• Vackerblumma9

    Valp attackerar

    Hej! Har en 16 veckors valp hemma som är sjövild, som de ska vara. 


    MEN han attackerar.
    han kan sitta och tugga på sin leksak brevid mig i soffan, helt plötsligt går han till attack och tvärhugger en och släpper inte. 


    Han bits inte, han HUGGER, också i ansiktet, väcker min sambo om nätterna genom att bita honom i ansiktet, biter i fötter på folk osv. Jag blir galen, och jag skäms över att han även gör så på andra än oss i hushållet. Att gå ifrån funkar inte ens, då han under tiden man försöker gå hugger fötterna och hänger kvar i foten tills han tröttnat. vi har gjort allt, skrikit, pipit, försökt gå, försöka lyfta bort honom, byta ut med leksaker osv. INGENTING funkar. vi ska gå på valpkurs osv med honom framöver, men alla häromkring är just nu fullbokade. Så därav behöver jag hjälp, NU! 


    jag kan också tillägga att han 99 av 100 gånger biter hål så man blöder ordentligt. 


    vad ska jag göra? Jag orkar inte mer snart. Älskar honom över allt annat, men är så trött på detta. 

  • Svar på tråden Valp attackerar
  • LFF
    Vackerblumma9 skrev 2022-10-11 10:03:07 följande:
    Valp attackerar

    Hej! Har en 16 veckors valp hemma som är sjövild, som de ska vara. 


    MEN han attackerar.
    han kan sitta och tugga på sin leksak brevid mig i soffan, helt plötsligt går han till attack och tvärhugger en och släpper inte. 


    Han bits inte, han HUGGER, också i ansiktet, väcker min sambo om nätterna genom att bita honom i ansiktet, biter i fötter på folk osv. Jag blir galen, och jag skäms över att han även gör så på andra än oss i hushållet. Att gå ifrån funkar inte ens, då han under tiden man försöker gå hugger fötterna och hänger kvar i foten tills han tröttnat. vi har gjort allt, skrikit, pipit, försökt gå, försöka lyfta bort honom, byta ut med leksaker osv. INGENTING funkar. vi ska gå på valpkurs osv med honom framöver, men alla häromkring är just nu fullbokade. Så därav behöver jag hjälp, NU! 


    jag kan också tillägga att han 99 av 100 gånger biter hål så man blöder ordentligt. 


    vad ska jag göra? Jag orkar inte mer snart. Älskar honom över allt annat, men är så trött på detta. 


    1) Vad är det för ras?
    2) Hur aktiveras valpen? Både fysiskt och mentalt?

    Den kan vara understimulerad och den kan vara överstimulerad. Svårt att veta när du inte skriver vad ni gör med valpen eller vad det är för ras. 
  • LFF

    Nu såg jag att du hade en tråd sedan tidigare. 

    Eftersom ni inte märker någon förändring eller kan hantera valpen själva så skulle jag rekommendera att ni kontaktar uppfödaren om att få lämna tillbaks valpen. Det är helt enkelt fel ras för er. 

  • Dexter dot com

    Vad  har ni testat sen din förra tråd? Har du pratat med uppfödaren eller sökt hjälp av en privat instruktör?

  • Vackerblumma9
    LFF skrev 2022-10-11 10:45:59 följande:
    1) Vad är det för ras?
    2) Hur aktiveras valpen? Både fysiskt och mentalt?

    Den kan vara understimulerad och den kan vara överstimulerad. Svårt att veta när du inte skriver vad ni gör med valpen eller vad det är för ras. 
    Det är en staffe, vi tränar sitt ligg, tass osv och det är inga problem han kan det mesta redan. han har en egen uteplats där han kan gå in och ut som han vill. och ibland åker vi ut på landet eller i skogen där han får springa lös och lukta på det han vill osv.. just detta med bitingen är vårt enda problem just nu..
  • Anonym (Fågel)

    "bit tillbaka". De är så hundar uppfostrar varandra och säger stopp. Ta ett ordentligt tag i örat, lyft och ryt NEJ!!! Ta striden, genom att ge leksaker eller godis för att avleda är ju snarare en belöning. Då gör hunden om det. Hunden vill ta kontroll och vinner hela tiden. 

    Ni skulle gjort upp tidigt att det är ni som bestämmer innan hunden hunnit växa sig stor och stark, då behöver man inte ta till hårda tag. Men nu är det för sent.

