Inlägg från: Anonym (Process) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Process)

Bo kvar i förorten eller flytta från stan

Jag tänker att det handlar om var man är i livet, vad man vill göra. På en liten ort så kan det absolut vara väldigt trevlig och mysigare än i storstaden, men risken är att man inte hittar rätt. 

Jag har gjort valet att bo kvar i förorten när mina vänner som växte upp flyttade mer centralt... Till hyreslägenheter som var svåra att byta till något större. De bor ganska trångt och dyrt.

Jag tänker att det är rimligt att titta på vad du faktiskt har för alternativ "på riktigt". Jag skulle helt enkelt se vilka orter som känns okej, om det går att få jobb där. Pendling? Vad för typ av lägenheter som går att få tag i etc.

Gillar du lugn och ro kanske du vill norr ut. Det har tidigare varit utflytt, men nu behövs folk igen och det blir inte trångt på samma sätt.

• Anonym (Process)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-19 12:59:00 följande:
    Vad tänker du om att risken är att inte hitta rätt, du som också bott kvar? 
    Jag tänker att man inte kan föreställa sig exakt vilka konsekvenser ett beslut får, och att att börja om på nytt faktiskt är en risk.
    Men det kanske är en än större risk att sitta kvar och vara rädd för att bli besviken. Att förbereda en ev. flytt genom att faktiskt undersöka vilka alternativ som finns kan ju göra att du blir mer nöjd, eller att du plötsligt hittar något som är väldigt bra och som känns rätt.

Jag tänker att du troligen vet lite om vilka typer av ställen du kan få jobb, och vad du också vill göra i livet förutom att bo, om du har någon familj som du vill kunna hälsa på, eller partner. 

Jag tänker att man faktiskt blir lite inlåst om man skaffar ett boende som man äger, på en plats där det inte är självklart att nån annan vill köpa det, men att man ju också har kompromisser i sin dröm om hur livet borde vara, utifrån val man tidigare gjort. 

Jag dagdrömmer ibland om att sälja loss hus och flytta, inte här och nu, utan när barnen blir större. Särskilt när man här helikoptrar många nätter på rad, så känns det orimligt att bo här. Samtidigt så finns det en oerhörd trygghet att bo nära stora sjukhus, universitet, kulturutbud, kollektivtrafik osv. Upplever man att man inte passar in finns goda möjligheter att hitta andra sammanhang.

Om du vill flytta på dig, så kommer det troligen hur du än gör vara en process. Du kommer ju inte hitta bostad och jobb samma dag och ev. behöver du också hitta ett socialt sammanhang.

Jag tänker att jag hamnade där jag gjorde, eftersom jag tog två år på en annan ort för studier direkt efter gymnasiet. Då fick jag känna på hur det är med tystnad och långa avstånd, måttlig med kollektivtrafik och en affär som är stängd på söndagar...
  • Anonym (Process)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-19 15:06:46 följande:
    "Jag dagdrömmer ibland om att sälja loss hus och flytta, inte här och nu, utan när barnen blir större. Särskilt när man här helikoptrar många nätter på rad, så känns det orimligt att bo här. Samtidigt så finns det en oerhörd trygghet att bo nära stora sjukhus, universitet, kulturutbud, kollektivtrafik osv. Upplever man att man inte passar in finns goda möjligheter att hitta andra sammanhang."

Det här sammanfattar mer eller mindre exakt hur jag resonerar, med fördelar och nackdelar, förutom att jag inte äger något hus att sälja då.

Så himla knivigt. Men det finns väl andra sjukhus, annan kollektivtrafik, annan kultur och andra universitet. Däremot det där med sammanhang, det är nog svårare att bygga nytt på mindre ställe. Därför vill jag inte flytta för långt, just för att kunna behålla kontakt. Men sen kanske man hamnar utanför ändå. Har hänt mig tidigare i livet då jag bott på annan ort. Men just den erfarenheten gör väl att jag lockas av det lugn jag minns att jag upplevde då. 

Men för dig, var det så att det liksom räckte med två år och nu bor du hellre i storstadsförorten, tolkar jag dig rätt då? 
    Självklart finns det upplevelser, kultur, kollektivtrafik på andra ställen. Och andra jobb. Jag tänker "bara" att det finns fördelar i staden kring att det faktiskt är stort som inte finns någon annanstans.

Gymnasiet och universitetet och yrkeshögskolorna så nära. Möjlighet till många arbetsgivare. Många gym, många sammanhang. Vana av folk att knyta kontakter.

För min egen del, så var att bo två år på en väldigt liten plats en förutsättning för att inse vad som faktiskt finns och inte finns där jag bor nu. För min del så tänker jag att man ska få livspusslet att funka och platsens förutsättningar är vara en del.

Jag tänker att alla letar efter bra boenden och det är viktigt att faktiskt titta ordentligt på hur smidigt det är att ta sig från en plats till en annan. I bland är det snabbare att åka från grannstaden än från förorten och då är det ju så att folk faktiskt vill vi i den lilla grannstaden. Har du råd att matcha det?
Svar på tråden Bo kvar i förorten eller flytta från stan