Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Smink

Om du vill börja sminka dig bör du först se till att din hy ser fin ut. Du kan köpa hur dyra och fina produkter som helst, men de kommer inte trolla bort en torr eller fnasig hy. Du nämnde ingen om det, så du kanske redan har en bra hudvårdsrutin som fungerar för dig, men hudvård är alltid steg ett när det kommer till smink som ser bra ut.

Sen behöver du inte köpa "allt" som finns. Välj ett par grejer du är sugen på att prova och skippa resten. Jag använder ändå relativt mycket smink, men jag använder t.ex aldrig puder, setting spray, contour, bronzer, highlighter. Så börja sparsamt och köp inte alla typer av borstar bara för att. För dig kanske det räcker med en tinted moisturiser och concealer, och för det fungerar fingrar väldigt bra. 

När det kommer till märken skulle jag börja med "mellanmärkena" som typ L'Oreal, Maybelline, Isadora etc. då de har väldigt bra kvalité, utan att det behöver kosta skjortan. Om du blir mer intresserad av smink kan du börja kika mer på dyrare märken OM du vill. Att köpa billigaste möjligt från typ H&Ms egna märke eller liknande är ingen poäng. Sånt brukar aldrig vara riktigt bra.

Jag skulle kika lite på youtube om jag var du. Lisa Eldridge och Karima McKimmie är väldigt bra, tycker jag och kan vara en bra start att börja med. Sen kan det ju såklart vara hjälpsamt att hitta någon som har liknande hudtyp/hudfärg som dig bara för att få tips som kanske fungerar specifikt för dig.

Svar på tråden Smink