Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Har knappt råd

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 16:23:40 följande:

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

Ni har totalt missuppfattat vad som förväntas av er när ni tar emot en utbytesstudent. Självklart ska även studenten med på middagar med övrig släkt, få fira svensk jul, fira farsdag och andra högtider. Det är en självklarhet att man inkluderar studenten i familjen under året. Skapar band. Visar hur Sverige är och svenska traditioner. 
  • EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 18:27:53 följande:
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
    Varför har du ens tagit emot en utbytesstudent? 

Jag hoppas studenten har stake nog att klaga på eran beteende till organisationen. 
  • EpicF
    Bis mis skrev 2022-11-16 20:41:29 följande:
    Ni frågade alltså och han sa nej?

Såklart är studenten inte en del av er familj, men det har hänt att jag tagit med en kompis till julfirande t ex. Ser inte att man inte kan vara öppen för nya konstellationer, men man är ju olika.
    Studenten är en del av deras familj under detta året. 
  • EpicF
    Anonym (*) skrev 2022-11-17 07:58:53 följande:
    Med största sannolikhet en trolltråd.
    Jag hoppas verkligen det. Annars är det en väldigt oseriös organisation som godkänt ts som värdfamilj och väldigt synd om studenten. 
  • EpicF
    Anonym (*) skrev 2022-11-17 10:24:18 följande:

TS har skrivit så många sjuka saker att det inte går att ta henne på allvar längre. Yngste sonen får inte träffa kompisar utanför skolan och kören. Äldste sonen får inte komma hem till jul för att TS inte vill honom sovande på soffan. Barnen har aldrig velat äta mellis. Barnen får inte vara ensamma hemma. TS och hennes man har sagt upp kontakten med nästan hela släkten. Familjen delar en fryspizza på fyra. Barnen äter lite för att de tänker på figuren. Och trots att familjen lever så isolerat så har de valt att ta emot en vilt främmande utbytesstudent och ha honom boende hos sig i ett helt år.

Min första tanke var att TS familj måste vara med i någon sluten religiös församling med strikta regler. Men efter att TS har svurit flera gånger i tråden så är ju det osannolikt. Jag kan inte komma på någon mer rimlig förklaring till att en familj lever med så stränga regler som dessutom skiljer sig så markant från samhälleliga normer. Som jag har skrivit tidigare så är det också märkligt att TS fortsätter att komma tillbaka till en tråd hon bara får mothugg i, och till och med blåser liv i den efter att den har varit död i flera dagar.Den troligaste förklaringen är alltså att TS hittar på alltihop.

Fast att barnen inte vill äta mellanmål är dock inte konstigt. Jag har heller aldrig velat va mellanmål. Min äldsta har aldrig ätit mellanmål men de yngre gör. Så just det kan nog vara sant och helt normalt. 

Men allt annat är helt åt skogen. 
  • EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 12:09:54 följande:
    Vi har uppföljning varje månad och vår Kontakt tycker inte att det är märkligt att han inte är ensam i vårt hem (inte hans) 
    inte heller rasar han i vikt som någon skrev här. Han måste äta mindre och det höll kontakten med om när jag berättar att han ätit upp mannens mat
    Ännu ett tecken på att det hela är en trolltråd. 
  • EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 12:22:18 följande:

större bevis på att du är ett Pucko, jag har sagt flera gånger att det INTE är en trolltråd - studentens matvanor är ett problem 

vår kontakt finns
    vi har en utbytesstudent 
    och min familj existerar 

Jag tvivlar inte på att din familj existerar. Men någon utbytesstudent existerar inte. 
  • EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 12:35:52 följande:

jag vet att det finns folk som äter mer än oss men i vårt hem anpassar man sig till hur vår familj lever 

Och hur anpassar ni er? 
  • EpicF

Ts: Varför tog ni emot en utbytesstudent när ni inte ens vill ha han där? Eller ens förstår vad som förväntas av er? 

• EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-19 11:26:13 följande:
    Är det fel att tycka om blodpudding? Han är välkommen att äta det om han vill men det vill han inte. Han smakade i skolan och sa aldrig mer när det sen serverades nästa gång åt han ingen skolmat. 
    Och då ska ni inte servere det under året han är till er. Eller så får ni servera något annat till honom. 

Helt allvarligt, vad är det för organisation? 

Nästan så att man borde skicka tråden till alla utbytesorganisationer i Sverige så att de får nys om hur det verkligen går till med er som värdfamilj. Stackars student. 
  • EpicF
    Xenia skrev 2022-12-04 14:44:11 följande:
    Han ska behandlas som en del av familjen iaf.
    Han både är och ska behandlas som en del av familjen under det år han är utbytesstudent. 
Svar på tråden Har knappt råd