Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan
Jag är ensamstående mamma till en dotter som nu går i 8an. Hon började ny skola i 7an för hennes gamla skola hade bara till 6an. Ingen av hennes gamla klasskamrater började där men hon var glad och där var några kända ansikten där för henne. Men sen blev det mycket strul med kompisar och jag kämpade hela 7an, och till sist blev det bättre. Men hon var hemma mycket för allt möjligt. Mensvärk, huvudvärk, strul med kompisar.
hade goda förhoppningar inför 8an men det är katastrof. Hon stannar hemma hela tiden. Det är inget fysiskt fel på henne utan hon får ångest av skolan säger hon. Jag kämpade hela 7an som sagt och nu också. Ringer och mejlar kuratorer, mentorer, specialpedagoger, bup osv osv. Har varit på skolan också. Men jag får bara höra hela tiden att de inte kan hjälpa nån som inte vill. Det är allt. Allt är alltså frivilligt för min 14-åring som inte går till skolan. Jag kan inte bära henne till skolan och snart går jag under. Vet inte hur jag ska orka med mitt jobb snart. Jag pratar och finns där för henne men jag blir samtidigt så arg och ledsen. Fram till högstadiet hade hon ingen frånvaro om hon inte var riktigt sjuk, inte ens då ville hon vara hemma. Tycker att skolan har tagit tag i problemen med kompisar men allt det här andra är bara frivilligt. Och så kommer de anmäla till socialtjänsten om hon inte kommer dit mer än vad hon gör. Men de lär ju inte heller hjälpa. jag är desperat! Jag själv jobbar och är högskoleutbildad, och Har alltid pratat om vikten av att gå till skolan. Hennes skolarbete går bra.
snälla är det någon som har något tips på vad jag kan göra?