• Anonym (Anonym)

    Faderskapstest

    Jag funderar på en sak. Ponera att jag har en kille som skriver på faderskapspapper vid födsel och blir vårdnadshavare. Om jag ett tag senare bevisar med ett DNA-test att det inte är han som är den riktiga fadern, kan man då ta ifrån honom vårdnaden och faderskapet? Är det någon som har en aning om hur det fungerar?

  • Svar på tråden Faderskapstest
  • Anonym (Väckatalan)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2022-10-16 09:50:34 följande:
    Barnet kan också väcka talan. (Föräldrabalken 3kap 2par).

    Är barnet minderårigt kan förmyndare (ex modern) väcka sådan talan för barnets räkning. (Föräldrabalken 3kap 4par).

    Värt att veta är att en domstol inte kommer att accepteta egentagna dna-prov. Inte för att de företagen gör ett dåligt jobb. Men de kontrollerar aldrig vem som blir testad.

    Det skrev jag att barnet kunde. Och förmyndare kan väcka talan för barnets räkning. Men barnet som avses i tråden har två förmyndare (om mannen registrerats som far och vårdnadshavare) och förmynderskap utövas gemensamt (FB 10 kap. 2par). Kan en förmyndare väcka talan för barnets räkning i strid med den andre förmyndarens vilja?

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-10-16 09:41:53 följande:
    Moralkakor? Om du tycker sanningen är samma sak som moralkaka så ligger den tolkningen på dig. Jag verkar ju ha träffat mitt i prick på den ömma tån.
    Finns det överhuvudtaget nån förmildrande omständighet att skriva fel pappa? Upplys mig gärna med ren fakta. 
    Du är ju inte bättre än en vanlig pöbel. Dömmer utan fakta och har domen klar innan omständigheterna är utredda.
     
    Jag ska ge ett scenario som är förmildrande. Jag har ingen aning om det är så. Jag har inte din spåkula.
     
    Ett paret har försökt skaffa barn via ivf och allt som går att göra via sjukvården. Misslyckats och kommit till vägs ände. I brist på medel för omfattande privata försök så har de vänt sig till en privat donator som försökt hjälpa dem, och lyckats.
     
    De har tänkt berätta för barnet om saken när barnet blir tillräckligt stort. Men separation kom ivägen. Nu har den juridiska fadern börjat leva rövare och modern undersöker sina möjligheter. Hon behöver ju inte bestämt något. Vill bara veta vad för allternativ hon har.
     
    Det här är ingen gissning. Eller vad jag tror. Bara ett scenario med en förmildrande omständighet.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Väckatalan) skrev 2022-10-16 10:20:13 följande:

    Det skrev jag att barnet kunde. Och förmyndare kan väcka talan för barnets räkning. Men barnet som avses i tråden har två förmyndare (om mannen registrerats som far och vårdnadshavare) och förmynderskap utövas gemensamt (FB 10 kap. 2par). Kan en förmyndare väcka talan för barnets räkning i strid med den andre förmyndarens vilja?


    Står inte att det är gemnsamt. Båda är vårdnadshavare bara. Sen kan det finnas lägen där alla vårdnadshavare måste skriva under. Men inte här.

    Ja, modern kan ensam väcka talan för minderårigt barns räkning.

    Paragrafen vore rätt meningslösa om fadern i nästan alla fall ändå skulle ha veto.
  • Anonym (Väckatalan)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2022-10-16 10:48:02 följande:
    Står inte att det är gemnsamt. Båda är vårdnadshavare bara. Sen kan det finnas lägen där alla vårdnadshavare måste skriva under. Men inte här.

    Ja, modern kan ensam väcka talan för minderårigt barns räkning.

    Paragrafen vore rätt meningslösa om fadern i nästan alla fall ändå skulle ha veto.

    Står i TS att mannen blivit vårdnadshavare. Då är han även förmyndare och förmynderskap får bara utövas gemensamt. Var får du det ifrån att modern kan väcka talan ensam mot faderns vilja? Paragrafen ger mening om kvinnan har enskild vårdnad och kan företräda barnet ensam men inte om båda är förmyndare.

