Inlägg från: Anonym (Popp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Popp)

Bo kvar i förorten eller flytta från stan

Jag har bott i storstadsförort som ung (både betongförort och sk fin förort), men flyttade sen till mellanstor stad. Det är sååå skönt. Livet är enklare. Allt jag behöver i vardagen finns på gångavstånd. Åker ibland till Sthlm o Gbg och det kan vara kul, men jag skulle aldrig vilja bo där igen. Men flytten innebar också att jag fick börja om från början socialt och jag kan uppleva att det är trögare att hitta nya vänner i mindre stad än i storstad. (Men det kan bero på min ålder också.)

Jag hade inte heller velat vara förälder i storstad. 

Tyvärr har gängkriminaliteten och skjutvapnen hittat till vår lilla stad också, precis som du  skrev. Men generellt är det mycket lugnare och trivsammare. 

• Anonym (Popp)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-19 12:23:14 följande:
    Stort tack för ditt svar Popp. Jag har funderat kring vänbiten men tror inte den väger tyngst. Förutsägbart nog funderar jag på städer som ligger på pendlingsavstånd för att ändå kunna träffa vänner ibland. Ett annat alternativ är förorter på längre pendlingsavstånd. Men på något sätt så tror jag att den där trivsamma känslan man kan få i en mindre stadskärna väger tyngre än att kunna pendla in till den stora stadskärnan. Fast jag vet ju att det händer mycket även inne i de mindre stadskärnorna.

Hur som helst hjälpte ditt svar mig. Tack! 
    Så bra. :)
Svar på tråden Bo kvar i förorten eller flytta från stan