• en vanlig person

Är det markerande?

Blir små irriterad varje gång någon kollega frågar om jag har släkt här i Sverige. Jag har levt hela mitt vuxenliv här i Sverige, skaffat min familje här och har mina släkt här Också.
    Jag antar eller kanske vet att folk är bara nyfikna. Är väldigt stolt över min bakgrund, men det känns bara inte okej när personer som jag inte alls känner vill lära känna mig genom att fråga mig om jag har några släkt här i Sverige. 

Det som jag stör mig på är att jag känner mig som en främling, en invandrare även om jag levt här mer än jag gjort i mitt hemland, även om jag pluggat på högskola här, även om jag talar och skriver  ordentligt, ändå räcker det inte.
    Jag undrar bara om de människor som frågar tänker på att det låtar exkluderande.
    Som sagt tidigare, det hade aldrig varit något problem om kollegan eller grannan känner mig och sedan frågar.

Ska jag bara strunta i och gå vidare? Eller borde jag svara ?hur så?? Eller hur kan jag markera utan att det blir en dålig stämning?

Hoppas ni orkar läsa och svara;)

Hälsningar

En främling för alltid

• Svar på tråden Är det markerande?
  • Fröken Allvar

Men de skulle förmodligen kunna det om det var deras egen situation. Det är ju det som blir fel också. 

En person som har en partner kanske inte kan tänka sig att ta allt jobb själv på semestern, medan en annan person som länge skött egna barnveckor knappt märker skillnaden. Då blir kommentaren både onödig och irrelevant för denne, medan den som fällde den svarade utifrån sig själv. 

Samma sak i mina andra exempel. T ex:

En etniskt svensk person som aldrig skulle kunna flytta från vänner och familj och samtidigt tyckte att Ygemans kommentar om "utomnordisk befolkning" i förorten var helt rimlig, eller att det väl bara är att flytta om man inte trivs med skjutningar på lekplatsen, har bara tänkt utifrån sig själv, eftersom anledningen till att det ser ut så i några bostadsområden är att människor med EBO har velat bo nära vänner och familj från hemlandet.

Många gånger kan kommentarer bli fel om man svarar alldeles för mycket utifrån sig själv. 

• Litorina
    Tow2Mater skrev 2022-10-11 22:30:59 följande:
    Du verkar tolka allt så negativt? Det svaret skulle jag tolka som ett kort spontant uttryck for wow, imponerad av att att du klarade att åka själv med barnen, det skulle ju jag aldrig orka/klara av/ kunna.

Jag håller med. En kompis till mig var mobbad som barn och hade det beteendet ända tills hon gått i terapi och fått lite mer ro i själen. Helt vanliga saker som folk sa eller frågade kunde hon tolka som ett angrepp. Efter nio år av mobbning var hon så van vid att folk ville henne illa att hon utgick från att alla människor försökte såra henne. 

Jag funderar på om TS kan uppleva något liknande. Om ens ursprung ofta blir ifrågasatt och utpekat kan jag förstå om man till sist får taggarna utåt. 

• Fröken Allvar
    Litorina skrev 2022-10-12 08:18:59 följande:

Jag håller med. En kompis till mig var mobbad som barn och hade det beteendet ända tills hon gått i terapi och fått lite mer ro i själen. Helt vanliga saker som folk sa eller frågade kunde hon tolka som ett angrepp. Efter nio år av mobbning var hon så van vid att folk ville henne illa att hon utgick från att alla människor försökte såra henne. 

Jag funderar på om TS kan uppleva något liknande. Om ens ursprung ofta blir ifrågasatt och utpekat kan jag förstå om man till sist får taggarna utåt. 

Visst kan det vara så att man blir känsligare av att hela tiden få samma typ av kommentar, men det som andra uppfattar som helt vanligt småprat blir ju inte det eftersom vi alla är olika.

Jag tror på att mycket av vårt samspel skulle tjäna på att vi utgick från den andre.

Sedan har det med status att göra också. 

Vissa vanliga saker behöver ju inte ens sägas, det blir absurt om man benämner dem:

Jag förstår verkligen att du valde en position för lönen du får, då får du väl ta att du har jobbiga anställda under dig? Du är chef, du har absolut ingenting att klaga över. 

