• Anonym (.)

Hur många av er har drabbats av prisökningen?

Jag bor själv i en etta och drabbats hårdast av matpriserna. Jag har ingen bil, så bensin/diesel har jag inget att vara orolig över.

Jag köper billigaste falukorven i butiken och makaroner. Jag jobbar på restaurang, så jag har tur att jag kan få varierad kost därifrån.

Min lön som blir ungefär 15.000kr, så känner jag att jag måste snåla så mycket jag kan, för att klara mig månaden ut.

Jag kan inte berätta alla mina utgifter här.

Men jag vill gå rak på sak vad jag vill med tråden. Jag vill veta om fler har drabbats hårt?

Ibland känner jag mig ensam, med tanken på hur många kunder vi får i restaurangen. Hur många personer som köper mängder av olika varor i butiken.

• Svar på tråden Hur många av er har drabbats av prisökningen?
  • Anonym (Klart)

Klart allt blivit dyrare, både bensinen och matpriser men vi har två heltidsinkomster och ett barn så vi klarar oss bra. 

• Anonym (S)

Ja, vi har drabbats. Tack och lov så vet vi hur man lagar billig mat ...god. Plus att vi alla gärna äter vegetarisk mat, och våra ungar ser pannkakor till middag som en lyx (de är rätt små fortfarande) och har inget emot att det råkade bli blodpudding tre gånger på en vecka så att säga. Men ja, vi har drabbats. Samtliga restaurangbesök och hämtmat har strukits. Vi köper ENBART kött på kampanj (plus kort-datum-kött). Vi handlar i princip bara på lidl, och då det billigaste alternativet oavsett vad vi pratar om (tomatkross, pasta, frukt, dasspapper, you name it). Vi har tygblöjor på de barnen som använder blöjor. Smör? Vad är det? Hallå där margarin! Ekologiskt? NOPE.

Ändå en stor skillnad från förr då vi i princip köpte det vi kände för, när vi kände för det, och kollade sällan på någon prislapp.

• Anonym (Jaenna)

Ja, jag drabbas. Jag har en prisökning som de flesta inte pratar om, den på kommunal hjälp för personer med funktionsnedsättningar. Många kommuner höjde avgifterna vid årsskiftet.

Men ja, jag drabbas av högre elpris och matpris, och snart hyressmäll förmodligen. Jag bor ensam i en tvåa. Jag får in just under 12000 I månaden. Men jag är van att vända på Slantarna. Jag har åter igen valt att skippa köpa nya kläder, trots att vinterkappans dragkedja pajat och jag inte har några hela byxor. Det får vänta,  helt enkelt. 

• Anonym (Landet)

Alla är mer eller mindre drabbade. Rikknösarna bryr sig väl inte nämnvärt för de har ju råd ändå, men det är ju dyrare även för dom. Vi klarar oss rätt bra- än så länge. Ska det gå åt en massa besparingar år efter år så blir det värre. Vi tänker mer på vad vi äter, köper billigare mat, nöjesåker definitivt aldrig med bilen. Men vi levde ett enkelt liv även innan med gratis nöjen som djur och natur så vi har inte behövt dra in på nåt väsentligt. Bara tänka efter mer.

• Anonym (Hmm..)

Bor du ensam i en liten etta och har ut 15000 så borde du klara dig väldigt bra?! Men du kanske menade före skatt?
    Själv får jag ca 8500 och har en hyra på nästan 7000. Sen tillkommer el, gas, mobil, bredband m.m. Jag köper enbart kattmat/sand och knäckebröd till mig.

• TvillingmammaVästgöte

All mat  har blivit jättedyr, jag försöker handla på rabatter och erbjudande men lyckas inte få ner matkostnader till rimlig nivå ändå tycker jag. Men vi har ännu inte börjat kompromissa med innehåll och kvalitet, vi äter frukt och grönt och kött och kyckling och fisk och allmänt  nyttig mat. Jag köper Dofilus, två paket i veckan, de kostar nu 30 kr styck. Keso och ost har ju också blivit jättedyrt, kampanjer är bara på mild ost, jag saknar den lagrade goda osten. Men det är ju lite lyxproblem, vi har fortfarande råd, men får äta lite sämre och får lite mindre pengar över. 

Vi veckohandlar på Ica och kompletterar på Lidl, det som är på kampanj på Lidl.

Jag har börjat engagera mig jättemycket i priser och erbjudanden , det gjorde jag inte innan.

• Anonym (Jaenna)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-19 18:49:56 följande:

Bor du ensam i en liten etta och har ut 15000 så borde du klara dig väldigt bra?! Men du kanske menade före skatt?
    Själv får jag ca 8500 och har en hyra på nästan 7000. Sen tillkommer el, gas, mobil, bredband m.m. Jag köper enbart kattmat/sand och knäckebröd till mig.

Varför går du då inte till soc? 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Jaenna) skrev 2022-10-19 19:41:15 följande:
    Varför går du då inte till soc? 
    Inkomsten är försörjningsstöd från soc!
  • Anonym (Klart)

Varför har man katt om man inte har råd att äta mer än knäckebröd och få näringsbrist? 

Svar på tråden Hur många av er har drabbats av prisökningen?