• Anonym (Kaffedraken)

    Smink

    Hej!
    Är 19 år och har gått hela min skolgång utan att bära smink. (inte ens mascara då jag har bra fransar samt mascara är ändå jobbig). Det jag som mest har använt är lipgloss. 

    När jag tog studenten så sa min kompis till mig "Va hur kan du inte ha smink till studenten?", förvånat. 

    Jo, asså jag är en lat människa som är morgontrött. Känns som om smink dessutom kräver att man lär sig en hel del kring, vilket jag bara inte orkat. Sen tycker jag att (överdrivet mycket) ser bara fake, onaturligt, fult, jobbigt och ofräscht ut och att det är lätt hänt att överanvända. Typ en näsa som glänser sänder pga för mycket highlight. Sen är mitt ansikte inte supersnyggt så jag tänkt spelar ingen roll.

    Nu är det så här att jag inte är så snygg i ansiktet och vore bra med att rätta till dessa defekter på ett lättsamt sätt. T.ex. täcka mörka ringar under ögonen, porer, torr panna, framhäva kindben vore nice. Jag har smala läppar och skulle gärna vilja få de att se fylligare ut. Jag har dessutom liten haka så att innesluta det med käkbenen mer och få den att inte sticka ut/ inte se liten ut vore önskvärt. Dessutom så har jag trots att jag är väääääldigt underviktig ett fettigt ansikte- mina gener gör så att fett lagras där helt enkelt och att liksom få definition och få det att se mindre fettigt ut vore ändå önskvärt.

    Men så här hur fasen börjar man? Hur lär man sig? Känns som ett helt eget vetenskap det här. Sminktyper, sminkmärken, sminkstil beroende på säsong, smink för olika ansiktsformer, smink för olika hudtoner, smink för de som vill köra på och för de som vill ha mer lättsamt. Alla verktug 1000 olika borstar. Olika tekniker för allt t.ex. så många olika tekniker för att få läppar att se större ut. De som vill se mer söta ut resp. de som vill se mer vassa ut. Asså orkar inte forsätta skriva. Ni fattar. Hur börjar man? Hur lär man sig? Är ju ändå dyrt så testa sig fram för mycket naee eller vetifan. Är billigt eller märken bättre? Hur vet man när det blir packat eller hur man ska göra/ använda för att få en mer naturlig look? Och könns också som om olika saker kan användas till samma sak- t.ex. kan tror jag foudation / pouder eller va det kallas användas som concealer ect ni fattar. Finns det också inget negativt med smink? typ att det kan leda till mer irriterad hud och sämre hudkvalité? Vad innehåller smink ens?

    Det här kan jag: foundation för bas. Highliter för glow. Rouge för att se söt ut. Setting spary för att få det att fastna. Sen tekniker, typ, stil för att använda de - noll koll.

    Powder, primer, borstar ect 100000 saker noll koll. Vart är bra att köpa ifrån ens?

    Har försökt titta på andra, lärt mig lite men känns ändå svårt. Alla har ju olika ansiktformer, typer och eftersträvningar. Alla videor jag sätt även om man vill typ uppnå en viss sak så finns det liksom 100 olika sätt att göra fastän det är em sak som eftersträvas.

    Hur börjar man liksom? Så svårt det här. Och ja kanske bara att köra på men vad just för saker ska köpas? 
  • Svar på tråden Smink
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu när jag jobbar inom hemtjänsten så sminkar jag mig inte så mycket, kör endast fondation, concealer för mörka ringar, puder och en matt bronzer. Börja så och fortsätt med ögonen i nästa steg osv, börja med lite naturlig ögonskuggor och testa nya färger allteftersom du känner dig bekväm, sitt hemma och kolla toutorials på Youtube

    Highlighter använder jag endast vid fest, aldrig till vardag och en sitting spray har jag inte använt många gånger :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Börja lagom) skrev 2022-10-19 12:44:45 följande:

    Nu när jag jobbar inom hemtjänsten så sminkar jag mig inte så mycket, kör endast fondation, concealer för mörka ringar, puder och en matt bronzer. Börja så och fortsätt med ögonen i nästa steg osv, börja med lite naturlig ögonskuggor och testa nya färger allteftersom du känner dig bekväm, sitt hemma och kolla toutorials på Youtube

    Highlighter använder jag endast vid fest, aldrig till vardag och en sitting spray har jag inte använt många gånger :)


    Ja, jag tror också att jag skippar highlighter. 

