• Anonym (Mamma)

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

Som rubriken lyder. Barnet går i högstadiet och har haft A rakt igenom hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 08:46
    Och självklart gäller frågan biologi, inte matte, idrott, musik etc.

• Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?
  • Anonym (Fråga läraren)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 08:37:45 följande:

Som rubriken lyder. Barnet går i högstadiet och har haft A rakt igenom hela tiden.

Ja, i matte
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 08:39:22 följande:
    Ja, i matte
    Hur kunde jag ana att det skulle dyka upp nån lustigkurre och säga precis så? 
  • AndreaBD

Jag antar att du pratar om ämnet biologi? Kolla på skolverkets hemsida, kursplaner för grundskolan, betygskriterier, jag antar att det är årskurs 9 som gäller då. 

• Anonym (Fråga läraren)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 08:41:32 följande:
    Hur kunde jag ana att det skulle dyka upp nån lustigkurre och säga precis så? 
    Hur skulle jag anna att någon som trots allt vet att det gäller biologi inte kan utföra steg ett och två, skolverkets betygskriterier och pratat med lärare
  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 08:37:45 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 08:46
    Och självklart gäller frågan biologi, inte matte, idrott, musik etc.

Självklart kan du inte få högsta betyg i ett ämne om du vägrar att utföra ett moment som ingår. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 08:52:26 följande:
    Hur skulle jag anna att någon som trots allt vet att det gäller biologi inte kan utföra steg ett och två, skolverkets betygskriterier och pratat med lärare

Så vitt jag kan se står det ingenting om det i betygskriterierna. Läraren är jättesvårt att få tag i. Det borde ju finnas något lagstadgat kring det, inte vara upp till skolan/läraren att avgöra.

• Anonym (Mamma)

Det är inte alls självklart och man behöver visst inte vara med på allt för högsta betyg. 

• Anonym (Fråga läraren)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 09:08:29 följande:

Så vitt jag kan se står det ingenting om det i betygskriterierna. Läraren är jättesvårt att få tag i. Det borde ju finnas något lagstadgat kring det, inte vara upp till skolan/läraren att avgöra.

Nej, lagen är inte skriven på den detaljnivån

Eleven lär väl träffa läraren då och då och kan då fråga
  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 09:10:05 följande:

Det är inte alls självklart och man behöver visst inte vara med på allt för högsta betyg. 

www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIO01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

Några utklipp från texten om ämnet Biologi:  

I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möj­ligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digi­tala verktyg.
    (hur kan eleven göra detta om den vägrar vissa uppgifter?)

Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen,
    förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa, och
    förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.

Hur kan eleven göra det sistnämnda om eleven vägrar att utföra uppgiften?

Så jo, det är absolut självklart att en elev inte kan få högsta betyg enligt min tolkning om eleven inte är med och utför momentet "Dissekering".

• Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2022-10-21 09:24:55 följande:
    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIO01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

Några utklipp från texten om ämnet Biologi:  

I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möj­ligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digi­tala verktyg.
    (hur kan eleven göra detta om den vägrar vissa uppgifter?)

Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen,
    förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa, och
    förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.

Hur kan eleven göra det sistnämnda om eleven vägrar att utföra uppgiften?

Så jo, det är absolut självklart att en elev inte kan få högsta betyg enligt min tolkning om eleven inte är med och utför momentet "Dissekering".

Finns många undersökningar inom biologin barnet varit, och kommer vara, med på. Allt kan knappast stå och falla med hur man mår inför dissekering.

Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?