-
Förstår verkligen varför er äldsta flyttade hemifrån så fort hen kunde. Vilket torftigt liv den stackarn måste ha levt och nu gör ni detsamma mot denna pojke som är helt utlämnad till er bristfälliga "omsorg".Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:21:56 följande:Våran äldsta får inte mer än lunch i skolan. alla andra måltider får han bekosta själv med studiebidraget. Dvs den här studenten FÅR all sin mat förutom mellis och snacks -
Varför får han ingen nyckel? Han BOR ju hos er. Detta blir bara sjukare.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:35:49 följande:Varför ska han gå hem till oss när ingen är hemma? och hur ska han komma in? Vi har två nycklar en till min man och en har jag. våra barn har aldrig haft egen nyckel. Mina barn går inte hem dom har alltid gått till vårt jobb efter skolan.
Stackars era biobarn som inte ens kan gå HEM när de vill.
Det går att kopiera nycklar! -
Vad händer om ni tappar en nyckel? Byt lås! Ge hyresvärden en nyckel, en till er unge, en var till dig och mannen och en till studenten.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:48:16 följande:Vi får inte ut fler nycklar av vår hyresvärd och dom har spärrat kopior av sina nycklar dvs om vi går till låssmeden blir vi nekade att kopiera nyckel det gäller alla som har den värden för dom vill ha koll på hur många nycklar folk har. Och vi behöver egentligen inte fler nycklar än vad vi har.
min son trivs bättre på mitt jobb än att gå hem själv för på jobbet har han dator och internet
Ingen hyresvärd skulle neka nyckel till era barn OCH till studenten som BOR hos er ett år! -
Så era egna barn får inte vara hemma utan er vuxna för då snokar de runt?Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:28:56 följande:När vi vuxna inte är hemma vill vi inte att det snoka runt i hemmet det tror jag ingen vill och man vill kunna lita på folk som är ensamma i ens hem. Är det konstig?
sen väljer studenten Själv att sitta på skolan och studera vilket också är anledningen till vistelsen i Sverige nämligen STUDIERNA
*eleven ska följa värdfamiljens regler och rutiner står det i papperna dvs vi har rätt att sätt vad vi anser är bäst
Om detta är på riktigt är ni en extremt märklig familj. Har era barn några vänner? Så att de får se hur vanliga familjer har det menar jag. -
Inte ditt äldre barn heller när hen bodde hemma?Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:39:04 följande:#295 studenten är inte vårt barn och ingen jag litar på att lämna ensam i mitt hem
mitt barn vill inte vara hemma själv
Har dina barn inga kompisar? -
Jättekonstigt att inte vilja hänga med kompisar efter skolan istället för föräldrarna. Mobbad?Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:40:42 följande:Mina barn umgås med vänner i skolan och på fritidsaktiviteter men inte hemma då vi bara är hemma sena kvällar
-
Ni verkar helt ha abdikerat som föräldrar till er äldsta son. Förhoppningsvis kan er yngre son flytta så fort som möjligt så att även han kan få ett bra liv och slippa den misär han tvingas leva i nu.
Studenten MÅSTE få byta värdfamilj så han klarar sina studier och får lära känna Sverige på riktigt. -
Sonen har inga kompisar (vilket man kan förstå).Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 21:38:54 följande:Är sonens kompisar små? Fyller han inte tretton snart?
Tidigare så gnällde du på att någon hade föreslagit barnaktiviteter som du tyckte bara var till för småbarn. Då var din son och hans eventuella kompisar inte "små".
Man kan ju leka med kompisar på helgerna också. Får kompisar till sonen och studenten komma hem till er då eller är det bara dina kompisar som får hälsa på? Ifall dom tar med eget fikabröd. -
Var ska han jobba? Det är ju inte bara att jobba menar jag, han måste ju FÅ ett jobb först och det är inte så lätt.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:56:14 följande:#589 han ska jobba extra som ungdomar gör i den åldern
Vad gör ni om han inte får nåt jobb?
Om tråden är på riktigt så är ni de mest korkade föräldrar jag någonsin hört talas om. -
Så han ska jobba gratis för er över jullovet???Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 00:06:41 följande:Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem
Jösses! -
Ts menar att studenten ska jobba GRATIS på deras kontor över jullovet för han får inte vara hemma.Anonym (*) skrev 2022-10-14 05:51:26 följande:TS, hur ska han kunna jobba på ert kontor om han inte får komma hem över julen?