    Gör bronzer att man blir brun? Är nig inte viktigt för mig. 

    Vad gör puder? 

    Är primer och foundation samma sak? 

    Vart köper du ditt smink ifrån? 

    Har du använt samma rutin hela tiden?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-19 13:26:20 följande:
    Ja, jag tror också att jag skippar highlighter. 

    Gör bronzer att man blir brun? Är nig inte viktigt för mig. 

    Vad gör puder? 

    Är primer och foundation samma sak? 

    Vart köper du ditt smink ifrån? 

    Har du använt samma rutin hela tiden?
    Det har skiftat en del med åldern och jobb, när jag stod i kassan i 20års åldern sminkade jag mig på ett sätt och när jag stod i receptionen vid 30 så var på annat sätt, i perioder helt enkelt, när jag åker in till stan eller så nu så sminkar jag mig mer än när jag bara ska till jobbet.

    Fundation för att få en jämn slät hud

    Concealer under ögonen mot ringarna

    Puder så att du inte glänser :)

    Jag använder en matt bronzer istället för rouge som jag tar lite under kindbenen, ett drag på hakan, pannan och lätt på näsan, inte egentligen för att bli brun men lite färg och för att rama in ansiktet liksom, annars ser man lite spöklik ut, du kommer förstå när du testar :)

    Rouge för att markera och rama in kinder, jag brukar använda en med liiiiite rött i (när jag ska längre än till jobbet)

    Snål som jag är så håller jag mig till mellanmärkerna, typ maxfactor, isadora, maybelline mm, behöver jag bara en grej så kan jag köpa det på typ hm, flera grejer så har jag beställt på lyko men eftersom man inte kan se sakerna så kan det bli fel med nyanser osv, jag har ibland köpt från dollarstore, är ju inte så att det håller skitbra men om du ska testa dig fram så kan det vara en början om det ändå ska tvättas av ganska snart :) 

    Tänk på att du inte ska ta foundation och puder som är mörkare än din hudton, det är då man får ett ansikte som ser påklistrat ut ;) för att få upp färgen så använder då istället en matt bronzer (det finns även lite glittrig men spar den till sommarfesterna)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Smink enligt MIG ser bäst ut på folk som står på scen, eller av andra anledningar blir filmade. Alltså musiker, skådespelare, artister osv.

    Till vardags ser det mesta sminket ut som kladd enligt mig och typ 99 procent av alla människor ser bättre ut utan smink.

    Du måste inte börja med smink, du ser förmodligen bra ut utan.

    Foundation ser kladdigt ut, puder ser... pudrig ut. INTE snyggt i vardagsbelysning. (som sagt, snyggt med professionellt ljus som i filmer, på TV, på modeller som blivit fotade av en dyr kamera vars bilder sedan blivit redigerade.)

    Mitt bästa tips för att se naturligt fin ut är att ta hand om hyn, dricka tillräckligt med vatten,  äta nyttigt mat osv. Skönhet kommer inifrån. :)
    Kolla upp om en viss hudvårdsrutin kan hjälpa..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (-) skrev 2022-10-20 13:01:13 följande:

    Smink enligt MIG ser bäst ut på folk som står på scen, eller av andra anledningar blir filmade. Alltså musiker, skådespelare, artister osv.

    Till vardags ser det mesta sminket ut som kladd enligt mig och typ 99 procent av alla människor ser bättre ut utan smink.

    Du måste inte börja med smink, du ser förmodligen bra ut utan.

    Foundation ser kladdigt ut, puder ser... pudrig ut. INTE snyggt i vardagsbelysning. (som sagt, snyggt med professionellt ljus som i filmer, på TV, på modeller som blivit fotade av en dyr kamera vars bilder sedan blivit redigerade.)

