• LilaNejlikan

    Främling bad barnet om puss

    Kära mammor. Jag var med om en upplevelse idag som jag sedan jag skulle bli förälder haft enorm oro och ångest över. Gråter fortfarande och har sånt dåligt samvete och skuldkänslor. Mitt barn är 2,5 år snart och förstår det mesta. Säger en hel del ord på 3 språk och kan ställa frågor MEN pratar inte fullt ut och inte förstådd med VARFÖR, NÄR och HUR. 

    Jag och min mor var nere till affären varpå min dotter vägrade gå in trots att jag försökte lura med allt. Vi pratar på ett annat språk varpå en man dyker upp från affären som handlat godis. Han vill ge godis till mitt barn varpå jag starkt säger nej nej och han ?insisterar? och närmar sig oss. Mitt barn vill inte ta emot just då så han går ifrån och försöker ?lura? henne med godiset det hållet han trodde vi försökte få henne att gå åt varpå jag säger att vi inte ska ditåt och han då byter håll och försöker distrahera henne ditåt istället då varpå hon går iväg och jag efter henne. 

    Här böjer han sig ned för att tillslut ge godiset och jag frågade mitt barn om hon ville ha godis. Hon gick sakta fram och tog emot och log lite med avstånd var på mannen säger på vårat andra språk ?ge mig en puss? på kinden. Min värld stannade där och då och jag sa nej på vårat språk var på mitt barn hann ge en puss, mitt nej var mer till mannen för att man inte pussar främlingar barn. Speciellt utan lov!!!! Var inte alls förberedd på detta och jag tog tag i mitt barn snabbt och bestämt och gick därifrån utan att säga något till mannen. 


    Jag är så arg att jag inte gjorde mer. Är så äcklad av mig själv och känner att jag inte kunnat skydda min dotter. För att jag inte ville ställa till med en scen eller ifrågasätta hans vilja med detta! Jag har alltid varit hård med familjen att inte pussa henne om hon inte vill och att man absolut inte får pussa på ansiktet! Vissa har gjort det ändå varpå jag gått på hårdare. JUST FÖR ATT DETTA KAN KOMMA HÄNDA. Vår kultur är annorlunda och alla tror sig ha rätten att pussa/låta bli sig pussad av barn. Att lägga sig i uppfostran eller försökte hjälpa till när man inte ens vill eller behöver hjälp. 


    Jag försöker förbereda mitt barn för ?stopp min kropp?. Och jag har totalt misslyckats som mamma att skydda henne. Jag skäms och hatar mig själv för att jag inte ifrågasätta mannen. Så som jag skyddar henne starkt och försöker förbereda henne för ett liv därute som hon behöver för sin självständighet och mod att skydda sig själv när det behövs. Jag känner mig överrumplad och totalt störtat i mitt föräldraskap. Jag som höjer rösten till familjemedlemmarna och alla vet hur noga jag är med den biten, frös till is och kunde inget annat än nej säga till främlingen. 


    Snälla inga elaka påhopp. Jag handskas med PTSD och är riktigt sårbar. Bär på tunga sårbarheter från uppväxten. Därför är detta inte för mig en överdriven reaktion. Jag mår riktigt piss just nu! Borde jag ha gjort mer än DET HÄR? Hoppas jag ser honom igen och kommer ihåg hans nylle. Så ska jag säga ett par ord till honom. 

  • Svar på tråden Främling bad barnet om puss
  • Tow2Mater

    Förslag: Föräldern kan ta sitt barn i handen och se till att det går dit föräldern går. En förälder ska inte locka sitt barn att gå dit de ska. Då skulle inte en sån har situation ens uppstå.

  • FuckGoggleAskMe
    LilaNejlikan skrev 2022-10-15 23:11:58 följande:
    Mitt barns fel är det absolut inte. Klart hon inte kan veta än hon är ju fortfarande liten. Och som jag nämnde pratar hon inte så pass bra att jag kan ha en sådan diskussion med henne om vad som gäller. Jag kan bara rätta till andra i omgivningen att inte be om pussar eller ge själva i ansiktet och vara försiktig/avleda henne utan att såra när hon vill pussa. 

    Mitt fel här, alla vägar, att jag inte gjorde något mer! Ingen främling får pussa mitt barn eller be om en puss heller! Hon tog inte skada för att hon inte förstår och tror det är normalt! Jag sa nej till godiset och ändå nicka han och gav ändå och jag kontrollera hela tiden vad mitt barn skulle göra och reagera. i början ville hon inte och han försökte få henne att ta sig till det hållet hon inte verkade vilja gå mot enligt honom. Tillslut lyckades att få henne dit men jag sa nej, för att vi inte skulle åt det hållet varpå min dotter springer ditåt och jag efter. Då hinner han böja sig ner och be om en puss på kinden varpå jag då sa ?inteee? på vårat andra språk. Han reagera inte och min dotter hann pussa. DÄR OCH DÅ BORDE JAG DRAGIT HENNE IFRÅN och sagt till Honom att man inte pussar andras barn. Speciellt inte om man sagt nej! SÅ ENKELT ska det vara. Jag är arg för hur jag inte kunnat göra mer för mitt barn. När det var just sådant jag kämpar för dagligen! 
    Ja du kunde ha sagt åt honom att du inte uppskattar att han frågar ditt barn om en puss, det är allt. Nästa gång något händer, är du mer förberedd och kan stå upp bättre för ditt barn. Inget att gräma dig över nu, du gjorde så gott du kunde. 

