• Anonym (Ångest)

Ångest, får inga timmar

Jag är timanställd sen juni och har sen dess fått minst 140 timmar i månaden. Nu har jag dock inte fått några timmar på en vecka, jobbade 9 timmar i tisdags men har inte fått något mer jobb sen dess. Har jättemycket ångest och är orolig över hur jag ska klara nästa månad om jag inte får någon inkomst denna månaden. Min sambo jobbar bara 50% pga sjukdom och när vi har varit tvungna att leva på hans lön så har det knappt varit att vi haft råd med mat, och nu är det ju ännu värre när priserna på allting har stigit.
    Kan det bli såhär med timanställningar? Att man inte får timmar på någon vecka ibland? 

• Svar på tråden Ångest, får inga timmar
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-11 11:48:45 följande:
    Vi stämplar inte de dagar vi inte jobbar 
    Stämpla=får a-kassa, fall du missförstod Dexter dot coms inlägg.

Är du med i a-kassan? Gå med snarast annars, så att du kan få ersättning därifrån så snart du uppfyller villkoren.

Jag skulle också försöka få timmar hos en annan arbetsgivare i din situation. Det finns en risk att många med hemstäd drar ner på den tjänsten nu när inflationen drar iväg och krig och energibrist gör att hushållens kostnader ökar. Då finns kanske inte samma behov av timmisar, om de fast anställda räcker till för att täcka upp även vid frånvaro. Nu vet jag inte om firman du jobbar hos har hemstäd i sitt utbud, iofs. 
  • Trollet345

I detta fallet betyder stämpla = a-kassa! Ansöker du inte om a-kassa de dagar du inte får jobba? Blir ju lite pengar även om du ev bara har grundersättning. 
    Mvh 

• Anonym (....)

Du har förmodligen fått många timmar tidigare då det varit semesterperioder men nu är de flesta tillbaka sen någon månad åtminstone. Jag tycker att du kan (och bör) som någon annan skrev fråga chefen hur behovet ser ut framöver, annars sök något mer, chefen kommer att förstå att du behöver timmar för att överleva samt förmodligen uppskattar att du frågar och vill jobba :)

Om du däremot har tackat nej eller inte svarar i telefon de senaste gångerna du blivit erbjuden timmar så är det nog någon annan som får första tjing

• Anonym (Ångest)
    Anonym (....) skrev 2022-10-11 13:23:34 följande:

Du har förmodligen fått många timmar tidigare då det varit semesterperioder men nu är de flesta tillbaka sen någon månad åtminstone. Jag tycker att du kan (och bör) som någon annan skrev fråga chefen hur behovet ser ut framöver, annars sök något mer, chefen kommer att förstå att du behöver timmar för att överleva samt förmodligen uppskattar att du frågar och vill jobba :)

Om du däremot har tackat nej eller inte svarar i telefon de senaste gångerna du blivit erbjuden timmar så är det nog någon annan som får första tjing

Jag har endast tackat nej vid ett tillfälle. Det borde väl inte påverka? Hade dessutom sagt att jag inte var tillgänglig den dagen 
  • Anonym (Ångest)

Jag vet inte hur a-kassa fungerar, jag studerade innan jag fick detta jobbet så då har jag väl inte rätt till a-kassa? 

• Anonym (Chef)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-11 13:31:20 följande:
    Jag har endast tackat nej vid ett tillfälle. Det borde väl inte påverka? Hade dessutom sagt att jag inte var tillgänglig den dagen 
    Vad säger chefen när du frågar varför du inte får timmar? 
  • Anonym (ekonomi)

Det är tyvärr en osäker situation för er om du jobbar på timme och din man bara jobbar halvtid. Jag tycker du ska försöka skaffa ett heltidsjobb som är en fast tjänst, även om jag vet att sådana inte växer på träd beroende på var man bor. 

Ni behöver mer stabilitet i ekonomin. Ta ett extrajobb så länge som inte är de timmarna du vanligtvis jobbar. 

• Anonym (Lyx)

Tyvärr är det inte bara du som känner av dåliga tider. Många som anlitar städhjälp märker också att el och räntor går upp och då får lyxen av städning av någon annan sägas upp. 
    Du bör anmäla dig som arbetssökande och på så sätt komma in i rullornà och på sikt kvalificera för a-kassa.

• Anonym (Ångest)

Jag har inte frågat varför, men blev bokad 4 timmar imorgon så tänkte fråga då.

De flesta jobb jag söker som jag är behörig till anställer bara 50% eller timmar.

Jag städar på ett sjukhus så det är inte hemstäd.

Jag vill studera vidare för att lättare få jobb men har ingen aning vad jag vill läsa till. 

• Anonym (....)

Hatar att det bara går att citera ibland...

Nej om du bara har tackat nej vid ett tillfälle så spelar inte det någon roll, det är inte en anledning till att du fått mindre timmar.

Du får fråga chefen helt enkelt om det bara är tillfälligt och behovet ökar inom kort eller om det kommer att se ut så här så länge ingen blir sjukskriven tex.

Som flera andra också har sagt, är det hemstäd det gäller så avsäger sig många den lyxen just nu

Svar på tråden Ångest, får inga timmar