    Mitt bästa tips för att se naturligt fin ut är att ta hand om hyn, dricka tillräckligt med vatten,  äta nyttigt mat osv. Skönhet kommer inifrån. :)
    Kolla upp om en viss hudvårdsrutin kan hjälpa..


    Jo, jag håller med dig. 

    Jag tror att vissa ser bättre ut utan och vissa med. 

    Jag tror t.ex. att de som inte har mörka ringar under ögonen men som lägger concealer att det bara ser kladdigt och fult ut. Men de som har ser nog bättre ut om de täcker. 

    Jag tror att många som ser dåliga ut har inte produkter + rutin som funkar bra för just de. 

    Jag tror också att det ligger något i att så många använder. 

    Men håller med dig har sätt folk utan smink som ser 100% bättre ut. De fattar nog inte det. 

    Sen håller jag med dig om att hudvård är bättre för det är naturligt glow. 

    Smink med tiden är nog inte bra för huden. Innehåller säkert medel som inte är bra för huden.  

    Det jag inte tycker om med mig själv är mörka ringar under ögonen, smala läppar och fettigt ansikte (svag definition). 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-21 07:28:53 följande:
    Jo, jag håller med dig. 

    Jag tror att vissa ser bättre ut utan och vissa med. 

    Jag tror t.ex. att de som inte har mörka ringar under ögonen men som lägger concealer att det bara ser kladdigt och fult ut. Men de som har ser nog bättre ut om de täcker. 

    Jag tror att många som ser dåliga ut har inte produkter + rutin som funkar bra för just de. 

    Jag tror också att det ligger något i att så många använder. 

    Men håller med dig har sätt folk utan smink som ser 100% bättre ut. De fattar nog inte det. 

    Sen håller jag med dig om att hudvård är bättre för det är naturligt glow. 

    Smink med tiden är nog inte bra för huden. Innehåller säkert medel som inte är bra för huden.  

    Det jag inte tycker om med mig själv är mörka ringar under ögonen, smala läppar och fettigt ansikte (svag definition). 
    Att måla ut läppar (eller använda botox) för att göra läpparna fylligare blir inte fint.
    Jag tycker verkligen inte det! (MIN åsikt!)

    Vet en barndomsvän som hade rätt smala, men väldigt fina läppar, som gjorde fyllning som vuxen. Det ser inte bra ut! 
    Hon passade så bra i sitt naturliga utseende.

    Du kan prova att använda en tunn dagcrème eller något för att endast täcka de mörka ringarna under ögonen, i en färg som smälter in med din naturliga ansiktston.

    Det där med definition i ansiktet är intressant. Det har kommit på senare år att alla använder contouring. Bara så sent som på 2010-talet fanns knappt begreppet. Kolla vilken musikvideo som helst, och du ser att alla har rundare ansikten då, vilket är NORMALT. :)

    Kvinnor har lite rundare ansikten än män rent naturligt.

    Om du vill använda smink ska du självklart göra det, men jag tycker det är nyttigt att tänka på vart alla ideal kommer ifrån, och att lägga märke till hur de ständigt ändras. FRAMFÖRALLT för kvinnor.

    Alla ser olika ut, och om du jämför dig med många som anses attraktiva rent trendmässigt nuförtiden- så kan du se att de antingen har mycket smink, är opererade eller både och.


     
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (-) skrev 2022-10-21 08:26:59 följande:
    Att måla ut läppar (eller använda botox) för att göra läpparna fylligare blir inte fint.
    Jag tycker verkligen inte det! (MIN åsikt!)

    Vet en barndomsvän som hade rätt smala, men väldigt fina läppar, som gjorde fyllning som vuxen. Det ser inte bra ut! 
    Hon passade så bra i sitt naturliga utseende.

    Du kan prova att använda en tunn dagcrème eller något för att endast täcka de mörka ringarna under ögonen, i en färg som smälter in med din naturliga ansiktston.

    Det där med definition i ansiktet är intressant. Det har kommit på senare år att alla använder contouring. Bara så sent som på 2010-talet fanns knappt begreppet. Kolla vilken musikvideo som helst, och du ser att alla har rundare ansikten då, vilket är NORMALT. :)

    Kvinnor har lite rundare ansikten än män rent naturligt.