    Men ja, i framtiden får du lära dig att vara tuffare. Du bestämmer över ditt barn. Ibland måste du vara otrevlig för att ta tillvara barnets intresse. 
  • LilaNejlikan
    Tow2Mater skrev 2022-10-15 23:24:50 följande:

    Förslag: Föräldern kan ta sitt barn i handen och se till att det går dit föräldern går. En förälder ska inte locka sitt barn att gå dit de ska. Då skulle inte en sån har situation ens uppstå.


    Jag brukar alltid hålla mitt barn i handen. Ibland släpper jag när det är lämpligt. Inte många föräldrar som håller handen hela tiden heller. Ska jag släpa in mitt barn i affären bara för att det kan komma en skum man dyka upp? Då ska vi inte ens gå hemifrån. Min reaktion är att han ber om en puss. Ge godisbiten som var din mening och res dig och stick därifrån. Att vilja ha en puss dessutom när jag säger NEJ till honom?! Det måste han respektera vännen du! Jag drog bort lika snabbt. Han hade aldrig bett om en puss från en människa som FÖRSTÅR! Så det är föräldrarnas ansvar här. MITT ansvar. Och Jag sa NEJ. Hade jag släpat in i affären med tvång hade detta inte hänt. Håller jag med dig om!! Får ta i hårdhandskar som ni flesta verkar göra när barnen inte lyssnar. Jag kör inte den metoden och tänker inte bli utsatt för konstiga varseler för det! Vad är det du försöker säga? 
  • Um Hamza
    Det här påminner mig om när jag och mina två barn åkte buss på Kanarieöarna och det var proppfullt, dottern på 3 fick sitta själv tvärsöver gången och hon tyckte det var obehagligt. Av nån anledning hamnade hon inne vid fönstret med tror jag. Tanten som satt bredvid tyckte väl synd om henne och lade handen på hennes lår, det gillade hon inte! Har så dåligt samvete att jag inte stoppade det, hon var jätteobekväm. Men ts, detta kanske betyder att vi finner oss i nästa situation där vi måste ta parti för vårt barn, och då gör det desto bättre. Man får förlåta sig själv. 
  • nernu

    Du skulle givetvis ha tagit barnet och gått därifrån redan när mannen inte slutade truga med godis fast du sa nej. Det finns lägen när man kan locka och avleda och så finns det lägen när man bara får ta kommando över situationen och gå. 

  • LilaNejlikan
    nernu skrev 2022-10-16 06:20:05 följande:

    Du skulle givetvis ha tagit barnet och gått därifrån redan när mannen inte slutade truga med godis fast du sa nej. Det finns lägen när man kan locka och avleda och så finns det lägen när man bara får ta kommando över situationen och gå. 


    Jag vet allt det här. Var och när jag borde ha. Jag bara låste mig och allt skedde så snabbt. När någon i familjen/släkten gör något jag inte tycker om brukar jag säga till. Fick till och med höra ?du som alltid säger till oss med vad du inte gillar kunde inte ens säga till mannen? Ja, hur kom det sig? Jag blev chockad! Förväntade mig absolut inte att en främling ber om en puss, NÄR DET ÄR DET JAG ALLTID VARIT RÄDD FÖR! Därför måste jag hitta denna man nu! 
  • LilaNejlikan

    Um Hamza - kan inte citera dig. 


    Men jag känner med dig. Har vaknat upp nu och det första jag tänker på är det som hände. Kan inte sluta gråta och är så förbannad! Helt sjukt att jag i alla situationer hela tiden håller handen bestämt och just denna situation försökte avleda. Jag ville bara inte utlösa med utbrott och tänkte att jag kämpar på ett annat vis men nu önskar Jag att jag valt utbrott. Då hade mannen inte hunnit gå förbi oss med sin stora godispåse till sina egna barn?. Hoppas jag träffar på honom igen. Jag verkligen ber för det! Jag skulle springa tillbaka för att jag inte ville ställa till med en scen mitt i en utsatt förort där och då. Men han hann gå ut till bilarna. Jag var nog orolig för vad värre som kunnat hända. Jag vet inte. Jag är inte den som inte visar tydlig reaktion när det kommer till mitt barn. Får till och med professionell hjälp för att få bukt med mitt kontrollbehov. Så jag är helt ställd till hur det här hände från första början. Att vara överbeskyddande, nu förstår jag varför jag är så. Och att denna gång inte ta kommando ledde till det här.

    Ne fy mig! Ingen behöver hoppa på mig heller, jag gör det tillräckligt. 

  • Litorina

    Stopp min kropp handlar om att man själv bestämmer över sin kropp. Att man får säga nej, men också säga ja.