  • Anonym (Anonym)

    Det är så att jag är 24 år och vill skaffa barn. Helst hade jag velat göra det med en pappa som är ansvarstagande och pålitlig (vilket är helt omöjligt att veta säkert) Jag skulle kunna tänka mig att göra det på egen hand men egentligen skulle jag vilja att barnet har en pappa men det beror på.
    Det jag tänker är att göra mig med barn med någon (som jag aldrig berättar det för) och sedan har en annan som kan vara pappamaterial och då säga att jag blivit med barn med honom. Visar det sig sen då att det inte fungerar som jag vill så vill jag kunna ta hand om barnet på egen hand och då säger jag som det är. Att barnet inte är hans och får hela vårdnaden.
    Har själv vuxit upp under bedrövliga förhållanden med en pappa som bråkat i rätten flera gånger enbarrt för att jävlas och inte för att han var intresserad av att vara pappa. Min mamma var tvungen att tvinga mig åka till min pappa mot min vilja, det är en situation jag aldrig vill utsätta mitt barn för. 

    Moral har jag ingen som ni märker!

  • Friger
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:30:05 följande:

    Det är så att jag är 24 år och vill skaffa barn. Helst hade jag velat göra det med en pappa som är ansvarstagande och pålitlig (vilket är helt omöjligt att veta säkert) Jag skulle kunna tänka mig att göra det på egen hand men egentligen skulle jag vilja att barnet har en pappa men det beror på.
    Det jag tänker är att göra mig med barn med någon (som jag aldrig berättar det för) och sedan har en annan som kan vara pappamaterial och då säga att jag blivit med barn med honom. Visar det sig sen då att det inte fungerar som jag vill så vill jag kunna ta hand om barnet på egen hand och då säger jag som det är. Att barnet inte är hans och får hela vårdnaden.
    Har själv vuxit upp under bedrövliga förhållanden med en pappa som bråkat i rätten flera gånger enbarrt för att jävlas och inte för att han var intresserad av att vara pappa. Min mamma var tvungen att tvinga mig åka till min pappa mot min vilja, det är en situation jag aldrig vill utsätta mitt barn för. 

    Moral har jag ingen som ni märker!


    Anta att killen du lurar att tro att han är pappan upptäcker det vid något tillfälle och förskjuter både dig och barnet?

    Hur tror du att traumat att bli förskjuten av sin "pappa" skulle kännas för barnet?

    Antingen söker du insemination eller så får du vara noga när du väljer pappa. De flesta är ju inte psykopater trots allt.
  • Anonym (Väx upp och ta ansvr)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:30:05 följande:

    Det är så att jag är 24 år och vill skaffa barn. Helst hade jag velat göra det med en pappa som är ansvarstagande och pålitlig (vilket är helt omöjligt att veta säkert) Jag skulle kunna tänka mig att göra det på egen hand men egentligen skulle jag vilja att barnet har en pappa men det beror på.
    Det jag tänker är att göra mig med barn med någon (som jag aldrig berättar det för) och sedan har en annan som kan vara pappamaterial och då säga att jag blivit med barn med honom. Visar det sig sen då att det inte fungerar som jag vill så vill jag kunna ta hand om barnet på egen hand och då säger jag som det är. Att barnet inte är hans och får hela vårdnaden.
    Har själv vuxit upp under bedrövliga förhållanden med en pappa som bråkat i rätten flera gånger enbarrt för att jävlas och inte för att han var intresserad av att vara pappa. Min mamma var tvungen att tvinga mig åka till min pappa mot min vilja, det är en situation jag aldrig vill utsätta mitt barn för. 

    Moral har jag ingen som ni märker!


    Kanske läge att vänta med barn till du mognat till lite och skaffat en stabil partner.

    Om du ska lura en kille som är bra pappamaterial, då kan du ju lika gärna bli gravid med honom direkt istället för att först bli gravid en random kille och sedan leta efter en pappa, som antagligen kommer att bli misstänksam, eftersom du redan är gravid när ni träffas. 
  • Anonym (Anonym)

    Jag bör ju redan ha han som är pappamaterial givetvis annars får jag ju jobba på jävligt snabbt!

  • Anonym (Väx upp och ta ansvr)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:48:31 följande:

    Jag bör ju redan ha han som är pappamaterial givetvis annars får jag ju jobba på jävligt snabbt!


    OK, men ändå ska du skaffa barn med en annan? Varför? 
  • Friger
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:48:31 följande:

    Jag bör ju redan ha han som är pappamaterial givetvis annars får jag ju jobba på jävligt snabbt!


    Då är det bättre att du är uppriktig mot honom från början att han inte är den riktiga pappan. Accepterar han den saken och ändå vill ta hand om barnet så blir det ju inte samma risk för att han bara ska överge barnet längre fram.
Svar på tråden Faderskapstest