• Dr Börje

Kvinnor i högklackade skor

Frågan är om det här hör hemma i ett sexforum, men nu lägger jag den här. Och anledningen är att jag tycker att kvinnor i högklackade skor är så förbannat sexigt. Men jag är ändå kluven...

Kvinnor som kan gå i högklackade skor, och gärna är hyfsat smärta och med slanka långa ben, blir ju så otroligt vackra. I mitt fall så handlar det om klassiska högklackade pumps. Inga jäkla platåskor eller dylikt. Det ser bara billigt och vulgärt ut. Utan det skall vara klass och sensuellt. Och så gärna snygga stayups under en snygg klänning som slutar någonstans precis ovanför knäna. Jag har svårt att lägga band på mig.

Men så till min kluvenhet. 

Även om det finns kvinnor som verkar trivas i den här typen av skor och lyckats hitta pumps som dom menar är bekväma att gå i så kan jag ändå inte bli kvitt tanken på att det måste vara otroligt obekvämt. Trångt och jävligt. Jag har också läst att det kan ge problem med hälsenor och även annat. 

Så min drömska bild av den sensuella vackra kvinnan i höga klackar krackelerar när jag samtidigt förstår att hon plågar sig. Vem vill det?

Min fru går sällan i högklackat. Men när det är fest och skall "kläs upp" så kan hon göra det. Och fanken var snyggt det är. Men samtdigt vill jag inte att hon skall utsätta sig själv för det. Och det rasar en intern strid i huvudet på mig mellan de olika sidorna i den här frågan vilket gör mig distraherad en hel kväll.

Hur ser ni andra på det här fenomenet? Gärna tankar från kvinnor.

• Svar på tråden Kvinnor i högklackade skor
  • Anonym (tips)

Om man vill ha bekväma skor ska man vända sig till dansshoppar. Dansare som måste ha snygga skor kan inte ha vanliga skor utan de anpassas mycket mer efter fötterna. 

• Dr Börje
    Anonym (tips) skrev 2022-10-11 10:39:25 följande:

Om man vill ha bekväma skor ska man vända sig till dansshoppar. Dansare som måste ha snygga skor kan inte ha vanliga skor utan de anpassas mycket mer efter fötterna. 

Tja ...kanske det. Men är dom skorna som görs för dansare snygga på det sensuella och klassiska viset som jag pratar om? Jag ser lite mer robusta skor framför mig. Som skall tåla lite påfrestningar. Om än med en viss klack (inte så hög). 
  • Sam Ståhl

Jag njuter verkligen av högklackade pumps, gärna i kombination med stayups eller andra nylonstrumpor.

Avseende dina funderingar att det inte är bekvämt så finns det absolut en hel del situationer där man stöter på utmaningar. Men det finns också en del knep att ta till om man har kunskapen och väljer skor mm med omsorg...

• Blacknails86

Det är inte plågsamt att gå i högklackat så länge de känns bekväma. Vi har olika fötter och jag har haft turen att få såna fötter som passar bra i högklackade skor. För vissa är det en omöjlighet... Så ni måste bara våga lita på att vi trivs och inte förstör nånting! Att gå i högklackat varenda dag är däremot knappast bra i längden. Måtta med allt!

• Anonym (Camilla)

Jamen det är väl lite gulligt att du är orolig för kvinnors hälsa när det gäller skor. När man var yngre trippade jag gärna runt i högklackat. Nu har jag blivit en bekväm tant haha. Glöm inte att det finns sk sittskor också. Så in i vassen obekväma och omöjliga att gå i men jäkligt snygga att se på. Kan ju inte sticka under stolen att det ör härligt att emellanåt klä upp sig. Bara känslan av att dra på sig riktiga silkesstrumpor med hälkil och söm. Fästa dem i strumpebandshållaren. Sedan matchande trosa och bh för att sedan kliva i en klänning. Jisses vad härligt det är! Ett par klassiska svarta pumps med stilettklackar. Välbyggd skinnsko så sitter de perfekt och går att gå i. 

Se till att skapa tillfällen att klä sig så för din kvinna. Datenight med fine dining. Gör susen för relationen också. 

Sam! Är ju så sjukt avis på otroligt läckra ben. Perfekt för vilken strumpreklam som helst! Själv får jag köra med New bodys randiga strumpor och sneakers haha 

• Anonym (mitt i livet)

Jag kan ha högklackat men det är verkligen inte för alla, i alla fall inte efter 45.

En vän som hade det på vår fest i helgen halkade med klacken på en våt stenplatta och stukade sin fot riktigt illa, förutom blåmärken på handleder och andra knät. Fick åka till akuten dagen efter och röntgas, men som tur var, var inget brutet.

Nu är foten helt blåsvart och hon får hoppa på kryckor minst en vecka.

Så det är ju inte direkt gratis för samhället heller då med akutbesök och röntgen för att ha snygga smala klackar en kväll. 

Jag håller mig till breda högre klackar, det är säkrare.

• Sam Ståhl
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-11 17:56:30 följande:

Jamen det är väl lite gulligt att du är orolig för kvinnors hälsa när det gäller skor. När man var yngre trippade jag gärna runt i högklackat. Nu har jag blivit en bekväm tant haha. Glöm inte att det finns sk sittskor också. Så in i vassen obekväma och omöjliga att gå i men jäkligt snygga att se på. Kan ju inte sticka under stolen att det ör härligt att emellanåt klä upp sig. Bara känslan av att dra på sig riktiga silkesstrumpor med hälkil och söm. Fästa dem i strumpebandshållaren. Sedan matchande trosa och bh för att sedan kliva i en klänning. Jisses vad härligt det är! Ett par klassiska svarta pumps med stilettklackar. Välbyggd skinnsko så sitter de perfekt och går att gå i. 

Se till att skapa tillfällen att klä sig så för din kvinna. Datenight med fine dining. Gör susen för relationen också. 

Sam! Är ju så sjukt avis på otroligt läckra ben. Perfekt för vilken strumpreklam som helst! Själv får jag köra med New bodys randiga strumpor och sneakers haha 

Tack snälla du Camilla för komplimangen.

Jag har också passerat 50 för ett tag sen men när mina ben funkar som blickfång så måste jag erkänna att jag njuter av det...
    Sen är ju noggrant val av strumpor ett knep också som hjälper till men det där har du säkert också koll på, du verkar vara en klok kvinna som vet värdet av att bejaka att klä upp sig och få känna sig fin. Sluta inte med det

Och man måste inte upp på 4 tums klackar för att känna sig fin. Dessa som jag bär här är lite mer modesta men klassiskt feminina ändå.

• Anonym (!)

Kvinnor som klarar av att gå med klackar är tyvärr lika sällsynta som hönor med huggtänder.

Svar på tråden Kvinnor i högklackade skor