    Din dotter pussade honom på kinden utan att, vad jag förstått, behöva övertalas (det gick så fort att du inte ens hann reagera). Med andra ord har din dotter frivilligt pussat en person som ville bli pussad. Så långt är allt som det ska. 


    Sen tycker jag att mannen gjorde fel som trugade med godis. Och det var att gå över svenska sociala gränser att be om en puss. MEN jag har en kompis från sydeuropa som gjort typ likadant med mitt barn en gång. De kände vid tillfället inte varandra. Mitt barn gav min kompis en liten present och min kompis bad att få pussa mitt barn på kinden - för så är min kompis uppväxt med att man gör. I vårt fall sa mitt barn nej och det blev ingen puss. Men med anektoden vill jag berätta att det inte alls behöver vara något illa menat från mannens sida. Och eftersom din dotter utan betänklighet gav mannen en puss har hon inte blivit illa behandlad. 


    Skilj på dig och din dotter. Mannen verkar ha varit påträngande, men så länge ditt barn sa Ja har hon inte skadats. Däremot om du stimmar och ojar dig kan hon få uppfattningen att hon gjort fel och att hon borde skämmas - något hon ju verkligen inte ska behöva göra. 

  • Drottningen1970

    Gränslöst att be fråmmande barn om pussar absolut. Jag skulle vara irriterad. Men dit barn tog ingen skada av det inträffade.

    Din reaktion ÄR överdriven oavsett om du har ptsd eller inte. Det som mest skadar ditt barn utifrån detta enskilda tillfälle är din reaktion. Det måste du hantera.

    Jag kan inte svara på frågan utifrån ditt mående, utan svarar utifrån barnets bästa.

  • LilaNejlikan
    Litorina skrev 2022-10-16 09:20:44 följande:

    Stopp min kropp handlar om att man själv bestämmer över sin kropp. Att man får säga nej, men också säga ja.


    Din dotter pussade honom på kinden utan att, vad jag förstått, behöva övertalas (det gick så fort att du inte ens hann reagera). Med andra ord har din dotter frivilligt pussat en person som ville bli pussad. Så långt är allt som det ska. 


    Sen tycker jag att mannen gjorde fel som trugade med godis. Och det var att gå över svenska sociala gränser att be om en puss. MEN jag har en kompis från sydeuropa som gjort typ likadant med mitt barn en gång. De kände vid tillfället inte varandra. Mitt barn gav min kompis en liten present och min kompis bad att få pussa mitt barn på kinden - för så är min kompis uppväxt med att man gör. I vårt fall sa mitt barn nej och det blev ingen puss. Men med anektoden vill jag berätta att det inte alls behöver vara något illa menat från mannens sida. Och eftersom din dotter utan betänklighet gav mannen en puss har hon inte blivit illa behandlad. 


    Skilj på dig och din dotter. Mannen verkar ha varit påträngande, men så länge ditt barn sa Ja har hon inte skadats. Däremot om du stimmar och ojar dig kan hon få uppfattningen att hon gjort fel och att hon borde skämmas - något hon ju verkligen inte ska behöva göra. 


    Jag vet. Men jag tycker hon fortfarande är liten för att ta de besluten själv. Jag är arg på att han kommer och lägger sig i från första början trots jag avböjt. Och på mig själv för att jag inte bara slet upp henne i min famn och gick därifrån redan när han trugade med godis!


    Men vi kommer från Mellanöstern kulturen och där är/kan det vara normalt att vara påträngande. Tror inte han hade reagerat likadant om vi pratat på svenska och han inte förstått att vi kom från samma land. Vi befann oss i en förort. 

    Jag vill inte att mitt barn pussar någon annan än familjen. Det är förbjudet hemma också för någon annan än föräldrarna att pussa på ansiktet. Så därför är jag extra arg och ledsen att jag inte gjorde min röst ännu mer hörd. Jag sa nej men det var nog förmodligen inte tillräckligt högt. Det gick verkligen riktigt snabbt och jag blev så chockad att han fortsatte ?försöka hjälpa till? när jag avböjde att låste mig och tänkte vi tar emot godisen och sen får det vara, men även den biten gnager mig.

    Han hade avstånd när han böjde sig ner så han rörde inte henne utan vände kinden och sa på vårat andra språk, ge mig en puss. Det var då jag sa INTE till honom. Men hon hann. Spelar ingen roll egentligen. Jag borde som någon sa här tagit kommando och det redan innan. Inte stått bredvid utan hållit i henne vid axlarna. Som jag alltid brukar. 


    Ville inte ställa till med en scen och göra det till något som det kanske inte var från HANS sida och framför mitt barn och alla andra. Men jag kunde ju argt säga till honom att låta bli mitt barn. 

    Du är den enda som faktiskt verkar prata vett här med mig. Tror inte heller han ville något ont egentligen, men det är så så fel. En man från vår kultur bör dessutom veta det här. Speciellt om han har egna barn. Hatar mig själv! Sanningen är att jag inte gjort det jag borde. Skyddat mitt barn. Helt enkelt? 

Svar på tråden Främling bad barnet om puss