• Anonym (X)

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

LFF skrev 2022-10-21 11:15:48 följande:
    Barn kan må dåligt och få ångest även av simningen. 

Men som sagt, då får ni prata med läraren och går inte läraren att få tag i så får ni kontakta elevens ansvarige lärare samt rektor eller studierektor och se vad de säger om det hela. För mig är i vart fall texten solklar på det hela. 
    Jag hade jätteångest för simning, eftersom jag var svag i det momentet och rädd att inte orka inför alla. Vet att jag fick simma på ett extrapass för läraren när de som missat kunskapsprov fick simma och det gick bra.

TS: om barnet inte kan göra vissa moment så kanske det inte ska ha A i det ämnet. Är ett betyg snäppet under total katastrof?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 11:40:45 följande:

Om man fått A på precis allt rakt igenom från det att man gick i 6:an så tycker jag det är katastrof att betyget skulle sänkas för en sån sak.

Fast det är ju ett moment, som andra moment. Biologi är inte ett 100% teoretiskt ämne och i högre årskurser innebär det dissektion. 
  • Anonym (X)
    AndreaBD skrev 2022-10-21 11:54:34 följande:
    Jo, jag håller faktiskt med dig om det. Och jag tycker det är värt att höra med läraren. Jag är själv lärare, men jag vet inte när det gäller biologi. Jag tycker att det egentligen bör räcka med andra "undersökningar" om nu en elev är så äcklad av det att hen inte kan förmå sig. 

Egentligen kan jag ju också tycka att dottern borde kunna ta upp det själv med läraren innan föräldrar behöver blandas i, hon är ju på högstadiet. Men, om du tycker att det inte går i det här fallet - försök få tag på läraren!
    Fast hallå. Då kan ju andra elever hävda det i andra ämnen. Biologi är ju en vetenskap som också innebär laborationer. Ska en elev kunna få högt betyg i kemi om hen inte labbar för att hen inte klarar den sitsen eller är livrädd för kemikalier?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 12:06:36 följande:

Skillnaden är atr dissektion är någon enstaka lektion, det är inte ett delmoment i sig på samma sätt som simning eller experiment. 

Jag har ett annat barn som är grym på idrott, men är livrädd för djupt vatten. Hen kommer inte få något toppbetyg i idrott (som hen skulle ha fått med avklarad simning) på grund av det och det förstår jag. Simningen är ett krav i betygskriterierna, dissektion är inte det. Vissa skolor har inte ens det alls.

Men dåså? Då är det väl bara att prata med läraren. Antingen har ditt barns skola tolkat betygskriterierna så att för att nå A i Biologi ingår det praktiska momentet Dissektion (då biologi också är praktiskt) och de får göra så. Eller så får de inte det och ni får dra det vidare. 

Som det är nu är det ju att ditt barn inte kommer genomföra ett moment i undervisningen men ändå vill nå det högsta betyget i ämnet.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 12:16:10 följande:

Åberopa? Jag påpekar bara det orimliga i att nån enstaka lektion ska få sänka det hen spenderat flera år med att bevisa att hen är grym på. Och ja, ett B skulle antagligen sabba chansen att komma in på det gymnasium hen vill gå på.

Men det är ju något med just det momentet på den lektionen som då anses så viktigt för ditt barns skola att om man inte genomför det alls kan man inte få A. Det är ju som, vad jag förstått det, att om manbommar andra moment i ämnen så kan inte helheten ändå ge ett A.

Betygssammanvägningen i sig går ju att diskutera, om man måste ha A i allt för att få A. Men om man inte ens deltar vid moment som är praktiska, dvs det är blankt i resultatet?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 13:08:25 följande:
    Om eleven når betygskriterier för A ska hen ha ett A. Att läraren personligen valt att eleverna ska dissekera, som ett av många laborativa inslag i dennes undervisning, får inte utgöra ett hinder för att sätta högsta betyg. 
    ? Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och välfungerande sätt. Eleven värderar undersökningarna genom att föra välutvecklade resonemang utifrån frågeställningarna.?

Så står det i betygskriterierna. Hur utför man systematiska undersökningar i biologi utan dissektion? Hur utför du en inre undersökning av djur utan dissektion?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 13:38:10 följande:
    Se ovan. 
    Du gav en generell länk. Var god citera dina bevis.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 13:57:17 följande:
    Med lite fantasi kanske du kanske gissa dig till att djurdelar inte kan plockas fram för alla som var sjuka just den gången, även om vi har en frys, då handledning behövs, och att det finns alternativa sätt att undersöka insidan eller delar av en organism. Det gör vi hela tiden genom litteratur, film och interaktiva läromedel. För övrigt är det en mängd andra laborationer och experiment som görs, liksom undersökningar genom observationer, dokumentation som att fotografera arter i naturen, vad som händer under en sten och de vetenskapliga begreppen för det, eller t ex att göra analyser på vattenprover som tagits under en exkursion. 

