• Anonym (Desperat)

Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan

Jag är ensamstående mamma till en dotter som nu går i 8an. Hon började ny skola i 7an för hennes gamla skola hade bara till 6an. Ingen av hennes gamla klasskamrater började där men hon var glad och där var några kända ansikten där för henne. Men sen blev det mycket strul med kompisar och jag kämpade hela 7an, och till sist blev det bättre. Men hon var hemma mycket för allt möjligt. Mensvärk, huvudvärk, strul med kompisar.

hade goda förhoppningar inför 8an men det är katastrof. Hon stannar hemma hela tiden. Det är inget fysiskt fel på henne utan hon får ångest av skolan säger hon. Jag kämpade hela 7an som sagt och nu också. Ringer och mejlar kuratorer, mentorer, specialpedagoger, bup osv osv. Har varit på skolan också. Men jag får bara höra hela tiden att de inte kan hjälpa nån som inte vill. Det är allt. Allt är alltså frivilligt för min 14-åring som inte går till skolan. Jag kan inte bära henne till skolan och snart går jag under. Vet inte hur jag ska orka med mitt jobb snart. Jag pratar och finns där för henne men jag blir samtidigt så arg och ledsen. Fram till högstadiet hade hon ingen frånvaro om hon inte var riktigt sjuk, inte ens då ville hon vara hemma. Tycker att skolan har tagit tag i problemen med kompisar men allt det här andra är bara frivilligt. Och så kommer de anmäla till socialtjänsten om hon inte kommer dit mer än vad hon gör. Men de lär ju inte heller hjälpa. jag är desperat! Jag själv jobbar och är högskoleutbildad, och Har alltid pratat om vikten av att gå till skolan. Hennes skolarbete går bra.

snälla är det någon som har något tips på vad jag kan göra? 

• Svar på tråden Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan
  • Anonym (Desperat)

När hon väl är där brukar det gå bra förutom att hon tycker det är jobbigt att prata inför klassen. men att få dit henne är en evig kamp. 

• Anonym (Anna)

Byt till en annan skola (den där hennes gamla skolkamrater går)? Vad säger hon själv om att hon inte vill gå till skolan? Vad gör hon när hon är hemma? Hennes kompisar är väl också i skolan på dagarna, så är det inte tråkigt för henne att vara hemma?

• Anonym (Nim)

Sök psykologhjälp. Där vi bor gör man det hos Barn- ungdomshälsan, men det är olika i olika regioner. Kolla på nätet eller ring 1177 för att hitta rätt. 

Sånt här ligger bortom vad en skolkurator kan, säger åtminstone vår skolkurator. Vi får stöttning från kuratorn, men psykologen står för behandlingen. 

Det är så fruktansvärt tärande. Man blir så trött, så trött. Jag pendlar mellan att vara ledsen, gå in i terapeutrollen, tycka synd om mitt barn och att bli arg. 

Se till att det viktigaste funkar: sömn, mat, motion och umgänge. Tonåringar kan behöva tio timmars sömn per natt för att må bra. 

• Anonym (2 barns mor)

Lider med din dotter och dig.
    Förslag
    Ingen internet eller film dagtid
    Städa och laga riktig lunch
    Planera veckan
    Muta ungen, sköt skolan få belöning

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-10 19:01:01 följande:

Byt till en annan skola (den där hennes gamla skolkamrater går)? Vad säger hon själv om att hon inte vill gå till skolan? Vad gör hon när hon är hemma? Hennes kompisar är väl också i skolan på dagarna, så är det inte tråkigt för henne att vara hemma?

Alla går på olika skolor. Fritt skolval där vi bor (man önskar). Inte så lätt att få plats där man vill tyvärr. Hon umgås inte heller med mer än en av sina gamla kompisar och hon är inte så bra sällskap alltid. 

hon gör inget speciellt när hon är hemma, bara kollar på mobilen. Pluggar en del gör hon dock. Men mest bara ligger hon i sängen. Hon tycker bara det är skönt att slippa skolan som ger hennes ångest. Men ångest för vad kan hon inte riktigt förklara. Jag vet att det har varit jättetufft för henne att vara nu så att byta skola tar verkligen emot. Men jag funderar absolut på det. vet dock inte om det hjälper. Skolan hon går på nu har dessutom väldigt bra fokus på studierna och hon har fått massa hjälp med matematik som är hennes svåraste ämne. 