Eller:

Villor är ju jobbigare att städa, och så dyra i drift, särskilt om man har tre kostnadskrävande barn. Alla de där nya märkeskläderna måste varit mycket dyra, och vad kostade er semester i somras egentligen? Det är riktigt dåligt för miljön att köpa nya kläder jämfört med begagnat, och att flyga jämfört med att gå på picknick i skogen, det skulle jag aldrig klara av, men det är ju lilla jag det. 
  • Snacka

Jag blir ledsen av att läsa ditt inlägg. Du är ju invandrare - men det är så himla trist att vi lever i ett samhälle där du känner dig som.en främling pga det och det skulle vara negativt. Utan invandrare klarar sig inte Svergie och jag är tyvärr rädd för att invandrare som du kommer lämna Svergie och då kommer vi ha ännu större försörjningsproblem här. 

• Fröken Allvar
    Snacka skrev 2022-10-12 10:59:31 följande:

Jag blir ledsen av att läsa ditt inlägg. Du är ju invandrare - men det är så himla trist att vi lever i ett samhälle där du känner dig som.en främling pga det och det skulle vara negativt. Utan invandrare klarar sig inte Svergie och jag är tyvärr rädd för att invandrare som du kommer lämna Svergie och då kommer vi ha ännu större försörjningsproblem här. 

Jag tänker att om jag vore invandrare och blev beskriven som att mitt värde låg i huruvida jag var en del av ett försörjningsproblem eller var en potentiell ickefrämling i kraft av att jag kunde vara med och motverka detta utpekade problem, så skulle jag bli ledsen över att läsa ett inlägg som detta.

Om det fanns ett land som beskrev människor som medborgare i första hand skulle jag nog överväga att flytta dit, även om jag är etniskt svensk. Sverige har aldrig varit rikare, ändå pekas människor ut om de inte försörjer sig själva eller andra. 
  • en vanlig person
    Litorina skrev 2022-10-12 08:18:59 följande:

Jag har faktiskt inte varit mobbad. Har sunda och trevliga människor i min omgivning, men jag tar upp ett visst beteende som Fröken allvar var inne på. Det är också en skillnad när man kommenterar och visar även med kroppspråk/miner att det är negativt. Det förstår ju vem som helst. 
  • Fröken Allvar
    en vanlig person skrev 2022-10-12 12:19:30 följande:
    Jag har faktiskt inte varit mobbad. Har sunda och trevliga människor i min omgivning, men jag tar upp ett visst beteende som Fröken allvar var inne på. Det är också en skillnad när man kommenterar och visar även med kroppspråk/miner att det är negativt. Det förstår ju vem som helst. 
    Ja, och människor hänvisar gärna till överkänslighet. Det kan absolut bli en ond cirkel för en känslig människa också, men tycker inte att det verkar vara så i ditt fall. 
  • flygrl
    Litorina skrev 2022-10-11 16:41:10 följande:

Ja, och det jag tror man behöver lära sig är att bara för att frågan är jobbig att svara på just för mig, så behöver det inte betyda att det är en oförskämd fråga. 

Man får hitta sitt sätt att svara som inte avslöjar mer än man vill berätta och som är en tydlig hint om att ämnet inte är välkommet. Ett kort svar och sen snabbt byte av ämne tycker jag brukar funka. 

Kan bara hålla med. Själv tror jag dom allra flesta som frågar mig var jag kommer ifrån bara försöker konversera och visa intresse av mig som person och inte menar nåt ont. Hade dom förstått att frågan kan va lite jobbig för mig hade dom nog skippat den.
    Och jag tror vi alla ibland ställer frågor eller tar upp ämnen som av somliga kan kännas jobbiga och rent av kränkande. Även om det är bra försöka va hänsynsfull och empatisk går det här nog aldrig att helt undvika. 
  • Litorina
    en vanlig person skrev 2022-10-12 12:19:30 följande:

Hur menar du att någon med sitt kroppsspråk visar negativitet när de frågar var dina släktingar bor? Personen vet ju inte ens svaret än. 

Vad gäller mobbning menade jag inte att du blivit mobbad, men däremot fått ditt ursprung påpekat - och kanske också kommenterat negativt - många gånger. Vi vet ju alla att det finns mycket främlingsfientlighet i landet, så inte konstigt om du med utomsvenskt ursprung drar öronen åt dig. 

Det jag menar är att det är synd om det gör att du feltolkar sånt som är vanligt småprat och uppfattar det som kritik, när det i själva verket är i princip artighetsfraser. 

• Fröken Allvar

Negativt kroppsspråk kan vara ett lätt himlande med ögonen, fummel runt munnen, att titta bakom personen istället för på. Små subtila rörelser som gör en obekväm. 

Svar på tråden Är det markerande?