  • Vackerblumma9
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-11 13:15:23 följande:

    "bit tillbaka". De är så hundar uppfostrar varandra och säger stopp. Ta ett ordentligt tag i örat, lyft och ryt NEJ!!! Ta striden, genom att ge leksaker eller godis för att avleda är ju snarare en belöning. Då gör hunden om det. Hunden vill ta kontroll och vinner hela tiden. 

    Ni skulle gjort upp tidigt att det är ni som bestämmer innan hunden hunnit växa sig stor och stark, då behöver man inte ta till hårda tag. Men nu är det för sent.


    Du har nog rätt, jag behöver nog bli mycket hårdare mot honom. Jag brukar inte vara rädd för att ta i när det behövs, men jag är så rädd att skada honom..

    vi har försökt få honom sluta sen start, och det har blivit bättre, men inte bra. skillnaden är att det gör bra mycket ondare när han biter nu.. 
  • Jemp
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-11 13:15:23 följande:

    "bit tillbaka". De är så hundar uppfostrar varandra och säger stopp. Ta ett ordentligt tag i örat, lyft och ryt NEJ!!! Ta striden, genom att ge leksaker eller godis för att avleda är ju snarare en belöning. Då gör hunden om det. Hunden vill ta kontroll och vinner hela tiden. 

    Ni skulle gjort upp tidigt att det är ni som bestämmer innan hunden hunnit växa sig stor och stark, då behöver man inte ta till hårda tag. Men nu är det för sent.


    Detta är ett väldigt förlegat synsätt på hunduppfostran. 
  • Jemp

    Passivitetstränar ni? 
    Har ni nåt stoppord (för att tydliggöra att nu är leken slut)? 
    Kan han "gå och lägg dig"? Är det nåt ni tränar på? 

  • Anonym (Fågel)
    Jemp skrev 2022-10-11 14:22:28 följande:
    Detta är ett väldigt förlegat synsätt på hunduppfostran. 
    Bara ren etiologi hur djur funderar. 
  • Anonym (Josef)

    Spara skärmbild på allt jag skriver, systematiskt försöker de dölja min existens

  • Jemp
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-11 15:02:40 följande:
    Bara ren etiologi hur djur funderar. 
    Vilka moderna etologiska studier menar du stödjer teorin att en fyramånadersvalp försöker "ta över" och behöver sättas på plats? 
  • Dexter dot com
    Vackerblumma9 skrev 2022-10-11 13:23:08 följande:
    Du har nog rätt, jag behöver nog bli mycket hårdare mot honom. Jag brukar inte vara rädd för att ta i när det behövs, men jag är så rädd att skada honom..

    vi har försökt få honom sluta sen start, och det har blivit bättre, men inte bra. skillnaden är att det gör bra mycket ondare när han biter nu.. 
    Räkna med att han kommer svara upp om du handgripligen tar tag i honom. En terrier triggas oftast av smärta och fysiska bestraffningar och det kommer bara förvärra ert problem ni redan har + att risken är stor att han tappar tilliten för er som ska vara hans trygghet. Tänder han till kommer han hugga betydligt hårdare än vid lek och du kommer behöva trycka till honom förskräckligt hårt för att få honom att sluta försvara sig och då har du verkligen brustit i ditt ägaransvar. Risken är väldigt stor att han i fortsättningen kommer vara rädd vid hantering och tar till tänderna för att komma undan.

    Sök hjälp istället hos en IMMIansluten instruktör som ser hur ni jobbar med hunden och ger er verktyg att hantera valpen på ett schysst sätt.
  • Vackerblumma9
    LFF skrev 2022-10-11 10:47:33 följande:

    Nu såg jag att du hade en tråd sedan tidigare. 

    Eftersom ni inte märker någon förändring eller kan hantera valpen själva så skulle jag rekommendera att ni kontaktar uppfödaren om att få lämna tillbaks valpen. Det är helt enkelt fel ras för er. 


    Vilken tur att jag inte lyssnade på detta. 


    nu är han helt underbar och biter nästan inte överhuvudtaget mer än i leksaker. 

  • LFF
    Vackerblumma9 skrev 2022-11-09 02:20:42 följande:

    Vilken tur att jag inte lyssnade på detta. 


    nu är han helt underbar och biter nästan inte överhuvudtaget mer än i leksaker. 


    Tja, utifrån dina trådar som du skrivit och att ni inte kunde hantera valpen så var det då ett bra råd. Grattis till att ni lärt er att hantera valpen nu. 
Svar på tråden Valp attackerar