Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Ångest, får inga timmar

Jag är timanställd sen juni och har sen dess fått minst 140 timmar i månaden. Nu har jag dock inte fått några timmar på en vecka, jobbade 9 timmar i tisdags men har inte fått något mer jobb sen dess. Har jättemycket ångest och är orolig över hur jag ska klara nästa månad om jag inte får någon inkomst denna månaden. Min sambo jobbar bara 50% pga sjukdom och när vi har varit tvungna att leva på hans lön så har det knappt varit att vi haft råd med mat, och nu är det ju ännu värre när priserna på allting har stigit.
    Kan det bli såhär med timanställningar? Att man inte får timmar på någon vecka ibland? 

• Svar på tråden Ångest, får inga timmar
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Chef) skrev 2022-10-11 10:43:38 följande:
    Ja
    Ja vad? 
  • Anonym (Ångest)
    Jårdi skrev 2022-10-11 11:12:05 följande:

Vilken bransch jobbar du inom? 

vissa är mer konjunkturkänsliga, handels och restaurang just nu till exempel. Försök hitta ett till jobb för att säkra upp? 

Städ 
  • Anonym (Ångest)
    Dexter dot com skrev 2022-10-11 11:17:39 följande:

Fråga chefen hur det ser ut framöver och att du behöver söka fler ställen att vara vikarie hos om du inte får mer timmar. Stämplar du inte dom dagarna du inte jobbar?

Nej det gör man inte 
  • Anonym (Ångest)
    Dexter dot com skrev 2022-10-11 11:37:51 följande:
    Vad gör man inte...frågar chefen eller stämplar?
    Vi stämplar inte de dagar vi inte jobbar 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (....) skrev 2022-10-11 13:23:34 följande:

Du har förmodligen fått många timmar tidigare då det varit semesterperioder men nu är de flesta tillbaka sen någon månad åtminstone. Jag tycker att du kan (och bör) som någon annan skrev fråga chefen hur behovet ser ut framöver, annars sök något mer, chefen kommer att förstå att du behöver timmar för att överleva samt förmodligen uppskattar att du frågar och vill jobba :)

Om du däremot har tackat nej eller inte svarar i telefon de senaste gångerna du blivit erbjuden timmar så är det nog någon annan som får första tjing

Jag har endast tackat nej vid ett tillfälle. Det borde väl inte påverka? Hade dessutom sagt att jag inte var tillgänglig den dagen 
  • Anonym (Ångest)

Jag vet inte hur a-kassa fungerar, jag studerade innan jag fick detta jobbet så då har jag väl inte rätt till a-kassa? 

• Anonym (Ångest)

Jag har inte frågat varför, men blev bokad 4 timmar imorgon så tänkte fråga då.

De flesta jobb jag söker som jag är behörig till anställer bara 50% eller timmar.

Jag städar på ett sjukhus så det är inte hemstäd.

Jag vill studera vidare för att lättare få jobb men har ingen aning vad jag vill läsa till. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (....) skrev 2022-10-11 14:04:16 följande:

Hatar att det bara går att citera ibland...

Nej om du bara har tackat nej vid ett tillfälle så spelar inte det någon roll, det är inte en anledning till att du fått mindre timmar.

Du får fråga chefen helt enkelt om det bara är tillfälligt och behovet ökar inom kort eller om det kommer att se ut så här så länge ingen blir sjukskriven tex.

Som flera andra också har sagt, är det hemstäd det gäller så avsäger sig många den lyxen just nu

Det är på sjukhus 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (FK?) skrev 2022-10-11 14:38:35 följande:

Håller med övriga, sök på flera ställen. Men undrar också över din man. Du skriver att han är sjuk men är han sjukskriven? Ni borde ju kunna få pengar från FK väl?

Nej, de tycker inte att han behöver vara sjukskriven. Han har haft konstant huvudvärk i 3 års tid men de tycker att han kan jobba heltid fast han har papper på det. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Soffsittare) skrev 2022-10-12 10:33:21 följande:

Känner likadant. är timvikarie på ett äldreboende och blir aldrig bokad längre. Jobbade på schema och ungefär en månad efter det slutat bokades jag regelbunde. nu under loppet av tre veckor har jag jobbat en gång som var 4 timmar. känner också ångest då jag bara sitter hemma utom en kurs på komvux utan inkomst. Har ringt till de men dem sa att inga är frånvarande

Hur får du pengar? 
  • Anonym (Ångest)

Har blivit bokad idag + torsdag och fredag så känner mig lite lugnare. 

Svar på tråden Ångest, får inga timmar