-
Tur för er att de inte vet sanningen, vilken enorm misär deras stackars pojke har hamnat i. :(Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:21:07 följande:Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här -
Perfekt, men då får ni spara in på en potatis till honom på julafton.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:28:36 följande:Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
får väl köpa en svensk kexchoklad till honom då -
Jag är extremt mycket fattigare än ni är så jag har full förståelse för den saken, MEN jag skulle därav aldrig välja att ta in en utbytesstudent!Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:57:40 följande:Om man kan köpa vilken mat man vill och inte kan förstå hur en annan familj får spara till en säck potatis så kan man häva ur sig sånna kommentarer
igår fick vi sno pengar ur sonens sparpengar på hans rum när mannen skulle köpa ägg. Men visst för dig är det väl inget problem
Nyfiken fråga... Jag äter fiskpinnar just nu till lunch, hur många var äter ni när/om ni äter det? -
Han ska väl inte behöva avbryta sina studier och sin upplevelse i Sverige pga att han har hamnat i en hemsk familj. Bättre är att han får flytta till en "normal" familj.Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 12:00:44 följande:
Har jag missat att pojken är inspärrad?
Han får åka hem om han lever i misär?
-
Vad vet föräldrarna? Troligen ingenting om hur hemskt han har det.Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 12:36:48 följande:
Då borde hans föräldrar ha skaffat en normal förmedling.
Det är inte rimligt att de struntar i problemen pojken har i TS familj.
-
Ska han jobba oavlönat på ert kontor? Ni har ju inte ens lön till er själva menar jag.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 16:49:01 följande:Läs igen vad jag skrivit :
min son ska jobba extra men där han bor alltså inte här.
sen ska ev studenten jobba extra på min väns café eller ev hjälpa oss på jullovet
och nej vi har inte pratat ingående om hans familjs vanor -
Ts har inte råd med 5 potatisar, då svälter hennes familj ihjäl.Marie7 skrev 2022-10-14 17:32:56 följande:Kanske ni skulle tagit er en funderare innan. En kille i den åldern äter ofta mycket. Dock kan jag förstå dilemmat med att det nu kostar mer. Matpriserna har ju ökat avsevärt. Som flera andra sagt, köp billigare mat. Eller mer kolhydrater (potatis, pasta mm) som fyller ut. Servera knäckebröd till maten. Ett annat är ju som du säger att börja lägga upp mat. Tex en laxbit och 5 potatisar samt en näve broccoli samt sås. Han får väl fickpengar hemifrån? Då kan han köpa det fikabröd han vill ha utöver det som bjuds. Vilket land kommer han ifrån? Är det USA så får man tänka på att deras matkultur ofta är mycket mat. Sedan får ni prata med honom på ett fint sätt. Kanske han är ensambarn och inte van att dela med sig.
-
Om precis ALLA i denna tråd tycker ni är extremt små i maten och alla i skola och förskola äter mellanmål utom ni, förstår ni inte då att det ni gör INTE är normen för "vanliga familjer"? Ge pojken mellanmål, frukost lunch och middag på helgerna och frukost samt en mättande middag på vardagar så killen får ha en fin tid i Sverige och i alla fall slipper svälta.
Sevärdheter m.m får han väl försöka lösa på egen hand. Hoppas han hittar nån kompis i skolan så han kan få ha lite kul också när han är i ett främmande land. Inte bara skola och instängd med "galna familjen". -
Firman borde ni verkligen lägga ner och börja jobba istället. Ni går ju knappt ens runt på den firman och du personligen jobbar (om du nu gör det?) helt utan lön/gratis = vansinne. Ni har inte ens råd med mat, normala portioner för vuxna människor.Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-14 13:44:27 följande:Vi har pratat med organisationen men dom har inga familjer att flytta honom till
soc bidrag får man inte som egenföretagare då får man lägga ner sin firma eller lägga den vilande och det varken vill eller kan vi göra
påverkar ofta att han tar för mycket mat, men då tar han ändå det som vi lämnat sen. oftast så äter han inte skolmaten heller för att han inte gillar svensk blodpudding ex, men inte ska vi hålla med extra mat på kvällen istället. Det har vi inte råd med och då får han köpa egen mat.
Han har över 2000 varje månad i fickpengar men vräker i sig vår mat som vi kämpar med eftersom han äter som två och inte en.
sen har vi satt lås på skafferiet men funderar på att låsa köksdörren istället efter kl 22. Han har svårt att rätta sig efter regler