Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (Billig mat) skrev 2022-10-11 12:16:24 följande:

Vad lagar du för mat? Kan du laga nåt billigare tex dryga ut köttfärssåsen med billigare ingredienser?

Jo men att vi övriga familjen ska behöva sänka vår standard bara för att vi har en 15 åring som äter ?för mycket?  

#3 jättebra förslag, ska börja göra matlåda först och sen får vi andra ta, innan vi bjuder studenten till bords

Anonym (Love) skrev 2022-10-11 12:25:23 följande:

Det är ju helt normalt att en 15årig hane äter galet mycket. 

Det är ju bara att se till att laga mer mat, förslagsvis billigare mat.

Det är inte normalt att äta för två! Vår äldsta som flyttat hemifrån åt inte på långa vägar så mycket.
    och står det i kontraktet att vi ska erbjuda måltider så är det EN normalportion som måste räknas dit. Annars blir det ju ännu en extra måltid 
    Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-11 12:38:02 följande:

Har du pratat med honom? 

vilket land kommer han ifrån? Tänker på kulturen. Vet han om att han får mat i skolan? Att det är gratis?

det är faktiskt det jobb att ta emot och visa/förklara för utbytesstudenten hur det fungerar i Sverige och i ert hushåll. 

mår fruktansvärt illa om du stör dig på att han äter mycket. han är i beroendeställning av er delux nu! Har själv varit utbytesstudent och man gör vad man kan för att passa in. 

ni har ju valt att ta in en utbytesstuden?.

Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 12:47:31 följande:
     Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta

Det låter ganska snålt och det vet jag inte många som blir mätt på. 
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
    Anonym (bullar) skrev 2022-10-11 12:55:12 följande:
    ska en grabb på 15 år bli mätt på 4 köttbullar? Jag som är en ganska liten tjej kan lätt trycka i mig 10-15 st. Och nej, jag är inte tjock :P
    Läste du inte att det var ett exempel!
    men om man tar in en utbytesstudent och ska försörja en till och den personen äter som tre så är det ju ekonomiskt som att försörja TRE TILL  när tanken är en extra..förstår du problemet?

#18 fortfarande en merkostnad för mat

Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-11 13:09:14 följande:

Då är ni riktigt snåla människor om ni inte kan koka 3 potatisar extra. 

Den synen gör mig riktigt förbannad. Hur kan så snåla människor ta in en utbytesstudent?? Ni kommer förstöra hans upplevelse med erat beteende. fy fan

Nu får vi ingenting i ersättning för att han bor hos oss och sen vi skev kontrakt i början av året och fram till nu har allt blivit så mycket dyrare, vi har råd med EN extra portion per måltid men inte med tre extra portioner 
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 13:16:56 följande:

Okej, jag läser nu på nätet att man normalt inte får pengar för en utbytesstudent. Då ligger ju ansvaret helt på er själva. Ni har valt att ta in en extra person i hushållet och då får ni ge honom mat tills han blir mätt. 

Det är inte hans problem eller fel att han äter mer än era barn. Ni kan inte köpa 4 laxfiléer så att maten räcker så exakt, utan man måste alltid se till att ha lite mer än bara en enda portion.

Jag tycker väldigt synd om er utbytesstudent som har hamnat i en sådan här situation. Du vill väl inte skicka hem honom smalare än när han kom? Jag skulle aldrig ha samvete att göra så mot någon annans barn. 

Det är klart det blir en merkostnad om man tar in en till person! Det får ni hacka i er. 

Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så
Svar på tråden Har knappt råd