    Om du vill använda smink ska du självklart göra det, men jag tycker det är nyttigt att tänka på vart alla ideal kommer ifrån, och att lägga märke till hur de ständigt ändras. FRAMFÖRALLT för kvinnor.

    Alla ser olika ut, och om du jämför dig med många som anses attraktiva rent trendmässigt nuförtiden- så kan du se att de antingen har mycket smink, är opererade eller både och.

     
    Först måste jag säga intressant med en sådan kvinna som du som verkligen står på jorden med båda benen och är fastställd. Du är inspirerande för andra särskilt unga tjejer!

    Sen måste jag ändå säga att tro mig jag tänkte som du och brydde mig inte om smink. Men ständiga kommentarer samt att jag börjat få fixeringar har påverkat. Kanske har du super snyggt naturligt ansikte?

    Det där med naturliga läppar håller jag med dig till 100%. Dels så ser det fake ut, dels måste man göra om procuduren och dels så tycker jag att man ska acceptera sitt utseende. Tänk ifall alla hade fylliga läppar så tråkigt med för lite variation liksom.

    Saken med tunna läppar är att de ser fina ut på ett ansikte med definition resp. inte så fettigt ansikte- not my case. 

    Håller inte med att kvinnor har fettigare ansikten än män. Har sett killar som är smala men har fettigare ansikten än kvinnor. Det har med ens genetik att göra- fett fördelning, strukturen och tjockleken på skelettet inte på könet. Sen är det så att tjejer med fettigt ansikte kan se söta ut (särskilt i kombo med breda käkben o fina ögon) oftast inte män därför tänker man omedvetet att det finns bara få män som ser ut så.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sommarochsyrener skrev Kanske har du super snyggt naturligt ansikte?
    Nej, jag har ett väldigt fult ansikte. Jag har till och med blivit mobbad specifikt för ansiktets utseende. Men, jag inser nu efter år av dåligt mående (av många anledningar) att det inte gynnar mig att gå och vara ledsen över något som är svårt att förändra. Jag tror att det är viktigt för sin mentala hälsa att inte lägga för stor vikt vid det man anser är mindre fint med en själv. Jag har mycket jag är missnöjd med! många kroppsliga skador också, men just det där med ansiktet tänker jag ändå är något alla ser hela tiden.

    Det blir jobbigt att gå och vara nojig över hur ens ansikte ser ut hela tiden, så det har jag liksom jobbat med mentalt hos mig själv. Rent LOGISKT vet jag att jag bör acceptera mitt ansikte och lägga mer energi på att må bra i hela mig. Det är mer produktivt. :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (-) skrev 2022-10-21 21:33:55 följande:
    Starka och visdomsfulla ord!

    Håller med dug till fullo. Smink är inte ens riktiga utseende! Det är sexigt när man är sig själv. 

    T.ex. när jag var yngre hade jag en massa ringar. Tjejerna sa åå va konstig du är. Nu har typ alla tejer ringar. Det är därför viktigt att vara sig själv och rocka sig själv. Det vinner i längden. Brukar också tänka att tjejer som har smink är egentligen fula men de som inte har är snygga och intressanta. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du vill lära dig om smink finns det massor av videor på youtube och instagram. Du kan ju söka olika hashtags på instagram som typ #sminktips #sminkning #makeup ja du vet :)

    Men, sminka dig bara om DU verkligen vill inte för "alla andra gör det" Du ser säkert bra ut utan också ! :)

    Jag har ofta inte lust eller tid att sminka mig nu för tiden MEN känner mig mycket bekvämare om min hy är i gott skick, så ett tips är hudvård? Behöver inte ens vara några dyra produkter. Och en ansiksmask då och då gör super mycket tycker jag :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du vill börja sminka dig bör du först se till att din hy ser fin ut. Du kan köpa hur dyra och fina produkter som helst, men de kommer inte trolla bort en torr eller fnasig hy. Du nämnde ingen om det, så du kanske redan har en bra hudvårdsrutin som fungerar för dig, men hudvård är alltid steg ett när det kommer till smink som ser bra ut.

