• Anonym (Osäker)

Överdriver jag?

Jag har en kompis som nästan varje gång vi ses pratar sig varm om produkter som hjälpt henne att få vackert tjockt hår som hon vill att att jag ska prova. I början tänkte jag bara att hon bara pratade om produkter hon gillade och det kan man ju göra men nu börjar det kännas mer som pikar. 

Till saken hör att jag tar en medicin som har håravfall som biverkan, jag har alltså tappat väldigt mycket hår och det syns tydligt. Jag har testat allt från medel mot ärftligt håravfall till vitaminer till schampoo och andra mirakelkurer men det har inte funkat och jag har slösat mängder men pengar på det här under flera år. Det vet hon inte om. Hon vet att jag är sjuk och att jag tar medicin men jag har inte sett någon anledning att gå in på detaljer om biverkningar vi har inte den relationen. 

Tror ni att det bara jag som överdriver och tolkar hennes kommentarer som pikar för att det är känsligt för mig? 

• Svar på tråden Överdriver jag?
  • Anonym (Lottis)

Om det syns tydligt (som du skriver) så har hon förstås sett det. Hon vill säkert hjälpa dig, även om det kanske blir lite klumpigt. Men pikar skulle jag inte tolka det som.

• Anonym (Hmm..)
    Anonym (Lottis) skrev 2022-10-12 16:31:12 följande:

Om det syns tydligt (som du skriver) så har hon förstås sett det. Hon vill säkert hjälpa dig, även om det kanske blir lite klumpigt. Men pikar skulle jag inte tolka det som.

Så tror jag också.

Sedan undrar jag vad det är för produkter?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Lottis) skrev 2022-10-12 16:31:12 följande:

Jag har aldrig uttryckt att det skulle vara ett problem. 
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-12 16:36:18 följande:
    Så tror jag också.

Hon har tipsat om Silienca som är ett kosttillskott för bland annat hår sen om schampo. Det finns en uppsjö av olika schampon för ökad hårväxt och mot håravfall. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Osäker) skrev 2022-10-12 17:00:41 följande:
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-12 16:36:18 följande:
    Så tror jag också.

Hon har tipsat om Silienca som är ett kosttillskott för bland annat hår sen om schampo. Det finns en uppsjö av olika schampon för ökad hårväxt och mot håravfall. 
    Fast hon tror att du har problem med ditt håravfall. För det har du väl? 

Om hon vet att du är sjuk och äter medicin så förstår hon nog varför du tappar hår. Den kopplingen är inte så svår att göra. 
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (Osäker) skrev 2022-10-12 17:00:41 följande:
    Fast om du tappar så mycket att det syns, så är det väl ganska uppenbart för henne att det är problem? Det är väl ingen som vill tappa sitt hår.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (.) skrev 2022-10-12 17:07:38 följande:

Om hon vet att du är sjuk och äter medicin så förstår hon nog varför du tappar hår. Den kopplingen är inte så svår att göra. 

Det har jag men det är inget jag berättat för henne. Att komma med en massa ovälkomna råd (oavsett vad det gäller) är aldrig särskilt lyckat. 

Den kopplingen är inte självklar, jag tror få tänker på att en medicin som man själv inte är bekant kan ge håravfall (om det inte rör sig om cancer) Om hon gör den kopplingen så borde hon inte ha tipsat om vitaminer eftersom det inte är där felet ligger. 

Anonym (Lottis) skrev 2022-10-12 17:09:25 följande:
    Fast om du tappar så mycket att det syns, så är det väl ganska uppenbart för henne att det är problem? Det är väl ingen som vill tappa sitt hår.

Det är få som vill ha ovälkomna råd också. 

• Anonym (G)
    Anonym (.) skrev 2022-10-12 17:07:38 följande:

Det är nog få som vet att håravfall kan orsakas av mediciner. Det är inte en vanlig biverkan heller
  • Anonym (äää)

Känns det inte bra så säger du åt henne nästa gång: "Du, jag har hört om de här hårprodukterna redan, du behöver inte nämna dem fler gånger" 

• Dexter dot com

Tror hon ger tips för att vara snäll och för att hon bryr sig om dig. Om du tycker hennes tips är jobbiga är det väl bara säga som det är dvs  att du redan testat olika produkter utan resultat.

• Anonym (Lottis)
    Anonym (Osäker) skrev 2022-10-12 17:24:48 följande:

Det har jag men det är inget jag berättat för henne. Att komma med en massa ovälkomna råd (oavsett vad det gäller) är aldrig särskilt lyckat. 

Den kopplingen är inte självklar, jag tror få tänker på att en medicin som man själv inte är bekant kan ge håravfall (om det inte rör sig om cancer) Om hon gör den kopplingen så borde hon inte ha tipsat om vitaminer eftersom det inte är där felet ligger. 

Det är få som vill ha ovälkomna råd också. 

Nu tycker jag att du överdriver faktiskt (som ju var din fråga). Du låter inte trevlig. Återigen, klumpigt, ja kanske det, men hon vill säkert vara snäll, så du får snälltolka det istället.
  • Anonym (A)
    Dexter dot com skrev 2022-10-12 17:39:05 följande:
    Tror hon ger tips för att vara snäll och för att hon bryr sig om dig. Om du tycker hennes tips är jobbiga är det väl bara säga som det är dvs  att du redan testat olika produkter utan resultat.
    Håller med
Svar på tråden Överdriver jag?