Att analysera vatten är inte samma sak som att dissekera ett djur.

Kan du vänligen ge ett alternativt sätt att undersöka insidan praktiskt på ett djur? Att visa att man läser en text är inte samma sak som att praktiskt kunna visa något i verkligheten.

Annars skulle ju kirurger bara kunna läsa sig till sin kunskap, vilket de inte gör.

• Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 14:09:00 följande:
    Det är inte ett betygskriterium i åk 7-9 att "praktiskt undersöka insidan på ett djur". 
    Nä men dåså, då kan man ju strunta i det. Gött, alla i klassen kan hoppa den lektionen utan problem :).
  • Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 14:14:58 följande:
    Det händer att lärare sätter felaktiga betyg, varför det ofta är en process att få gehör för sitt ifrågasättande. Att ha på fötterna bör hjälpa en del. Simningen är nog det vanligaste felet. T ex att man inte kan livrädda i vatten eller inte kan 150 m bröstsim (inget av dem är krav). 
    Jag borde med det argumentet fått bättre betyg i idrott. Jag deltog i allt, gjorde alla hemuppgifter vi hade väldigt noggrannt och deltog i allt efter min fysiska förmåga. Livräddade tom på vatten trots att jag nästan grät av stress, men dockan fick jag iland.

Men jag är ingen idrottare och gjorde inte flest mål på fotbollen eller sprang snabbast på löpningen så jag syntes inte. Fick därför ett svagt VG på den tiden. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 16:33:07 följande:
    Ja det har man. Vilket inte motsäger att.. 

.. man även har utfört undersökningar i biologin om man studerat litteratur, laborerat med mossor, mögelsporer, prover från olika vattendrag, och gjort exkursioner med tillhörande arbetsuppgifter, och om man nu skulle få möjlighet att dissekera ett fårhjärta kan man följa lärarens dissektion på screencastify eller motsvarande i en digital animation och skriva om det efter givna instruktioner.  

Så för att uppfylla kraven i biologi skall man enbart behöva göra praktiska laborationer inom grön biologi, dvs en kategori av biologin. 

Om det är så är det ju plättlätt för TS, föreslå utifrån detta att barnet utför en egen laboration med just mossa/vatten på motsvarande nivå som de andra i klassen gör dissektionen. Det finns nog många elever som hellre skulle göra det. Problemet löst.

• Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 17:04:40 följande:
    Varför läser du inte länken istället? 
    Jag tog dina exempel.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-21 17:33:05 följande:

Dissekera, I en Svensk skola, 2022? Jag gick ut nian för 3 år sen och hade det kommit på tal i min högstadieskola, och dessutom som påverkan på betyg, hade både elever och föräldrar gjort uppror. Typ hälften av mina klasskompisar var vegetarianer, många från födseln, och minst 4 var veganer och det är ju inte ovanligt. Aldrig att någon av de ens skulle stycka en kyckling på hemkunskapen. 

Jag är vegetarian och kan ändå stycka och tillaga kött. 

Vill du ha samvetsfrihet i lärandet?

• Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 18:35:09 följande:
    Varför det? Jag gav dig några exempel på vad som kan föras in under "undersökning" enligt styrdokumenten. Molekylärbiologen i tråden har också förklarat vilka andra möjligheter än att elever skär i djur/-delar/ det finns. Du ville ju själv ha det styrkt med länk till den skriftliga källan, men nu var det inte så viktigt ändå..? Det var ju bra att du släppte ditt VG i idrott som du helt irrelevant skulle tjafsa om men jag kan undra vad poängen var. 
    AndreaBD skrev 2022-10-21 17:47:52 följande:
    Ja, och då skulle jag höra med en NO-lärare, helst en som har regelbundet utbyte med kollegor också, hur det brukar tolkas. 

Det är väl generellt bäst att vända sig till läraren? Ärligt sagt - jag har nästan aldrig fått såna frågor från elever eller föräldrar. Därför tror jag inte att det skulle vara särskilt belastande för läraren att förklara det för en elev och föräldrarna. 
    Det brukar verkligen inte tolkas som att elever måste dissekera ett koöga för högsta betyg. Brukar du själv tolka "muntligt framförande" som att det sker genom att vara debattledare i skolans aula? Använd sunt förnuft, läs handledningen larportalen.skolverket.se/  och spela inte dum. Det är väl klart man vänder sig till läraren, men jag förstod att TS ville ha på fötterna först. 

Vilka frågor menar du att du inte fått? 
    Ptja. Du verkar så enormt självsäker att du har det enda rätta sättet att se på saken att det inte är lönt att prata vidare med dig. Orkar inte fortsätta, har bättre saker att lägga tiden på. Godkväll. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-22 03:06:29 följande:
    Skola i Stockholms innerstad. Inte en antroposof på flera mil. Ingen krävde att de skulle stycka något alls i hemkunskapen. Eller biologin.
    nä, idag behöver man väl bara kunna micra sin mat eller beställa från en meny.
Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?