Inlägg från: Henke81 |Visa alla inlägg
  • Henke81

    Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)

    Den nuvarande regeringen? Om jag så här långt har förtroend? Ja! Ja det har jag.. 

    Därmed inte sagt att jag har skyhögt förtroende och att man gör ett jättebra jobb. Det tycker jag inte. Men typ.. Svagt godkän, men kunde va bättre är mitt betyg.

  • Henke81

    Det är så oerhört svårt att bedöma olika statsråd. De kan ju verka bra och kloka och vara vältaliga men samtidigt prestera precis noll tänker jag. Det är svårt att ha inblick och veta. 


    Kristersson är verkligen ingen personlig favorit som person men han är mera vältalig än Magdalena Andersson. 


    Carl-Oscar Bohlin verkar vara bra. Alltså jag har ingen aning egentligen, men han verkar i alla fall bra. Det märks i alla fall att han inte är dum om man säger så. 


    Justitieministern kämpar på i uppförsbacke och motvind. Det märks att han i alla fall försöker.. Om han gör ett bra jobb kan vi väl kanske bedöma om 20-30 år när vi har perspektiv..

  • Henke81
    KillBill skrev 2024-03-03 12:57:48 följande:
    Vad är din uppfattning om att att regeringen planerar (men inte informerar om konsekvenserna) för en ny EU-avgift som kommer att höja priset på bensin och diesel i Sverige med upp till 40 kr per liter år 2027?

    carup.se/darfor-kan-branslet-stiga-till-40-kr-litern/
    KillBill skrev 2024-03-03 10:41:21 följande:
    Den här artikeln borde du, Jimmie Åkesson och alla andra som tycker det är svårt att välja mellan mellan (de mest sannolika) presidentkandidaterna Trump och Biden läsa. 

    // www.dn.se/varlden/har-ar-trumps-plan-efter-valet-2024-hotar-demokratin/


    Skiter personligen i Trump. 


    Vet Inte vad den här regeringen har med honom att göra?

  • Henke81
    KillBill skrev 2024-03-07 15:39:05 följande:
    Det är ett stort underbetyg till justitieminister Gunnar Strömmer att han inte hade koll på att han ansvarar för ett antal övervakningsnämnder (av de 25 myndigheter som regeringen inte kände till var 24 stycken de regionala övervakningsnämnder som har till uppdrag att övervaka skyddstillsyn eller villkorliga frigivningar).

    Det är även ett underbetyg till Erik Slottner (KD) Hans egen partiledare har de senaste åren stått under övervakning från en av dessa övervakningsnämnder. 
    Fast liksom? Vem kan hålla 372 myndigheter huvet samtidigt?

    Det är lite svårt..
  • Henke81
    KillBill skrev 2024-03-08 06:56:44 följande:

    Gunnar Strömmer behöver bara hålla koll på de myndigheter som han själv ansvarar för. Om han som justitieminister inte har koll på att hans departement ytterst ansvarar över ett antal övervakningsnämnder som har till uppdrag att övervaka skyddstillsyn och villkorlig frigivning är det faktiskt pinsamt.

    Sedan tror jag att många svenskar inte förstår vad som definieras som en myndighet. För att något ska definieras som en myndighet så räcker det med att verksamheten hanterar någon typ av myndighetsutövning. Exempelvis så är varje kommunal skola i landet en egen myndighet (eftersom betygen sätts lokalt). Det finns ca 4 000 kommunala grundskolor (myndigheter) i Sverige och det flesta tycker nog att det är bra att skolorna är många och inte allt för stora. 


     


    Oavsett så är det rimligt med färre myndigheter
  • Henke81
    KillBill skrev 2024-03-08 09:01:42 följande:
    Det kommer mycket lögner från högern just nu. I går påstod t.ex. den moderata finansministern att moderaterna har krävt Natomedlemskap i 20 år.  Men webben glömmer aldrig..

    M har varit för Nato sedan för typ 20 år sedan fram till nu. Däremot var Reinfeldt tydlig med att han ville ha ett brett stöd i riksdagen för det och då var S inte intresserat.

    Så nej M krävde inte Nato, utan önskade det. Hur seriöst man drev detta kan diskuteras iofs, men officiellt så var man i alla fall för. S var emot.

    S var till och med emot efter den fullskaliga invasionen för två år sedan. Ja till och med efter att en sosse från Finland rent fysiskt åkt över till Stockholm om förberett Magda på att Finland tänkte ansöka..? 


    Lögn eller åtminstone till största del en halvlögn av finansministern, även om jag inte nödvändigtvis tror det var en utstuderad lögn, utan mera lite slarvigt och halvt okunnigt uttalat. Det är ganska vanligt i svensk politik.

    Magda svamlade lite hon också..

  • Henke81
    KillBill skrev 2024-03-08 17:54:08 följande:
    Försök inte. S ändrade inställning till Natomedlemskap efter det att Ryssland anfallit Ukraina. 

    Det gjorde S faktisk inte. 


    Ännu veckovis efter invasionen så varnade S för hur farligt Nato var. 

    Sedan när Finland gjorde slut med Sverige ansökte Magdalena.

  • Henke81
    nattuw skrev 2024-03-08 20:39:24 följande:
    De svenska socialdemokraternas tvärvändning i NATO frågan och den framstressade NATO ansökningen var verkligen inte imponerande.
    Det var en pinsam men framförallt tragisk uppvisning i vilsenhet framför en öppen ridå.
  • Henke81
    Padirac skrev 2024-03-08 21:22:38 följande:
    Henke81 skrev 2024-03-08 21:07:37 följande:
    Det var en pinsam men framförallt tragisk uppvisning i vilsenhet framför en öppen ridå.

    För de som inte känner till eller anser att geopolitiska säkerhetsöverväganden är viktigare än att framstå som imponerande framstår säkert inläggen ovan som imponerande
    Jag konstaterar bara att det var som det var..
  • Henke81
    K Markatta skrev 2024-03-17 22:18:08 följande:

    Den nya lagen om vistelseförbud som infördes den 1 februari har redan gett resultat:

    www.expressen.se/nyheter/sverige/ragsved-fran-oppen-droghandel-till-atervandande-stamkunder/

    Rågsved: Från öppen droghandel - till återvändande stamkunder

    Förr: öppen droghandel.
    Nu: stamkunder som återvänder till butikerna och matställena.

    Efter att fem personer förbjudits från att vistas i centrala Rågsved - ibland kallat "Drogsved" - vittnar boende och företagare om ett lugnare område.

    - Vi var ägda förut, säger en av dem.


    Bra men straffet för att bryta mot förbudet måste antagligen med tiden bli mera kännbara och 6 månader räcker inte. Men det är ett bra första steg.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)