    Sen behöver du inte köpa "allt" som finns. Välj ett par grejer du är sugen på att prova och skippa resten. Jag använder ändå relativt mycket smink, men jag använder t.ex aldrig puder, setting spray, contour, bronzer, highlighter. Så börja sparsamt och köp inte alla typer av borstar bara för att. För dig kanske det räcker med en tinted moisturiser och concealer, och för det fungerar fingrar väldigt bra. 

    När det kommer till märken skulle jag börja med "mellanmärkena" som typ L'Oreal, Maybelline, Isadora etc. då de har väldigt bra kvalité, utan att det behöver kosta skjortan. Om du blir mer intresserad av smink kan du börja kika mer på dyrare märken OM du vill. Att köpa billigaste möjligt från typ H&Ms egna märke eller liknande är ingen poäng. Sånt brukar aldrig vara riktigt bra.

    Jag skulle kika lite på youtube om jag var du. Lisa Eldridge och Karima McKimmie är väldigt bra, tycker jag och kan vara en bra start att börja med. Sen kan det ju såklart vara hjälpsamt att hitta någon som har liknande hudtyp/hudfärg som dig bara för att få tips som kanske fungerar specifikt för dig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-10-27 23:06:46 följande:
    Smink

    Om du vill börja sminka dig bör du först se till att din hy ser fin ut. Du kan köpa hur dyra och fina produkter som helst, men de kommer inte trolla bort en torr eller fnasig hy. Du nämnde ingen om det, så du kanske redan har en bra hudvårdsrutin som fungerar för dig, men hudvård är alltid steg ett när det kommer till smink som ser bra ut.

    Sen behöver du inte köpa "allt" som finns. Välj ett par grejer du är sugen på att prova och skippa resten. Jag använder ändå relativt mycket smink, men jag använder t.ex aldrig puder, setting spray, contour, bronzer, highlighter. Så börja sparsamt och köp inte alla typer av borstar bara för att. För dig kanske det räcker med en tinted moisturiser och concealer, och för det fungerar fingrar väldigt bra. 

    När det kommer till märken skulle jag börja med "mellanmärkena" som typ L'Oreal, Maybelline, Isadora etc. då de har väldigt bra kvalité, utan att det behöver kosta skjortan. Om du blir mer intresserad av smink kan du börja kika mer på dyrare märken OM du vill. Att köpa billigaste möjligt från typ H&Ms egna märke eller liknande är ingen poäng. Sånt brukar aldrig vara riktigt bra.

    Jag skulle kika lite på youtube om jag var du. Lisa Eldridge och Karima McKimmie är väldigt bra, tycker jag och kan vara en bra start att börja med. Sen kan det ju såklart vara hjälpsamt att hitta någon som har liknande hudtyp/hudfärg som dig bara för att få tips som kanske fungerar specifikt för dig.


    Tusen tack Alexandra!
    Du skrev verkligen på ett sätt som är vägledande och bra för mig som nybörjare att komma igång på ett sätt!

    Tack för dina tips också! Bra och viktiga särskilt första tipset hudvård.

    Jag tror jag ska börja köpa det du sa. Men är det något man ska tänka på när det kommer till tinted moisturizer och concealer ? Typ hudton? Jag är inte vit utan naturligt lite brun. Finns det saker med tjocklek ect som är viktigt att tänka på eller annat?  
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du vill börja, börja smått, brunetter har ofta fina drag och toner i grunden. 
    Ett tips från mig, osminkad man men med en sminkintresserad fru, besök en sminkbutik istället för hm m.fl. första gången för proffesionell hjälp.

    Här finns det sminkbutiker med sminkstol där den kunniga personalen som hållt på med smink i åratal kan hjälpa kunden välja rätt, de ser din hudtyp, din färg och dina drag och kan hjälpa dig igång med tips på startkit och en how-to. 
    De Visar på dig hur de gör, i vilken ordning, vilka produkter osv.
    Deras produkter är säkert lite dyrare men en av varje från hm där 75% blir dammsamlare kostar också

Svar på tråden Smink