• Terese123

    Extrem trötthet och adhd?

    Okej. Lång historia kort. 
    Min man och jag har varit gifta i 7år nu. Vi har två barn tillsammans. Var av den ena föddes med cystisk fibros och kräver medicinering flera ggr om dagen


     Han är idag 10 år och fixar det rätt bra själv med lite påminnelser från oss. 

    min son och min man går inte ihop. Dom har samma korta stubin och ryker ihop(med ord aldrig fysiskt) ofta. Sonen kräver en lugn hand och pedagogisk uppfostran för att inte brusa upp.

    Min man har för två år sedan fått en adhd diagnos och har även vart inlagd på psyk pga sjmordstankar under samma tidpunkt. Efter dom veckorna så har han fått adhd medicin,säger att han mår bättre och känner sig lugnare osv. MEN! Redan innan vi fick våra barn så kunde han sova extremt mycket. Alltså typ ett dygn utan att kliva upp. Det har gått i perioder och jag har accepterat det
     Men nu när han har sin diagnos och sin medicin och allt detta så är han ändå i perioder då han sover extremt mycket. Enda skillnaden nu är att han skyller på sin adhd. Han startar bråk med barnen som jag sen får ta hand om,blir han irriterad så går han å lägger sig,säger jag emot honom på något sätt så går han och lägger sig. Ibland sover han alltså TVÅ dygn i sträck utan att kliva upp för mat eller toa. Det här kan väl ändå inte vara normalt bara för att man har adhd? Han har pratat med läkare om tröttheten men får ingen hjälp. Är han lat eller sjuk på riktigt?

    Jag blir ju så klart extremt jävla irriterad och när han vaknar ur sina Dvalor så är han som vanligt. Förväntar sig att jag ska vara trevlig,vilja ligga och mysa som om inget hänt. Ber om ursäkt för det långa inlägget men snälla hjälp mig innan jag blir galen!!!!

    (Jag har tänkt tanken att lämna honom,men hur i hela friden ska jag kunna låta honom ha barnen varannan vecka när jag inte vet om han tänker kliva upp eller inte?)
  • Svar på tråden Extrem trötthet och adhd?
  • AndreaBD

    Nej, det är inte vanligt för ADHD att sova så mycket mer än vanligt. Sömnstörningar däremot tror jag är relativt vanliga. Är du säker på att han verkligen sover? Att han inte har vänt på dygnet och är vaken när du sover? 

    Du kan ju själv googla och se om det finns sjukdomar/tillstånd där man sover så ofantligt mycket. Jag minns att jag hört om något sånt tillstånd, men då handlade det om barn/tonåringar och de sov ännu längre. Jag kan också bara säga att man kanske ska fråga en läkare där....

  • Terese123

    Ja jag är säker,igår tex gick han och la sig kl 20.00 jag va hemma hela kvällen och sover ytligt. Jag klev upp klockan 6. Skickade barnen till skolan och kom en timme sent till jobbet (det här är hans enda uppgift med barnen på ett dygn. Att väcka dom och skicka dom till bussen eftersom jag börjar mitt jobb tidigt) jag åkte hem på lunch för att rasta hundar och då sov han


     Gick upp och försökte väcka honom men han rör till och sa att jag skulle låta honom vara.kom hem från jobbet kl 16.30 och han sover fortfarande. 
  • AndreaBD
    Terese123 skrev 2022-10-17 16:49:26 följande:

    Ja jag är säker,igår tex gick han och la sig kl 20.00 jag va hemma hela kvällen och sover ytligt. Jag klev upp klockan 6. Skickade barnen till skolan och kom en timme sent till jobbet (det här är hans enda uppgift med barnen på ett dygn. Att väcka dom och skicka dom till bussen eftersom jag börjar mitt jobb tidigt) jag åkte hem på lunch för att rasta hundar och då sov han


     Gick upp och försökte väcka honom men han rör till och sa att jag skulle låta honom vara.kom hem från jobbet kl 16.30 och han sover fortfarande. 
    Det är inte normalt och det borde inte vara så om han tar centralstimulerande (!). Då ska man ju vara piggare. 

    Skicka honom till vårdcentralen! Hur skulle han göra om han måste jobba - då kan han inte sova ett dygn? 
  • skolios
    Terese123 skrev 2022-10-17 16:49:26 följande:

    Ja jag är säker,igår tex gick han och la sig kl 20.00 jag va hemma hela kvällen och sover ytligt. Jag klev upp klockan 6. Skickade barnen till skolan och kom en timme sent till jobbet (det här är hans enda uppgift med barnen på ett dygn. Att väcka dom och skicka dom till bussen eftersom jag börjar mitt jobb tidigt) jag åkte hem på lunch för att rasta hundar och då sov han


     Gick upp och försökte väcka honom men han rör till och sa att jag skulle låta honom vara.kom hem från jobbet kl 16.30 och han sover fortfarande. 
    Varför i hela friden åker du hem för att rasta hundar när din man är hemma? Sovande eller ej, han får ju åtminstone gå ut med hundarna. Och laga middag. Samt vika tvätt. Minst.
  • Illusioner74

    Det kanske inte bara är ADHD han har. Kanske även autism 1? Onormalt stor trötthet  är vanligt vid autism.

    Hur ofta "loggar han ut" på det här viset? Är det två dygn i streck per vecka eller oftare?

    För en person med NPF så är det inte nödvändigtvis så konstigt att ha behov av att logga ut 2 dygn i ett streck, ca en gång per vecka. Detta beteende har jag sett på nära håll. Dock borde han ju stå för sin funktionsnedsättning (ja för funktionsnedsättning är det ju) och tacka dig så mycket efter dessa två dygn för att du skött barn och markservice och låtit honom sova ut. Han borde inte ta allt det för givet och låtsas som ingenting när han vaknar ur sin dvala. Han måste få bättre självinsikt, inse hur krävande denna funktionsnedsättning är för en partner.

    Men som svar på din fråga så skulle jag säga att ja, denna variant förekommer inte sällan hos personer med NPF.

  • Mrs Moneybags

    Måste han ha barnen varannan vecka då om du lämnar honom? Det finns väl goda skäl i ert fall att inte låta det bli så? Det betyder ju inte att han inte kan träffa barnen ändå när han mår bra. 

    Han är uppenbarligen inte i skick att ta hand om barn och vara en aktiv förälder som det är just nu. 

    Jag tycker nog att du ska försöka lämna och ha barnen själv. Det kan ju hända att han mår bättre framöver, men då får man ta det då. 

  • rinzler

    Hej ADHD drabbar folk olika. Jag, och två sönder har diagnosen och medicineras och vi har heeeelt olika behov osv. Ena sonen sover mycket just för att han behöver anstränga sig så mycket för att vara uppmärksam och koncentrerad tex i skolan så han behöver sova emellanåt. Jag och han har båda lätt att somna i bilen tex. Det vi har gemensamt är att vi båda har mer ADD som det hette förut. Alltså har vi inte hyperaktivitet utan mer en innre oro och rörighet. Tex rusar tankarna åt alla håll och kanter. Att medicinen gör folk speedade är inte heller helt sant. Jag tex kan känna mig piggast som max två timmar efter jag tagit medicinen sen upplever jag att den jämnar ut sig och blir inte lika tydlig. Håller jag igång så märks den inte ens. Hur som helst så kan man ha stort behov av sömn för att man bränner slut på hjärn-energin fort. Har men dessutom depressionsproblem på det kan jag tänka mig att det kan bli värre. Det är ytterst sällan vuxna har hyperaktivitet på det viset ett barn far runt.

Svar på tråden Extrem trötthet och adhd?