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Nim) skrev 2022-10-10 19:09:19 följande:

Sök psykologhjälp. Där vi bor gör man det hos Barn- ungdomshälsan, men det är olika i olika regioner. Kolla på nätet eller ring 1177 för att hitta rätt. 

Sånt här ligger bortom vad en skolkurator kan, säger åtminstone vår skolkurator. Vi får stöttning från kuratorn, men psykologen står för behandlingen. 

Det är så fruktansvärt tärande. Man blir så trött, så trött. Jag pendlar mellan att vara ledsen, gå in i terapeutrollen, tycka synd om mitt barn och att bli arg. 

Se till att det viktigaste funkar: sömn, mat, motion och umgänge. Tonåringar kan behöva tio timmars sömn per natt för att må bra. 

Jag har ringt till dem flera gånger, en väg in heter det här. Samma där som skolkuratorn säger ?vi kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp?. De tycker att skolan ska göra något är också deras svar. 

jag önskar att min dotter kunde sova mer! Det hade hon verkligen behövt. Ser alltid till att hon får en ordentlig frukost och bra middag. 

vill inte ditt barn heller gå till skolan? Jag känner så väl igen mig i det att gå in i olika roller/känslor. 

• Anonym (Snöflinga)

Alltså detta curlande.... För det första drar du in ALLA förmåner tills hon fattar att det är skolan som gäller. För det andra pratar du vett med henne om att hon måste gå dit vare sig hon vill eller inte, det enda ni båda två gör nu är att spä på hennes situation och bekräftar att det är ok att stanna hemma. Det är det inte! Om hon i den här åldern kommer undan med såna här fasoner kommer hon lägga sig till med samma mönster resten av livet också.

• Anonym (Desperat)
    Anonym (Snöflinga) skrev 2022-10-10 19:19:12 följande:

Alltså detta curlande.... För det första drar du in ALLA förmåner tills hon fattar att det är skolan som gäller. För det andra pratar du vett med henne om att hon måste gå dit vare sig hon vill eller inte, det enda ni båda två gör nu är att spä på hennes situation och bekräftar att det är ok att stanna hemma. Det är det inte! Om hon i den här åldern kommer undan med såna här fasoner kommer hon lägga sig till med samma mönster resten av livet också.

Curlande? Du förstår inte. Hur tänker du att jag fysiskt ska få dit henne? Det är inte ok för mig att hon är hemma, sjukanmäler inte henne heller. 
  • Anonym (Samma)

Har haft samma situation som slutade med en suicid son  som hoppade av i åttan. Sluta tjata och kräva skola. Kontakta BUP. 
    Man kan mycket riktigt inte tvinga någon till skolan. Vår bytte och började om åttan där.  Första tiden behövde han inte närvara på lektion, endast åka dit. 
    Det visade sig att han har ADD och Aspergers. 

• Anonym (Nim)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-10-10 19:16:13 följande:

Jag har ringt till dem flera gånger, en väg in heter det här. Samma där som skolkuratorn säger ?vi kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp?. De tycker att skolan ska göra något är också deras svar. 

jag önskar att min dotter kunde sova mer! Det hade hon verkligen behövt. Ser alltid till att hon får en ordentlig frukost och bra middag. 

vill inte ditt barn heller gå till skolan? Jag känner så väl igen mig i det att gå in i olika roller/känslor. 

Precis, min dotter är också hemma, pga ångest. Men hon är yngre än din, mellanstadiet. 

Så svårt om hon inte vill. Vår psykolog är för belöningar, typ: en dag i skolan ger en fika på stan etc. Som tur är vill min dotter må bra och kunna gå igen, men det är svårt ändå. 

Svar på tråden Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan