• Växtvärk

    Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??

    Hej,

    Jag har aldrig varit en person som har tränat regelbundet förut, plötsligt för 2 månader sen ändrades något. Jag har blivit frälst och jag älskar att träna. Jag simmar 2 gånger i veckan, joggar 1 gång och gör övningar med kettlebell 1 gång i veckan. Hur ofta kan man träna per vecka? 

  • Svar på tråden Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??
  • FilippaFL

    Så mycket man vill och mår bra av. Finns ju folk som tränar flera gånger om dagen. Själv gör jag i genomsnitt två timmar varje dag.

  • Växtvärk
    FilippaFL skrev 2022-10-14 19:28:52 följande:

    Så mycket man vill och mår bra av. Finns ju folk som tränar flera gånger om dagen. Själv gör jag i genomsnitt två timmar varje dag.


    Vad tränar du? 
  • FilippaFL
    FilippaFL skrev 2022-10-14 19:28:52 följande:
    Så mycket man vill och mår bra av. Finns ju folk som tränar flera gånger om dagen. Själv gör jag i genomsnitt två timmar varje dag.
    Joggar minst tio kilometer om dagen, men om jag känner mig trött eller sliten kan jag gå sträckan istället. Försöker lyssna på kroppen Kör pass på gymmet, men borde köra mer styrketräning. Tycker dock att det är sjukt tråkigt. Får endorfiner av konditionsträning, inte av styrketräning tyvärr.
  • Anonym (Oklart)

    Min erfarenhet är att folk som tränar fler än 5 dagar i veckan antingen är ätstörda, blir ätstörda, eller elitsatsar i någon idrott.

    Naturligtvis finns det folk som "rör på sig" varje dag och inte faller in i kategorierna, men vanligtvis verkar folk må bra av 2 vilodagar de flesta veckor.

    Naturligtvis kan man också träna 10 dar på raken för att sen ha mer vila nästkommande vecka, men rätt ofta blir folk som inte vilar för slitna. Men det tar mer än tid än några månader.

  • RenLuft
    Växtvärk skrev 2022-10-14 19:26:41 följande:
    Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??

    Hej,

    Jag har aldrig varit en person som har tränat regelbundet förut, plötsligt för 2 månader sen ändrades något. Jag har blivit frälst och jag älskar att träna. Jag simmar 2 gånger i veckan, joggar 1 gång och gör övningar med kettlebell 1 gång i veckan. Hur ofta kan man träna per vecka? 


    Det är ingen ''vetenskap stämpel'' i det hela, om hur mycket och hur länge exakt alla människor på jorden skall och kan träna.

    Det är individuellt. Du skall lyssna på din kropp. Gör det ont, så skall du sluta och vila. 

    Jag tycker också det låter hälsosamt schema, som du beskriver i din TS. Allt beror också på hur hårt du tar i. Men i slutändan är det alltid ''lyssna på din kropp'', som gäller!
  • Anonym (abc)

    Det beror ju på hur man tränar. Om man tränar ensidigt och stenhårt (och att trons stenhårt kräver att man först är riktigt bra tränad för att ens orka) behöver man tänka till för att inte slita på kroppen. 

    Av det du beskriver av din träning så skulle jag säga att du inte behöver fundera på att träna för mycket utan det är bara att köra på så mycket du känner att du hinner och orkar. 

    Själv försöker jag köra 3-7 pass i veckan, varierat kondition, smidighet och styrka. 

  • Räkan77

    Härligt att du börjat träna! 

    Om du är ovan att träna så ska du långsamt öka träningsmängden för att inte dra på dig skador. Det är inte bara musklerna som ska vänja sig utan även ligament, senor mm. Bästa är att köra varierad träning och vara noga med att köra mycket coreövningar. 

    Hur mycket träning ens kropp klarar av varierar från person till person och beror även på hur du lever ditt liv i övrigt. Men om du kör varierat (tex löpning, powerwalk, yoga och styrketräning) så ska det inte vara några problem att köra i varje dag efter en upptappningsfas. 

  • Växtvärk

    Tack för alla svar! 

    Jag tror att jag ska försöka lägga till en träningspass så småningom, så att jag tränar 5 dagar/vecka. Jag tränar inte stenhårt, jag skulle ens orka för att jag var så otränad innan Glad

  • asdfgh
    Anonym (Oklart) skrev 2022-10-14 21:03:25 följande:

    Min erfarenhet är att folk som tränar fler än 5 dagar i veckan antingen är ätstörda, blir ätstörda, eller elitsatsar i någon idrott.

    Naturligtvis finns det folk som "rör på sig" varje dag och inte faller in i kategorierna, men vanligtvis verkar folk må bra av 2 vilodagar de flesta veckor.

    Naturligtvis kan man också träna 10 dar på raken för att sen ha mer vila nästkommande vecka, men rätt ofta blir folk som inte vilar för slitna. Men det tar mer än tid än några månader.


    Sen beror det ju på hur man definierar träning och vad kroppen är van vid. Jag cyklar 13,5km varje morgon innan jobbet (innan jag bytte jobb cyklade jag 7,5km enkel väg till arbetsplatsen) och ser till att få minst 10 000 steg per dag. Det här definierar jag som vardagsmotion och tränar därutöver 4 gånger i veckan (totalt 6h).

    För någon annan, t ex min man, skulle mina 13,5km vara ett rejält träningspass men eftersom jag gjort det i så många år har kroppen vant sig. Jag är kanske svettig när jag kommer hem men inte trött
Svar på tråden Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??