elis73 skrev 2022-10-10 14:13:51 följande:

Bara du själv kan avgöra vad just du blir kränkt av. Och du måste själv avgöra om/hur du ska markera att du tycker omgivningen frågar om saker de inte har att göra med. 

Men förmodligen är de allra flesta bara välmenande nyfikna på dig och din bakgrund. Kanske får någon med utpräglad dialekt från annan del av landet samma fråga? Eller att man gjort något annat livsval som "sticker ut" och fångar uppmärksamhet. Att lära sig om andras bakgrund och val/öden skapar även band, samförstånd och förståelse. Så det finns en framsida på myntet också. Många förstår alltså inte att det kan uppfattas exkluderande att uppmärksamma någon "olikhet".

Så alternativet till att markera, är väl att himla överseende med ögonen åt andras klavertramp och taktlöshet. Men allt beror ju på hur jobbigt du tycker det är. Ibland kanske man måste sätta ner foten och säga att "din fråga är inte OK".

Sant. Ibland ser jag att vissa är verkligen nyfikna och inte menar något illa. Ibland känns det direkt att personen menar och förstår att det inte rätt ände att starta ett ?lära känna? samtal med. Men kan börja faktiskt visa med kroppsspråket som du nämt att himla med ögonen när det inte känns okej. Att säga det kommer nog att ta tid för jag vet inte hur jag ska fortsätta om personen går i försvar att hen är bara nyfiken.

• en vanlig person
    Tow2Mater skrev 2022-10-10 13:39:46 följande:

Antar du har en brytning, och det är det som gor att de frågar. Skulle det vara bättre med typ frågan hur länge har du bott här? Den får jag jämt. Visst blir det trottsamt, men det är ju bara att svara. Fast är det samma kollega som frågar om och om igen kan du ju bara säga minns du inte, det har jag ju redan sagt tre ggr.

Ja, det stämmer. Förstår bara inte varför man inte kan ta en funderare innan man ställer en fråga. 
  • en vanlig person
    flygrl skrev 2022-10-10 16:00:21 följande:

Jag förstår det där kan få en att känna utanförskap, att bli exkluderad men jag tror faktiskt inte dom menar nåt negativt utan enbart vill visa att dom intresserar sig för dig. 

Är själv född i Sverige av invandrade föräldrar och svart men vill verkligen va en del av det svenska samhället och höra till. Även om jag är van tycker jag det kan va lite jobbigt med ständiga frågan var jag kommer ifrån och att en del börjar prata engelska med mig. Men jag försöker tänka att dom inte menar nåt ont och sen släppa det. Men visst skapar det en osäkerhet hos mig där jag undrar vem jag egentligen är, om jag nånsin ska få höra till sådär självklart. För jag har inget annat land än Sverige. :/

Somligt i livet är inte lätt eller ens möjligt att lösa helt. Så är det tyvärr och det får man försöka leva med. Jag hoppas du ska hitta en strategi som funkar att markera på ett sjysst sätt men även att inte låta såna obetänksamheter från andra påverka din självuppfattning. 

Ta hand om dig!

Måste har varit svårt för dig som ändå är född och uppvuxen här. Tänk att det är 2022 och fortfarande spelar hudfärgen, efternamnet mm ett stort roll. Vissa förstår inte att de inte har rätt att ställa massa personliga frågor som går att missuppfattas. 

Har själv berättat om mig själv, när jag har flyttat hit och hur det har varit först åren för personer som visat intresse för mig och inte min härkomst. De som har aldrig frågat.
    Det är nog bäst att släppa. 

Ta hand om dig:)

• Litorina

Jag är född av svenska föräldrar i Sverige. Jag har också fått frågor om var min släkt/familj bor. Det är en ganska vanlig sak att fråga när man lär känna någon. Jag ställer den också och vet tex var barnens kompisars föräldrar har sina syskon etc. Och var kollegorna har sina föräldrar mfl. Eftersom det hörs eller syns på dig att du har påbrå utanför landet anpassas frågan efter det. 

Jag vet att rasismen finns där omkring dig på ett sätt vi ursvenskar sällan ser, och förstår att det gör att man kan tröttna på fördomsfulla frågor och kommentarer. Men i det här fallet låter det i mina öron som vanligt småprat. 

• en vanlig person
    Litorina skrev 2022-10-10 19:21:42 följande:

Jag är född av svenska föräldrar i Sverige. Jag har också fått frågor om var min släkt/familj bor. Det är en ganska vanlig sak att fråga när man lär känna någon. Jag ställer den också och vet tex var barnens kompisars föräldrar har sina syskon etc. Och var kollegorna har sina föräldrar mfl. Eftersom det hörs eller syns på dig att du har påbrå utanför landet anpassas frågan efter det. 

Jag vet att rasismen finns där omkring dig på ett sätt vi ursvenskar sällan ser, och förstår att det gör att man kan tröttna på fördomsfulla frågor och kommentarer. Men i det här fallet låter det i mina öron som vanligt småprat. 

Det är en stor skillnad mellan att fråga om var någonstans släkterna/familjen bor  och om du har släkt här i Sverige, särskilt när man pratar med en för första gången.
  • en vanlig person
    en vanlig person skrev 2022-10-10 22:30:56 följande:
    Det är en stor skillnad mellan att fråga om var någonstans släkterna/familjen bor  och om du har släkt här i Sverige, särskilt när man pratar med en för första gången.
    Men visst är det vanligt annars. Blir bara trött på det år efter år.
  • Fröken Allvar

Ibland frågar nog folk faktiskt samma sak om och om igen för att göra dig obekväm. Jag hade ett jobb där en man frågade om min resväg varje gång vi sågs. Min resväg var 10 min längre än hans. Jag trodde på den tiden att han hade dåligt minne men när jag läser tråden inser jag att han nog bara ville retas.  Att retas med någons resväg är betydligt mildare än att göra antydningar utifrån någons ursprung, men som flera skrivit kan det också handla om vanligt småprat när de är nyfikna på dina släktband. 

En sak som kanske kan hjälpa dig att få perspektiv är om du lägger märke till vilka frågor du som vanlig person trots allt inte blir sårad över att svara på. 

Var jobbar du någonstans? (Ingenstans)
    Var bor du någonstans? (Fulorten och inte finorten)
    Var har du köpt din blus? (Myrornas)
    Har du barn? (Jag har tre i livet, hade också ett barn som dog)
    Är du singel? (Änka först, blev lämnad för någon yngre senare)
    Vad gör dina föräldrar (Pappa dog i en arbetsplatsolycka, mamma utvecklade paranoid schizofreni)

Jag förstår att du menar att du är helt vanlig, och som helt vanlig person inte känner igen dig i ovanstående alls. Men nästan alla frågor som folk ställer kan vara potentiellt sårande, fast de är menade som småprat. Man lär sig med tiden  att navigera i att människor uppfattar dig som att du sticker ut och inte är alldeles vanlig i deras ögon. 

Svar på tråden Är det markerande?